Menu Zavřít

Jarní ofenziva

22. 5. 2003
Autor: Euro.cz

Tuzemské i zahraniční řetězce hodlají vzít český trh útokem

Po několika letech stagnace se zdá, že se český franšízing konečně probudil. Zvýšený zájem domácích i zahraničních řetězců rozšířit své podnikání v Česku potvrdil týdeníku EURO prezident České asociace franchisingu (ČAF) Aleš Tulpa: „V České republice nyní existuje 90 franšízových systémů a řada dalších - zejména německých a francouzských - se na český trh chystá. Roste také počet našich členů, za poslední dva roky se zvýšil z osmi na dvaadvacet.“ Tiskový mluvčí ČAF Jaroslav Tamchyna označuje za důvod zájmu zahraničních franšízerů blížící se vstup Česka do Evropské unie. Navíc díky zvyšující se kupní síle obyvatelstva lze zahraniční franšízové koncepty v Česku uplatnit bez podstatnějších změn. Nejvíce franšízových systémů působí v maloobchodu, a to dvě třetiny . Zbývající třetina připadá na služby, z toho asi osmnáct procent na oblast gastronomie.

Nejen McDonald´s.

Právě gastronomie je motorem rozvoje tuzemského franšízingu. Česká fastfoodová scéna, to již dnes nejsou jen pobočky zahraničních řetězců McDonald´s nebo Kentucky Fried Chickens. Na trhu se etabluje a úspěšně rozvíjí řada tuzemských sítí. Češi si zvykají na názvy, jako Paneria, Hacienda Mexicana, Švejkovy restaurace, Pax Food. Zajímavým rysem této expanze je její nadmetropolitní charakter. Některé koncepty dokonce začaly mimo hlavní město a do Prahy teprve míří. To je případ mosteckého Pax Foodu nebo brněnských sítí Hacienda Mexicana a Patatas.
Češi se netají svými ambicemi. „Letos zahájíme v Praze provoz tří restaurací, později bychom chtěli otvírat asi 20 provozoven ročně po celé republice,“ potvrdil týdeníku EURO jednatel Pax Foodu Robert Smetánka. Podobné plány má i Kristina Nikolaev ze společnosti Eureca Shops, které provozuje síť dvaadvaceti Paneria pekařství s rychlým občerstvením. „V každém městě nad dvacet tisíc obyvatel by měla být jedna naše Paneria, celkově jich pro Česko plánujeme stovku,“ říká. Na nedostatek zájemců si tuzemští franšízeři nemohou stěžovat. „V průměru akceptujeme jen asi tři procenta zájemců o franšízu,“ uvádí například Pavel Jíša z FotoStar Südcolor, společnosti s 80 fotosběrnami v Česku.

bitcoin_skoleni

Odboráři v Číně.

Expanze českých franšízerů zřejmě brzy překročí i hranice republiky. Prvním cílem je Slovensko, kde má již FotoStar Südcolor sedmnáct fotosběren. Kristina Nikolaev tvrdí, že směrem Slovensko hodlá během jednoho roku vykročit i Paneria . Nejambicióznější plány má síť kdysi odborářských hotelů Orea Hotels: „Počet současných jedenácti franšíz v Česku plánujeme rozšířil na třicítku. Letos přidáme také dvě na Slovensku, rozjednáno máme Maďarsko, Polsko, Chorvatsko a dokonce i Čínu,“ sdělil týdeníku EURO ředitel pro strategii a rozvoj hotelového řetězce Josef Neufus. Že nejsou tuzemské řetězce při expanzi bez šance, soudí i Dieter Fröhlich, zakladatel největšího německého franšízového systému Musikschule Fröhlich a šéf německého franšízového svazu. „Češi mohou vytvořit vlastní systémy a uspět díky znalosti polského, slovenského a maďarského trhu i schopnosti vcítit se do mentality ostatních Východoevropanů. Dokážu si představit spolupráci českých a západoevropských společností na společných franšízových konceptech,“ konstatuje Fröhlich.

Ze všech koutů.

Významný rozvoj však nechystají jen Češi, „Německé franšízové systémy nejdřív expandovaly do Rakouska a Švýcarska. Nyní začínají objevovat i Česko,“ upozorňuje Fröhlich. Do Prahy se chystá například největší německý řetězec Nordsee, který nabízí rybí speciality. „S českým partnerem jsme podepsali masterfranšízovou smlouvu a ten by měl během půl roku otevřít první restauraci,“ potvrdila týdeníku EURO manažerka Nordsee pro expanzi Anke Utke. Dieter Fröhlich se zatím se svými „školami hudby“ do Česka nechystá, nicméně pro budoucnost to nevyloučil.
Kromě sousedních Němců si začaly Česka více všímat i francouzské společnosti, což týdeníku EURO potvrdila generální tajemnice Francouzské franšízové federace Chantal Zimmer. Zájem o Česko mají minimálně dva francouzské franšízové systémy. Prvním je gastronomický koncept La Boucherie, nabízející konzumaci masných výrobků ve francouzském stylu, druhým maloobchodní franšízový systém, který by se měl stát konkurencí v tuzemsku již přítomnému hobby marketu OBI. První dvě restaurace ve vlastní režii hodlá v Praze otevřít také jeden z největších španělských franšízerů TelePizza letos v září. Později určitě přibudou další objekty, ale již ve franšíze. Týdeníku EURO to potvrdila Ivana Nováková ze společnosti Sisim , která zastupuje TelePizza v Česku. Aleš Tulpa z ČAF uvádí, že pro Česko se rozhodl i řetězec Subway´s, který je v Americe podobně populární jako McDonald´s, KFC nebo Burger King. Subway´s bude nabízet své na přání plněné bagety v Praze již letos.

  • Našli jste v článku chybu?