Kapitola 142
Vražedná upřímnost * Udržitelné třesky plesky * Láďa Google Šticha
Vražedná upřímnost
Zbigniew Brzezinski radil mnoha americkým prezidentům. Johnovi F. Kennedymu ve východní politice, Jamesi Carterovi v otázkách národní bezpečnosti, Georgi Bushovi v předvolební kampani a George W. Bushe doprovázel v roce 2002 na pražský summit NATO. A nedávno poskytl rozhovor pro Global Viewpoint. Některé jeho odpovědi, jak je zveřejnily Lidové noviny, někomu mohou vyrazit dech. Například: O co dle Brzezinského jde tomu „imperiálnímu“ Rusku? Chce prý „odříznout Západ od přístupu ke Kaspickému moři a střední Asii… Stručně řečeno, jde o hodně… Jde o přístup k ropě…“ A je to venku, ani to nebolelo. Žádné plkání o svobodě a demokracii ve střední Asii.
A aby bylo jasno nejen Gruzii, ale i všem ostatním, kteří by ji chtěl kopírovat, Brzezinski odpovídá na otázku, zda „je Západ zavázán k pomoci Gruzii proti ruskému útoku vojenskou podporou?“ následovně: „Otázka není, jaký závazek má v tuto chvíli Západ. Otázkou je náš dlouhodobý zájem.“ Opona spadla, pohádky je konec. Spojené státy americké nemají přátele ani spojence. USA mají zájmy. Nezapomenout!
Udržitelné třesky plesky
Europoslanec Vladimír Železný vypálil evropským byrokratům a politikům rybník. Písemně se obrátil na parlamentní auditorium s prohlášením o nadužívání slova „udržitelný“ a vyzval dokonce k dočasnému moratoriu na jeho používání. A to nejen na parlamentní půdě, ale i v Evropské komisi, Evropské radě a v parlamentech členských států. Potažmo v celé Evropě.
Někdejší sebestředný šéf nejpopulárnější české televize a současný protivný politik, který na každém kroku zpochybňuje existenci parlamentu, v němž se mu tak pohodlně zasedá, se rozpomněl na svá nejlepší léta bystrého publicisty. A učinil to, co ti současní publicisté měli udělat už dávno před ním. Otlouci to prázdné slovo politikům a úředníkům o hlavu. A s ním onu ohavnou poučku o třech pilířích udržitelnosti - ekologickém, ekonomickém a sociálním. Blábolilové na tribunách všelijakých českých seminářů to opakují stejně rádi a stejně nepatřičně jako jejich předchůdci citáty z Marxe, Engelse a Lenina. V kolika dokumentech to je jako výplň ze slámy, kterou se člověk musí prohrabat, aby se něčeho dobral. Což se leckdy u autora takového „pilířovitého udržitelného ražení“ ani nemusí podařit.
Dlužno říci, že počátkem devadesátých let bylo to slovo nové, zprvu i provokující strnulé poměry. A přišlo z vědeckého světa. Pod vlivem Josefa Vavrouška je akceptovala i Společnost pro trvale udržitelný život, občanské sdružení převážně vzdělaných odborníků. Už tehdy se však příčilo sousloví „udržitelný rozvoj“ a bylo nahrazeno subtilnějším „životem“.
Ve spravedlivém hněvu však Železnému v jeho výzvě uniklo slovo stejně nadužívané a zneužívané - vyvážený. To je zase jeho profesní deformace z období ředitelování televizních publicistů. Z nevyváženosti se dá obvinit kdokoli za cokoli a Železný toho nejednou využil. Kéž by to moratorium sfouklo oba bláboly najednou.
Láďa Google Šticha
Google přišel minulý týden s novým internetovým vyhledávačem, který má být jeho novou zbraní v souboji s Microsoftem. Zkušený mluvčí České televize Ladislav Šticha převzal strategii Google v odpovědích na nepříjemné otázky. Vyhledávač Googlu, pokud nemůže najít klíčová slova, která jste mu zadali, zkusí objevit dle něj správnější dotaz a uvede jej otázkou: „Měli jste na mysli?“ Televizní mluvčí tuto otázku formuluje jako „spíše vás jen prostě zajímalo“.
Na konkrétní otázky týdeníku EURO, které se týkaly miliardového daňového nedoplatku na koncesionářských poplatcích, poslal mluvčí sáhodlouhou odpověď, aniž by v ní na otázky jakkoli přímo odpověděl. Co se mu nehodilo (nebo neuměl odpovědět?), nechal bez odpovědi a místo toho napsal: „Je dost možné, že byl dotaz formulován nepřesně a spíše vás jen prostě zajímalo, jak je možné, že Česká televize po ztrátových letech 2000 až 2005 tak dobře hospodaří.“
V minulém čísle týdeníku EURO jsme pana Štichu ubezpečili, že nás „prostě jen zajímalo“, proč Česká televize neplatila daň z příjmu z koncesionářských poplatků. Když na to mluvčí České televize neodpověděl minulý týden v pondělí ani v úterý, poslali jsme mu ve středu otázku opět. Do pátku však žádná odpověď nepřišla.
Snažíme se tedy informace o neplacení daní a dalším hospodaření České televize s koncesionářskými poplatky „vyštichovat“ znovu.