Menu Zavřít

Jeden den navíc, a stále žádná sláva

9. 12. 2004
Autor: Euro.cz

Západní Evropa

PRAHA (tpk) - Alespoň ke konci roku se některé trhy v západní Evropě začínají dávat trochu dohromady. Pozitivní pro výrobce osobních automobilů je to, že jde především o ty největší - Německo a Velkou Británii.
V Německu se oproti loňskému roku prodeje zlepšily již v říjnu, v listopadu tento vývoj pokračoval nárůstem o jedenáct procent v porovnání se stejným obdobím v minulém roce. Prodeje za listopad se vyšplhaly k číslu 284 tisíc vozů, za celý rok se potom dostaly na hranici 2,98 milionu. Do karet však německým prodejcům hrála v listopadu skutečnost, že ten letošní měl o jeden prodejní den více než loňský. Podzimní vzepětí tak snížilo ztrátu za loňským rokem na pouhé jedno procento. Zvláště slavit mohou po listopadu německé automobilky, kterým na domácím trhu stouply prodeje v průměru o třináct procent. Mluvčí německého Sdružení automobilového průmyslu (Verband der Automobilindustrie) pozitivní čísla nijak nekomentoval.
Na úspěšném konci roku se však bezpochyby podílelo uvádění nových modelů na trh, jako je BMW řady 1, Mercedes třídy A či Audi A3 Sportback. Zasloužily se o to i stále výhodnější nabídky prodejců, kteří na některé modely nabízejí zvýhodnění ve výši kolem tisíce eur. Analytici předpokládají, že v prosinci bude rostoucí trend pokračovat. Přesto není jisté, že konečné výsledky předčí loňský rok s 3,24 miliony prodanými vozy. Letošek by se tak stal pátým rokem v řadě na cestě dolů.
Británie se dočkala po sedmi měsících v řadě alespoň 1,8procentního růstu díky novému Fordu Focus. Na prolomení sestupné křivky se podílely rovněž prodeje fleetovým zákazníkům, které se meziročně v listopadu vyšvihly o téměř šest procent. V minulém měsíci si osobní vůz v zemi koupilo 172 tisíc zákazníků, takže se celkové prodeje za jedenáct měsíců vyšplhaly na 2,42 milionu automobilů. Do překonání výsledku z minulého roku zbývá ještě na ostrovech prodat zhruba 160 tisíc osobních vozů.
I když se možná automobilkám v obou zemích podaří těsně překonat loňské výsledky, zatím nic nehovoří pro výrazné oživení západoevropského trhu, na které všechny čekají. Mohou pouze doufat, že počátkem příštího roku zákazníky zaujmou novinky, jež se objevily teprve nedávno.

  • Našli jste v článku chybu?