Americký prezident Donald Trump v úterý na setkání se svými příznivci v Západní Virginii vysvětloval, jak se mu podařilo přimět Evropskou unii k jednání o vzájemném obchodu a zopakoval své dřívější hrozby zavedení cel. Řekl, že předsedovi Evropské komise Jeanu-Claudu Junckerovi pohrozil, že Spojené státy jsou připraveny uvalit 25procentní clo na každé auto, které bude do USA dovezeno z EU.
Zatím stále není jisté, kdy by cla mohla být zavedena. List The Wall Street Journal (WSJ) krátce předtím napsal, že Trumpova vláda zřejmě v nejbližší době cla na dovoz aut nezavede, protože studie a doporučení ministerstva obchodu nejsou zatím připravena. Ministr obchodu Wilbur Ross pak WSJ řekl, že právě pokračující jednání s EU, ale také s Mexikem a Kanadou, jsou dalším důvodem pro zpoždění.
Trump zřejmě odkazoval na summit s Junckerem, který se uskutečnil minulý měsíc. Junckerovi prý řekl: „Jeane-Claude, je to všechno o autech. Zavedeme 25procentní clo na každé auto, které dorazí do Spojených států z Evropské unie.“
Když si kohouti notují: žoviální Juncker je ideálním partnerem pro hulváta Trumpa
Web MarketWatch upozorňuje, že Trump nesprávně uvedl, že Spojené státy měly s EU obchodní schodek 151 miliard USD (3,9 bilionu korun). Loňský schodek činil ve skutečnosti 101 miliard USD. Také mylně prohlásil, že zavedení cel by znamenalo přebytek 151 miliard USD. To nedává smysl, protože obchod mezi USA a EU nezahrnuje pouze auta. Navíc cla aktuálně neplatí země, ze kterých auta pocházejí, ale dovozci.
I případný efekt takových cel není jasný. Spojené státy totiž dovážejí relativně málo aut vyrobených v Evropě. Ta se na celkovém prodeji aut v USA podílejí jen zhruba sedmi procenty. Velké evropské automobilky, jako jsou Volkswagen, BMW, Daimler a Fiat Chrysler, navíc mají velké výrobní závody v USA.
Dále čtěte: