Ostravská společnost Slůně - svět jazyků se stala loni vítězem soutěže Vodafone Firma roku 2008 v Moravskoslezském kraji.
Firma, která začínala před 11 lety ve dvou lidech, má dnes dvě divize – jazykovou a překladatelskou agenturu. V loňském roce vykázala roční obrat téměř 32 milionů korun.
Jazykovou školu založil Petr Pasek společně s Lucií Vlkovou (na snímku) v roce 1998. Oběma tehdy bylo 24 let a jako čerství absolventi vysoké školy se rozhodli věnovat tomu, co je bavilo nejvíce. Že si budou rozumět, věděli moc dobře. Znali se už od střední školy. „K jazykům jsme vždy tíhli a možnost předávat naše jazykové zkušenosti nás velmi bavila. To, že se nám podaří vybudovat firmu o čtyřech pobočkách a pokrytím celé republiky, nás ani nenapadlo,“ říká ředitel společnosti Petr Pasek. Název Slůně si vybrali proto, že je to české slovo, snadno zapamatovatelné a mezi zvířaty má nejlepší paměť.
Pionýrské začátky
VODAFONE FIRMA ROKU
Do soutěže Vodafone Firma roku 2008 se přihlásilo 3220 firem z celé České republiky. Kritériem pro účast byl maximální obrat firmy 1,4 miliardy korun. V krajských kolech byly firmy hodnoceny na základě skoringu vypočítaného z rentability, likvidity, zadluženosti, aktiv, ziskovosti a produktivity firmy, dále ratingu Hospodářské komory a hodnocení poroty. Ve finále pak odborná porota posuzovala firmy na základě prezentace a znalosti podnikatelského prostředí
Začátky byly podle Paska velmi pionýrské a pomalé. Se svými zkušenostmi ze studia v zahraničí brali výuku jazyků spíše jako zábavu než jako podnikání. To se změnilo s nástupem prvních zaměstnanců. Tehdy se od výuky přesunuli výhradně k řízení firmy. „Začínal jsem jako lektor a obchodní zástupce. S tím, jak firma rostla, se moje zaměření více specifikovalo,“ vzpomíná na začátky Pasek.
Zlomovým okamžikem byl pro společnost rok 2000, kdy se jí podařilo získat zakázku od tehdejšího Českého Telecomu a telekomunikační společnosti GTS. V průběhu následujících let Slůně přidávalo další služby – nové překládané jazyky, tlumočení, kurzy pro veřejnost, on-line databáze kurzů pro firmy a podobně. V roce 2005 Slůně otevřelo pobočku v Praze a v roce 2006 v Plzni. Letos chce otevřít pobočku v Hradci Králové a posílit filiálky v Praze a Brně. Do dvou až tří let se chystá vstoupit na Slovensko.
V současnosti firma zaměstnává na hlavní pracovní úvazek 23 lidí a spolupracuje s dalšími 250 lektory a zhruba 2500 překladateli. „Dnes se věnuji rozvoji firmy, vyhledávání kontaktů a obchodních příležitostí, smluvním vztahům či péči o klienty,“ popisuje svou roli ve firmě Pasek. Jeho běžný pracovní den se neobejde bez řady schůzek s obchodními partnery, kontroly a zpětné vazby s oddělením výuky a překladů a kontaktu s jednotlivými pobočkami. Minimálně třikrát do měsíce vyráží na pracovní cestu, ať už na jednotlivé pobočky, nebo za nejvýznamnějšími zákazníky.
Jazyková škola i překladatelská agentura
Jazyková výuka tvoří zhruba 70 procent tržeb firmy, zbývajících 30 procent obratu představují překladatelské služby a tlumočení. Překladatelská agentura zvládá služby ve 103 jazycích, a to jak v běžných dodacích lhůtách, tak v expresních termínech. „Dlouhodobým cílem je vyrovnat podíl překladů a výuky, abychom se dostali na poměr 50:50 a byli chopni lépe ustát okurkovou sezonu ve výuce, což je standardně léto,“ prozrazuje Pasek.
Za vítězstvím v regionálním kole soutěže Vodafone Firma roku stálo podle Paska především to, že se Slůně nebálo zavést nové služby, jakými jsou například on-line výuka po Skypu nebo víkendové překlady. Probíhající finanční krize se Slůně nebojí. „Určitě nás ovlivňuje již nyní. Ale věříme, že kvalitní prací, intenzivním marketingem a proaktivním přístupem si udržíme své pozice. Tušíme, že některé jazykové školy padnou. Rádi bychom převzali jejich trh a tím dále rostli. Bereme krizi jako šanci pro další růst,“ dodává Petr Pasek.