Menu Zavřít

Jedna Evropa - jedno nebe

24. 9. 2002
Autor: Euro.cz

Integrovaný systém může zvýšit bezpečnost a kapacitu

Evropský parlament schválil 3. září 2002 legislativní návrhy Evropské komise týkající se nového uspořádání a využívání vzdušného prostoru pro civilní leteckou dopravu v zemích EU.
Vzdušný prostor nad Evropou se nyní skládá z mozaiky národních prostorů vymezených státními hranicemi, v nichž jednotlivé státy aplikují na základě ustanovení Mezinárodní úmluvy o civilním letectví z roku 1944 svoji výlučnou suverenitu. Každoroční intenzivní nárůst objemu letecké dopravy ale představuje závažný problém zejména v oblasti bezpečnosti, jako primárního ukazatele leteckého provozu. Je proto jasné, že současné institucionální uspořádání systému letového provozu v Evropě dosáhlo svého limitu. Na této situaci nic nezměnila ani krátkodobá a zřejmě již i překonaná recese v civilním letectví, která byla způsobena ekonomickým dopadem událostí z 11. září 2001 v USA. Jak prohlásila evropská komisařka odpovědná za oblast dopravy a energetiky Loyola de Palacio, „je vytvoření jednotného evropského vzdušného prostoru mimořádně důležitý proces, vedoucí k zajištění jeho optimálního využívání, s pozitivními důsledky na zvládání nárůstu provozu a minimalizaci zpoždění.“
Vzhledem k této situaci zahájila Evropská komise v roce 1999 práci na ambiciózním projektu Jednotné evropské nebe – Single European Sky. Tento proces byl ukončen v říjnu 2001, kdy Komise předložila Evropskému parlamentu čtyři principiální legislativní návrhy pokrývající regulační, bezpečnostní, provozní, technologické, ekonomické a institucionální aspekty řízení letového provozu, včetně dopadů na životní prostředí. Velká pozornost je samozřejmě věnována potřebám a rozvoji řídících letového provozu, coby nenahraditelných klíčových profesí. Centrální koordinace vzdušného prostoru v žádném případě nebude znamenat rušení pracovních míst řídících letového provozu, jak se obávají profesní odbory v zemích EU. Evropská komise naopak počítá s aktivním náborem nových a s intenzivním zapojením současných řídících letového provozu při implementaci všech navrhovaných změn. Pozitivním signálem ale jistě je, že Evropská komise i zástupci odborů mají stejný cíl – garantovat bezpečnost cestujícím a zachovat všechny výhody letecké dopravy.

Priorita prvního návrhu – institucionální rámec.

Vytvořit nový institucionální rámec je úkolem prvního návrhu. Regulační pravomocí v systému poskytování letových provozních služeb (LPS) je pověřeno Evropské společenství. Výkon funkce regulátora bude zajišťován rozhodovacími mechanismy v rámci Společenství. Počítá se s intenzivním využitím expertních schopností Evropské organizace pro bezpečnost letového provozu (Eurocontrol), která má v současné době 31 členů, včetně České republiky. Regulační rámec proto bude zahrnovat domény jako je bezpečnost, výkonnost systému, kvalita služeb, uspořádání vzdušného prostoru a ekonomické aspekty. Návrh dále ustanovuje speciální koordinační výkonný orgán (Single Sky Committee - SSC), skládající se z civilních a vojenských zástupců členských států. Jeho úkolem bude odborná podpora Evropské komise při tvorbě a navrhování regulačních opatření Společenství. V rámci poskytování LPS dojde k harmonizaci projektů, zaměřených na problematiku jednotného licencování a výcviku řídících letového provozu s cílem umožnit volný pohyb pracovních sil v rámci EU. Velký důraz je kladen zejména na zvýšení počtu jednotně vycvičených a kvalifikovaných řídících vzhledem ke stále rostoucímu objemu letového provozu.

Druhý návrh dává přednost harmonizaci

.
K zajištění požadavků v oblasti kapacity, bezpečnosti a jednotnosti při poskytování LPS v evropském vzdušném prostoru jako jednotného celku, Komise prostřednictvím druhého návrhu požaduje zavedení harmonizovaného systému certifikace pro poskytování letových provozních služeb a jmenování poskytovatele těchto služeb pro daný vzdušný prostor. Tento legislativní návrh bude mít velký vliv na tržní postavení a další vývoj poskytovatelů, kteří svoje služby v současnosti nabízejí z pozice přirozených monopolů. Státům bude ponechána pravomoc určit poskytovatele LPS, který může provozovat svoji činnost ve stanovené části vzdušného prostoru, ale zároveň mohou určit poskytovatele, který je zřízen v jiném státě a splňuje přepsané požadavky.
V oblasti stanovování výše traťových poplatků, které jsou účtovány za poskytované služby je kladen důraz na vzájemnou spolupráci poskytovatelů letových provozních služeb s uživateli vzdušného prostoru a zajištění efektivního vymáhání pohledávek na národní úrovni i na úrovni Společenství. Významným prvkem rovněž je, že takzvané doplňkové služby (meteorologie, letecká informační služba) se stanou předmětem standardních tržních podmínek.

bitcoin_skoleni

Třetí návrh je pro kompaktní vzdušný prostor.

Vytvoření kompaktního vzdušného prostoru Společenství (European Upper Flight Information Region - UFIR) se společným uspořádáním, plánováním a řízením bez omezení, které představují hranice jednotlivých států předpokládá třetí návrh. Výsledně tak dojde k vytvoření jedné letové informační oblasti v horním vzdušném prostoru od letové hladiny 285 (8700 metrů). Neznamená to ale, že by se jednotlivé státy vzdaly suverenity ve vlastním vzdušném prostoru. V průběhu dalších tří let od zavedení jedné letové informační oblasti dojde k obdobné změně i ve spodním vzdušném prostoru. Pro srovnání: V současnosti mají členské státy Evropského společenství celkem 50 letových informačních oblastí. Výše uvedeným postupem tak bude dosaženo maximálně efektivního užívání vzdušného prostoru v souladu s legitimními požadavky civilních i vojenských zákazníků. V neposlední řadě budou ve svých nárocích na kvalitu, rychlost a bezpečnost poskytovaných služeb uspokojeni pasažéři jako koneční spotřebitelé letecké dopravy.

Čtvrtý návrh pro kompatibilitu.

Ke kompatibilitě technických systémů směřuje čtvrtý návrh. Požaduje dosažení vzájemného technologického propojení poskytovatelů letových provozních služeb v rámci Společenství a vytvořit mezinárodní trh v oblasti zařízení, systémů a s nimi spojených služeb. K tomu bude sloužit vytvoření evropských technických standardů v oblasti letových provozních služeb ve spolupráci s Eurocontrol a Eurocae (European Organisation for Civil Aviation Equipment), přičemž počátek realizace tohoto plánu je stanoven na 1. leden 2003. Navrhovaný proces předpokládá širokou spolupráci všech zainteresovaných subjektů a vytvoření společného programu pro zavádění nových technologií v síti ATM Evropského společenství.

  • Našli jste v článku chybu?