Spojení dvou významných firem doprovází nejen nadšení, ale i obavy
Spojení dvou amerických gigantů za 58 miliard dolarů? O prvním říjnovém víkendu se stalo skutečností: firma Procter & Gamble, jejímž domovským městem je Cincinnati, koupila bostonskou společnost Gillette. Tedy nadšení? Jak kde. Obchod, na jehož základě vznikla firma s ročním obratem ve výši 68 miliard dolarů, vzbudil ve státě Massachusetts spíše rozpaky. Člen tamní vlády William F. Galvin dokonce prosadil vyšetřování, které mělo zjistit, zda „oni přivandrovalci“ nedostali Gillette příliš lacino.
Manažeři z Procter & Gamble se ale na místní odpor připravili. Vzpomněli si na staré přísloví o lásce, která prochází žaludkem, a dovezli bostonské smetánce neobvyklé bramborové chipsy: zatímco na rubu každého lupínku stálo „P + G“, na líci se skvěl reklamní slogan. Například: Bounty prodává ročně 22 milionů mil papírových utěrek. Nebo: Plenky Pampers jsou naším nejúspěšnějším produktem.
Samozřejmě že ony chipsy byly značky Pringles. I ta patří Procter & Gamble, a snad i proto se Galvin obměkčit nedal. „Nás zajímají pracovní místa, a ne bramborové lupínky,“ řekl po oficiální recepci novinářům.
Co zůstane v Bostonu.
Obavy Bostoňanů jsou pochopitelné jak z ekonomického, tak z psychologického hlediska. Jednak firmu Gillette, která se postupem času stala „bostonskou institucí“, založil King Gillette již v roce 1901, a pak, Gillette zaměstnává v jižním Bostonu tisíce lidí. „Holicí strojky a žiletky v Bostonu zůstanou,“ ujišťuje generální ředitel Procter & Gamble A. G. Lafley americké reportéry, kudy chodí. „Tady je centrum Gillette a bude řízeno stejně nezávisle jako všechny naše ostatní společnosti, které vlastníme. Náš příchod nebude vypadat jako nepřátelské převzetí. Rozhodně - tisíce lidí z Procteru Boston neobsadí,“ řekl nedávno Lafley v Boston Globe.
Uklidnění se dostaví pochopitelně až ve chvíli, kdy se tato slova stanou skutečností. Důvěryhodnosti jim má dodat i skutečnost, že dosavadní ředitel Gillette Jim Kilts zůstane na své židli ještě jeden rok. (Pravda, pak odejde s odstupným, jež americká média odhadují ve výši 165 milionů dolarů.)
V každém případě: A. G. Lafley a jeho lidé nikdy netvrdili, že se propouštět nebude. Výpovědi ovšem postihnou jak Gillette, tak Procter & Gamble. „Z celkového počtu 140 tisíc zaměstnanců bude muset odejít šest tisíc lidí, což představuje čtyři procenta,“ říká Lafley. Pokud se týká Gillette, vedení Procter & Gamble prý již rozesílá všem středním a vyšším manažerům bostonské firmy dopisy s informacemi o tom, jaký status budou v nové společnosti mít.
Úlitba na obou stranách.
Propouštění v obou spojovaných firmách souvisí samozřejmě nejen s odstraněním všech zdvojených „rolí“, ale především s tím, že prodej Gillette daleko přesahuje jak bostonský, tak i cincinnatský horizont. Spojení takových světových hráčů, jakými Procter & Gamble a Gillette jsou, pochopitelně předcházelo mnohaměsíční schvalování jak americkými, tak i evropskými antimonopolními orgány. Ty nakonec fúzi stvrdily, ale za následujících podmínek:
Procter & Gamble musela prodat značku Crest SpinBrush (elektrické kartáčky na zuby) a Gillette se musela zbavit tří řad deodorantů: Right Guard, Soft and Dri a Dry Idea, a k tomu ještě značky Rembrandt (prostředky na bělení a ochranu zubů). Tyto produkty přinesly v roce 2004 obrat ve výši 400 milionů dolarů z celkových 68 miliard.
Samozřejmě že již z těchto čísel vyplývá, že nejsilnější produkty obou firem zůstávají: plenky Pampers, čisticí prostředky Tide, žiletky a strojky Gillette, kartáčky Oral-B, zubní pasta Crest, baterie Duracell a mnohé další. „I když jde o dvě obrovské společnosti,“ komentuje pro agenturu AP rozhodnutí antimonopolních úřadů profesorka Constance E. Bagleyová z Harvardovy Univerzity, „mají extrémně málo produktů, jež se překrývají. A navíc americký Nejvyšší soud a regulační orgány správně přistoupily na myšlenku, že větší ještě neznamená monopolní.“
Názor, že spojení dvou velkých firem nakonec pomůže zákazníkům k nižším cenám, protože giganty mají více možností, jak ušetřit náklady, v tomto případě pravděpodobně nevyhovuje poražené konkurenci. O nákup Gillette se od roku 2002 usilovně snažil velký soupeř Procter & Gamble, společnost Colgate-Palmolive. Ta definovala případné spojení jako „fúzi dvou rovných“, což nakonec vedlo ke krachu jednání. Vedení obou společností se loni nedokázala shodnout, kdo novou entitu povede. Neúspěch Colgate-Palmolive ve vyjednávání znamenal pád akcií této firmy a nutnost restrukturalizace. Colgate-Palmolive totiž ve svých rozvojových plánech na Gillette velmi spoléhala.
Cenné papíry budou létat.
Pokud se týká ekonomického výhledu, analytici většinou souhlasí s prognózami, které nedávno představilo vedení Procter & Gamble: baterie Duracell a žiletky a holicí produkty Gillette se prosadí i tam, kde dosud neměly velké zastoupení (jde například o Čínu, kde se Gillette dostala do distribuce v šedesáti městech, zatímco Procter & Gamble má v této zemi desetkrát silnější postavení). A naopak Gillette pomůže výrobkům Procter & Gamble do husté sítě evropských drogérií, trafik či lékáren. Pokud se odhady naplní, vzroste do roku 2010 roční obrat společného podniku o pět až sedm procent a do roku 2008 ušetří firma na nákladech mezi 1,5 až dvěma miliardami dolarů.
Pokud se týká akcií, jejich cena dle analytiků v příštím období klesne, ovšem trpělivost se má vyplatit. Pokud prý společnost nepostihne nic nepředvídatelného, cenné papíry Procter & Gamble/Gillette mají ve třetím roce po spojení zase růst. Ba co víc, říkají největší optimisté, létat.