První jarní den je tu a s ním i sluneční paprsky, které lákají do ulic a parků více lidí. Sychravé počasí, které je z veřejného prostoru spíš vyhánělo, je na dlouhou dobu pryč.
Foto: Ekolo.cz
A tak je nyní znovu možné vyměnit auta, autobusy i tramvaje za příjemnou procházku, případně cestu do práce na kole. Pro ty, kteří chtějí být trendy i v této oblasti, má Profit několik typů.
Přechod od šlapání plynu a řazení ke šlapání na kole může být po zimě tvrdý. Ve městě vám proto může skvěle posloužit elektrokolo, kde vám do kopců nenápadně pomůže motor. Elektropohon se aktivuje šlapáním do pedálů. Na řídítkách je navíc k dispozici akcelerátor, který se hodí při rychlých manévrech a startech na křižovatkách. Motor i baterie jsou integrované do rámu kola, takže ani není poznat, že máte pomocníka, díky němuž se po příjezdu do práce nebudete muset převlékat z propoceného cyklistického dresu.
Nabídka e-kol je dnes široká i u nás. Zvolit můžete třeba Elfin, nejlehčí model na evropském trhu, který váží jen 17,5 kilogramu. Autorem rámu kola je tchaiwanský designér Ken Wu. Osazení, výbavu i další doplňky pak navrhla česká firma Ekolo.cz. Baterie vystačí na 40 kilometrů pohodlné jízdy po městě, což v klidu pokryje denní potřeby. Pokud byste přesto museli dobíjet mimo domov, slouží k tomu nabíječka, velikostně podobná nabíječce na notebook. Zcela vybitou baterii pak doplníte energií za dvě hodiny.
Výhodou moderních elektrokol je jejich flexibilita. Za 10 vteřin je složíte tak, že se vejdou i do úzké předsíně či kanceláře. Uvezou bez problémů i nákup – tedy pokud nemá víc než 20 kilogramů.
Džínový svět cyklistiky
Do ulic lze na kole vyrazit i bez pomocníků v podobě baterie a elektropohonu. Třeba na kole oblečeném do džínoviny. Ostatně u belgické autorské dvojice Unik si design svého kola můžete vybrat. Stačí, pokud najdete doma starý bicykl bez převodů. Gert a Berny společně pracují už od roku 2009 a dávají nový život kolům, která by jinak skončila na smetišti. Kolo Fixie vzniklo například při spolupráci se značkou Levi’s. Rám má po délce namalované stehy jako na kalhotách a sedlo i zatočená řídítka jsou potažená džínovinou. Nechybí detaily jako štítek Levi’s, berany zakončené knoflíkem z džínsů nebo efektně bílé pneumatiky, které kontrastují s převodovým kolem a pedály v červené barvě. Fixie není renovovaným modelem belgických návrhářů, jde o kolo postavené speciálně pro módní značku, a to na ručně vyrobeném rámu Brother Cycles. V soutěži, kterou pro své fanoušky Levi’s pořádá, je hlavní cenou.
Kolo jako symbol kultury
Snadnou mobilitu po městě vám zajistí i Inner city bike. S jeho netradičním tvarem určitě vzbudíte pozornost. Rám kola nemá totiž klasický trojúhelníkový tvar, kde je převodové kolo uprostřed a o pohon se stará energie přenášená řetězem. Sedlo je umístěno nad zadním kolem, převodové kolo a řetěz úplně chybí. Šlape se jednoduše rovnou u zadního kola. Odpadají tedy problémy se spadlým nebo přetrženým řetězem, které k cyklistice tradičně patří.
Autorem designu je absolvent americké Kendall College of Art and Design Joey Ruiter, který se ve své práci věnuje především interiérovému nábytku či doplňkům. Proslavil se například návrhem kancelářské židle. Inner city bike je jedním z jeho zdárných pokusů o proniknutí do exteriéru. „Byla to výzva, navrhnout městské kolo. Přemýšlel jsem, kdo na něm bude jezdit a jaké vzdálenosti musí překonat. Nakonec jsme došli k rozhodnutí, že do města, kde je málo místa, se hodí minimalistické kolo. Není ani tak symbolem rychlosti a výkonu, jako spíš nositelem kultury a módy. Pohráli jsme si proto jak s tvarem, tak i s barvou a materiály,“ říká o svém návrhu Joey Ruiter.