Generální ředitel pražského dopravního podniku (DPP) Jaroslav Ďuriš se připravuje na jednání se státem,a třeba i soukromníky, ohledně financování nové městské trasy metra D, vzor má v evropských městech. Chce změnit používání firemních vozidel a plánuje další škrty, i to sdělil v rozhovoru pro server E15.cz.
Dopravní podnik se pohybuje ve velmi složitém legislativním prostředí, u řady zakázek musíme dělat kroky ještě výrazně dřív, než se rozhodne o realizaci. Zakázku jsme vypsali v létě, ale mezitím jsme udělali řadu úsporných kroků, a to i v oblasti referentských vozidel. Jejich potřebu jsme řádově o pětadvacet procent, možná sedmadvacet procent, natvrdo snížili. Ukázalo se, že jejich potřeba nebude tak velká, jako byla před půl rokem.
Rok a půl, co jsem zpět v podniku, se snažíme maximálně efektivizovat fungování firmy. Šetřit jak na straně nákladů, tak zvyšovat příjmy na straně tržeb.
E15.cz: Dopravní podnik zrušil zakázku na nákup desítek vozidel za 42,5 milionu korun, po půl roce zjistil, že nebude tolik vozidel potřebovat. To jste nevěděli, když podnik tendr v létě vypisoval?
E15.cz: Dopravní podnik doposud u vozů využíval operativní leasing, vrátíte se k němu nebo vypíšete nové výběrové řízení?
Půjdeme všemi schůdnými cestami, to znamená jak nákupem vlastních vozidel, tak operativním leasingem, ale i třeba krátkodobým pronájmem vozidel, a jak jsem říkal, i prostou redukcí potřeby. Operativní leasing budeme používat na pohotovostní vozidla, protože najedou nejvíce kilometrů za rok. U běžných referentských vozidel počítáme s nákupem, ale ve výrazně omezené podobě, než byla zakázka původně koncipována.
E15.cz: Původně šlo o přibližně 104 vozidel, kolik jich máte v plánu kupovat v současnosti?
V letošním roce nepřekročíme nákup dvaceti vozidel. Možná ani to ne.
E15.cz: O jak velkou úsporu konkrétně půjde?
To nechci odhadovat, je to velmi složité. Jde o komparaci všech čtyř podmínek. V každém případě jsme udělali v rámci autodopravy organizační změnu a od Nového roku vede oddělení nový šéf.
E15.cz: Chystáte další změny?
Chceme zavést půjčovny referentských vozidel, jednotliví manažeři nebudou mít auta přidělená nastálo, ale budou si je objednávat v rámci půjčovny. Něco podobného jsme udělali v Českých Budějovicích, jednak jsme snížili potřebu ujetých kilometrů a efektivita tam byla v řádu okolo 40 procent.
Chceme zavést půjčovny referentských vozidel, jednotliví manažeři nebudou mít auta přidělená nastálo, ale budou si je objednávat v rámci půjčovny
E15.cz: Dopravní podnik chce rušit dlouholetou smlouvu se společností Rencar na provozování reklamy v metru, proč se k tomu podnik odhodlal až teď, když není podle vás kontrakt výhodný? Půjde smlouva vůbec vypovědět?
Nechceme ji zrušit. Tu možnost máme připravenou, ale samozřejmě dáváme přednost vyjednávání o lepších podmínkách smlouvy. Kontrakt platí do roku 2031, čili jinou cestu než vyjednávací nám zákon neumožňuje. Výpověď by platila za určitých podmínek a je to až úplně to poslední, co by připadalo v úvahu. Samozřejmě chápu, že klesá zájem o reklamu a trh je v krizi, ale na druhou stranu je prostředí metra tak lukrativní, že si díky tomu představuji vyšší příjmy z reklamy. V současné době vedeme jednání také s firmou EuroAWK. Jednání jsou velmi tvrdá a rozhodně nejsme ve shodě.
E15.cz: Nový radní pro dopravu Petr Dolínek chce po dopravním podniku úspory, máte představu, kde ještě budete například kromě vozového parku „ubírat“? Radní zmiňoval například oblast IT, ta ale nedávno prošla transformací.
