kafe
Desmond Mullan, generální ředitel Volvo Auto Czech, je šéfem firmy, která je jedním z důležitých hráčů na trhu manažerských vozů. Přestože loňský rok nebyl pro prodej aut v České republice příznivý, Volvo dokázalo prodat o čtyři procenta více aut než předloni. Desmond Mullan komentuje pro týdeník EURO loňské prodeje a také současné aktuální události.
EURO: Rok 2002 byl pro dovozce aut náročný, celkové prodeje klesly, navíc přišly povodně. Jak ho hodnotíte vy jako jeden z významných zástupců segmentu luxusních aut? MULLAN: Je pravdou, že světová i regionální ekonomika působila na náš sektor mnoha negativními vlivy. A po srpnových povodních již bylo příliš žádat tuto malou zemi o to, aby se s tím dokázala vyrovnat. Z pohledu dovozců to navíc ztěžovala skutečnost, že značka Škoda udržela na trhu více než 50procentní podíl. Kromě toho množství speciálních nabídek, slev a jiných výhod, i mezi luxusními značkami, mělo negativní dopad na ziskovost. Avšak pro zákazníky to byla nejlepší doba k nákupu. Češi umí být vrtošivými klienty, kteří přecházejí od jednoho „nejnovějšího“ produktu k jinému s minimální věrností značce. U Volva to ale naštěstí neplatí, naše klientela zůstává, a tak jsme byli úspěšní.
EURO: Co další vývoj českého automobilového trhu v nadcházejících dvou až třech letech? Bude prodej nových vozů stagnovat, nebo poroste? MULLAN: Dokud budou lidé vydělávat, tak trh poroste. Nemyslím si však, že by tento růst byl nějak dramatický, může se jednat přibližně o dvě až tři procenta za rok. Největší změnou, kterou na českém trhu očekávám, bude posun od malých vozů k větším. Češi se neustále snaží vše zlepšovat. V minulosti to znamenalo přechod od ojetého automobilu k novému. Pak přechod z vozu značky Škoda na zahraniční automobil. Brzy to bude přechod od malého ke středně velkému a následně k velkému vozu.
EURO: Jste Brit. Jaký je váš názor na možnou válku v Iráku. Je tlak na tuto zemi, který USA společně s Velkou Británií vyvíjejí, ospravedlnitelný? MULLAN: Podle mého osobního názoru není nikdy možné považovat válku za dobré řešení. Nicméně, někdy je nezbytná – to tehdy, kdy již jiné možnosti neexistují. V tomto případě jsem přesvědčen, že pokud se bude postupovat ve shodě s usneseními OSN, většina rozumných lidí přijme jakékoliv řešení. USA se společně s Velkou Británií snaží vyvinout na irácké vedení co největší tlak, aby přiznalo skutečný stav věcí. Irácký lid jsou přitom nešťastníci, kteří se ocitli v centru tohoto dění a kteří mají malou nebo žádnou možnost celou situaci ovlivnit. Jsem ale přesvědčen, že USA ani Velká Británie neprovedou žádné akce, které by byly v rozporu s usneseními OSN. Na druhé straně se domnívám, že OSN by měla být v této situaci schopna se rychle rozhodovat. Je tlak USA ospravedlnitelný? Ano, avšak do té míry, pokud si zachová svůj jasný cíl, kterým je kontrola a vyloučení možnosti výroby zbraní hromadného ničení.
EURO: Jak vidíte jako cizinec odstupujícího prezidenta Václava Havla? MULLAN: Václav Havel představuje symbol svobody v postkomunistickém Československu a následně i v České republice. Bez ohledu na nedostatek jeho formálního politického a diplomatického vzdělání dokázal aktivně prezentovat tuto malou, nově vzniklou demokratickou zemi v okolním světě. Díky tomu se Česká republika dostala do středu pozornosti západních států, které se podílejí na její ochraně a firem, které zde investují. Jeho snaha přivést tuto zemi do NATO a do EU umístila Českou republiku do čela všech bývalých komunistických zemí. Díky němu má Česká republika na mapě své pevné místo.
EURO: Ještě jedna otázka pro britské ego - jak se vám líbí nový Rolls Royce? MULLAN: Pro mne jako Brita je někdy těžké smířit se s tím, že Rolls Royce vyrábí BMW! Nicméně, tento vůz vypadá jako Rolls, voní jako Rolls a i částka na jeho cenovce vypadá na Rolls. Při úrovni luxusu tohoto vozu se nedomnívám, že jich na českých silnicích mnoho uvidíme. A pokud vezmeme cenu tohoto Fantoma, mohli byste si za tuto částku koupit několik zcela nových vozů Volvo, což by byla mnohem praktičtější investice.
EURO: Mají čeští zákazníci zájem o luxusní Volvo XC90? Kolik vozů bylo dosud objednáno? MULLAN: V současnosti jsme obdrželi objednávky na více než 80 vozů XC90. Přestože prodej tohoto vozu na českém trhu nebyl dosud oficiálně zahájen, musel jsem zvyšovat počet nám vyhrazených výrobních míst, a to dokonce třikrát. I tak zůstává doba dodání delší než šest měsíců.