* Jak dlouho se rodil nový půllitr pro pivovar Bernard?
Je to vždycky dlouhá cesta. Půl roku se vymýšlí design, dalších šest měsíců se připravují formy pro výrobu. Tentokrát pan Bernard předložil starý vzor, kterým se nový design řídil.
* Je to pro vás komplikovanější než vymýšlet úplně nové sklo?
Není. Horší je, když klient nemá vkus.
Práce pro Bernarda se velmi povedla, sklenice má atypicky umístěné krásné logo a působí velmi aristokraticky.
* Venku je i váš nový půllitr pro Budějovický Budvar, prý jste se u něj inspiroval Josefem Ladou.
Mám Ladu a jeho nadsázku hrozně rád, už když jsem dělal Českého lva, inspiroval jsem se jím. Při práci pro Budvar jsem sledoval Ladovu hospodskou rvačku a sklenice, které mají chlapi na obraze v rukou. A inspiroval mě i český brus.
* Takový nízký a široký půllitr je tady poměrně netypický.
Český trh je naplněný brandovými džbánky, snažím se proto, aby každý nový ode mě byl originál. Pro Budvar je to proto takový buclák.
* Pivní sklo děláte často, jaký vztah k těmto zakázkám máte?
Jsem spíš vinař než pivař, ale mám rád lidi z pivovarů a jejich entuziasmus, který mě moc baví. Je to i patnáctiletá – a velmi úspěšná – spolupráce s německou firmou Sahm (dodavatel sortimentu pro gastronomii – pozn. red.).
* Kdo bude po Budvaru a Bernardu váš další zákazník?
Dělám teď sklo pro další dva české hodně známé pivovary. Jsou to větší značky, které dosud nemají vlastní sklo. A aktuálně pracuji i pro jeden ukrajinský pivovar.
* Mohou si vlastní sklo dovolit i menší craftové pivovary?
Záleží na majitelích a přeskupení financí, ono to totiž není zase tak drahé. Sklo má ode mě třeba i Měšťanský pivovar v Poličce, což není kdovíjak velký výrobce.