Prověřujeme všechny oblasti chodu firmy, ať jde o dodávky energií, kde máme v tuto chvíli velmi výhodnou smlouvu, nafty, náhradních dílů a materiálů. Sledujeme samozřejmě i personální oblast, i když tam jsme vázáni kolektivní smlouvou, a tak neočekáváme v brzké době úspory. Snažíme se jinak vyřešit koncepci prodeje jízdenek, jde o úplně jiný způsob zajištění služby, kterou jsme převzali do své péče. Děláme velké množství kroků, některé z nich jsou vidět více, některé méně. Většina z nich má také určitou setrvačnost. Už teď je to ale vidět na výsledcích roku 2014, a to nejenom v provozním hospodaření, ale i v investičních nákladech. Třeba vývoj nákladů na dostavbě trasy metra V. A jde dramaticky dolů. A jsem přesvědčen, že je to v celé České republice jediná stavba, kde se náklady v rámci finalizace stavby snižují nikoliv navyšují.
Výsledky opraven jsou dobré
E15.cz: A jak dopadlo hospodaření dopravního podniku za loňský rok?
Ještě nemáme uzavřené výsledky za prosinec, tím pádem ani za celý rok, ale předpokládám, že výsledky budou velmi dobré. V rámci provozního rozpočtu jsme určitě v plusových hodnotách. To co nám trošku komplikuje život je takzvaná odložená daň, což je záležitost minulosti, která spadne do nákladů v úrovni skoro půl miliardy korun a to nám zhoršuje výsledek.
E15.cz: A jak se daří hostivařské opravně tramvají, kterou chtěl původně podnik prodávat?
Trh v opravě, rekonstrukcích a výrobě kolejových vozidel, je velmi specifický. V této době je velmi poznamenán ukrajinskou krizí. Je to hodně složité, nicméně si myslím, že výsledky našich kolegů z opravárenské základny jsou velmi dobré.
Trh poznamenala ukrajinská krize. (Zdroj DPP)
E15.cz: Ukrajina je velký zákazník opraven?
Nejen Ukrajina, celý bývalý Sovětský svaz má nějakou vazbu na kolejová vozidla buď v České republice vyráběná, mám na mysli třeba tramvaje T3, anebo v České republice provozovaná. To jsou zase sovětské vozy metra. Těchto vozů bylo vyrobeno nejvíce kusů na světě vůbec. Vidím určitou možnost spolupráce například v rámci rekonstrukcí souprav. Potenciál je veliký.
E15.cz: V jaké hodnotě máte pro letošní rok nasmlouvané zakázky?
Přibližně za 40 milionů korun.
E15.cz: A o které firmy jde?
Nerad bych k tomu říkal konkrétní údaje, jde o obchodní vztahy a je potřeba brát v potaz i obchodní tajemství.
E15.cz: A už tedy není v plánu prodej nebo pronájem opraven?
Hodláme si opravny ponechat a samozřejmě krom toho, že je jejich hlavním úkolem a cílem zajistit údržbu opravy a rekonstrukce tramvají pražského dopravního podniku, tak plánujeme extenzivní rozvoj.
Jsme připraveni na více variant
E15.cz: Už jste probírali s paní primátorkou aktuální možnosti projektu opencard? Ke které z variant se přiklání dopravní podnik?
Jednání ohledně opencard vede město. Jednání jsou velmi složitá, za dopravní podnik řeknu, že my v tuto chvíli nemáme žádný problém, jedeme naprosto standardním způsobem a připravujeme se na další období.
E15.cz: Je vám tedy jedno jestli budou platit papírové kupóny nebo opencard.
Nemůžu říci, že je nám to jedno, ale jsme připraveni na více variant včetně této.
E15.cz: Co říkáte na zlevněné roční jízdné o tisíc korun, které plánuje nové vedení magistrátu. Ulevilo se vám, když radní pro dopravu oznámil, že případné finanční ztráty je ochoten magistrát kompenzovat?
Je to rozhodnutí města, které je v jeho kompetenci. Podle zákona ten, kdo nařídí jakoukoliv slevu, tak má povinnost ji kompenzovat dopravci. To platí obecně v celé České republice. Dopravní podnik to nebude ani chválit ani kritizovat, ale samozřejmě očekáváme a budeme za to tvrdě bojovat, aby nám ten propad v tržbách kompenzován byl.
E15.cz: Myslíte si, že sleva přitáhne do městské hromadné dopravy více cestujících?
Nemyslím, že by to bylo nějak výrazné. Určitě ne ve skokových změnách.
Jednání o cenách za reklamu jsou tvrdá, říká Jaroslav Ďuriš (foto Michael Tomeš)
E15.cz: Dopravní podnik začal postupně rušit smlouvy na lukrativní výstavbu u některých stanic metra, jedná se o Černý most, Háje nebo Vltavská. Všude měla vzniknout rozlehlá nákupní centra, z jakého důvodu smlouvy rušíte?
Je to na základě velmi pečlivého zvážení všech technických, provozních a ekonomických atributů. Posuzovali jsme to řadu měsíců a tam, kde jsme se rozhodli memoranda ukončit, to bylo na základě důkladného zvážení. Pro dopravní podnik nešlo o efektivní spolupráci. Na řadě dalších jiných projektů pracujeme dál, to je třeba Českomoravská nebo Kačerov. Tam se, předpokládám, s partnerem domluvíme na realizaci projektu tak, abychom pro dopravní podnik získali lepší podmínky, než byly v původním memorandu.
E15.cz: A chystáte na rozvoj stanic vypsat nová výběrová řízení?
Určitě ne v krátké době, není to na pořadu dne. Chceme touto cestou jít, ale za podmínek, které budou pro dopravní podnik výhodné. Navíc v tuto chvíli máme spoustu jiných starostí. Dostavujeme metro V.A, dlouhodobě jednáme s ministerstvem dopravy a s dalšími státními organizacemi o tom, abychom upravili korekce, které považujeme za nespravedlivé, bojujeme o miliardy z fondů evropské unie a zároveň jsme v procesu přípravy metra D. S tím se pojí obrovské množství administrativních úkonů, byl už například zahájen výkup pozemků. Navíc v této chvíli není zajištěno financování projektu.
Zatímco metro V.A. bude stát 20 miliard a Evropská unie do něj přispívá řádově osmi miliardami, tak první etapa metra D bude stát 30 miliard a alokováno v tuto chvíli je pět miliard korun. Je jasné, že zbytek nemůže zůstat jenom na Praze a předpokládám, že nás čekají velmi zásadní a složitá jednání s představiteli státní správy o možnostech zapojení ať už státu nebo většího příspěvku Evropské unie. Nebo třeba i soukromých partnerů, to vše je ve hře.
E15.cz: Zmiňoval jste zapojení státní správy do stavby metra, kdy k něčemu takovému naposledy došlo?
Stát se podílel na stavbách trasy metra až do roku 1997. Teprve pak byla podpora zastavena. Byl by to určitý návrat k tomu, co má logiku a děje se v podstatě všude v Evropě.
E15.cz: V jaké fázi jsou jednání s ministerstvem dopravy ohledně korekce v řádu miliard?
Doufám, že v závěrečné. Jsem přesvědčen, že ministerstvo korekci sníží, jsou pro to veškeré předpoklady. A jsem také přesvědčen, že to je v zájmu nejen dopravního podniku a hlavního města Prahy, ale celé České republiky. Pokud na jedné straně posloucháme, kolik evropských miliard Česká republika nevyčerpala a na druhé straně si děláme jako země vlastní problémy doma, tak to nemá logiku.
Čtěte více:
Návrat papírových kuponů na pražskou MHD je opět ve hře
Sliby neplatí: Roční jízdenky v pražské MHD zlevní nejdřív v polovině roku
Oťukávačka Prahy s EMS kvůli opencard skončila prodloužením spolupráce