Když se do ní zamilujete, není co řešit, ale pak si nestěžujte
Je to téměř černobílé. Záleží totiž převážně na tom, co pro vás znamená nenapodobitelně krásný design. Nakolik jsou pro vás důležité nádherně plavné linie, kterým se žádný automobil v této cenové kategorii (a horko těžko ani v jiných) nemůže rovnat. Nakolik hraje roli exotično a exkluzivita, jež kolem sebe Alfa Romeo Brera šíří stejně intenzivně jako čtyřikrát dražší Aston Martin kdekoliv, kam přijede. A co všechno jste tomu ochotni obětovat.
Na počátku tu je těch 1,23 milionu za nejrychlejší verzi 3,2 JTS se šestiválcem pod kapotou v základní výbavě. A ta není nijak oslnivá: manuální klimatizace, přehrávač CD, elektronická kontrola stability, parkovací senzory či kůží potažený volant s hlavicí řadicí páky. Dokonce i za koberečky (mimochodem nečekaně hnusné) si musíte dva tisíce připlatit. Jenže brera má neskutečný sex-appeal od předních zešikmených světlometů po extravagantní tvar zadního skla a interiér okouzlí i bez potahů „frau pieno fiore“, navigace a příplatkové aparatury Bose. Pokud navíc přihodíte rozumných padesát tisíc, dostanete klimatizaci automatickou, úžasnou panoramatickou střechu a doplňky z leštěného hliníku do kabiny, díky čemuž se uvnitř budete cítit mnohem lépe.
Nastartování temně vrčícího šestiválce dojmy ještě umocní. Motor má přesně ten zvuk, z něhož běhá mráz po zádech a který na projíždějící alfu decentně upozorní. Je dokonalý ve svých hloubkách, a když ho vytočíte, je ještě dokonalejší. A také má 260 koní, což je opravdu hodně. Jenže na breru to nestačí. Můžete s ní jezdit dvoustovkou po dálnici, pokud unesete zhruba sedmnáctilitrovou spotřebu, lze s ní proplouvat městy s podobnými benzinovými nároky. Sprint na semaforech bych si v ní však jen tak s někým nedával.
Alfa Romeo tvrdí, že kupé akceleruje na stovku za 6,8 vteřiny. Vzhledem k reálnému zrychlení toto číslo představuje poměrně optimistický pohled na věc. Automobil váží 1,63 tuny a s každým prvkem příplatkové výbavy těžkne a chová se líněji. Smutné navíc je, že i kdyby se brera na udávaný čas dostala, snadno ji trumfne třeba nové Audi TT v nejlevnější verzi za milion, jehož přeplňovaný čtyřválec má o šedesát koní méně.
Když se s ní budete jen tak projíždět po okreskách, odhalíte další skutečnosti. Například že má brera přesné řízení a příjemný podvozek, který dobře pohlcuje nerovnosti. Mohl by být ještě lepší, kdyby si v automobilce přiznali barvu (že s tímto autem beztak nejde jezdit příliš rychle) a naladili ho o něco měkčeji jako v sesterské Alfě 159. Plynutí po děravých okresních silnicích nebo na dálnici by bylo ještě milejší, zvláště když je interiér tak dobře odhlučněný.
Jakmile breře pořádně přitlačíte na plynový pedál, odhalí se neduhy plynoucí z existence fyzikálních zákonů a vozu v zatáčkách nepomůže ani pohon všech kol, kterým disponuje. Alfa není hbitá, jelikož příliš těžký předek má tendenci sunout se co chvíli ze zatáčky špatným směrem. A dokonce ani velmi slušná trakce ji nevytrhne. A tím pádem není v tu chvíli ani zábavná.
Nedělám to zrovna rád, ale musím přiznat svůj omyl. Když jsem se s brerou před pár měsíci poprvé krátce projel, chválil jsem kvalitní zpracování jejího interiéru. Soudy se nemají vynášet příliš brzy. Z týdenního testování této alfy jsem si totiž odnesl odlišné poznatky. První byl, že se sedadlo řidiče trvale viklalo o nějaké dva milimetry dopředu a dozadu, aniž bych si toho od něj žádal. Hnusný kobereček pod nohama se trvale zachytával spojky. Když jsem pro změnu otevíral nádherné víko zavazadlového prostoru, spadl mi na hlavu sám od sebe plastový kryt zámku. A čalounění po stranách nouzových zadních sedadel bylo v jednom místě odchlíplé, takže jsem mohl prozkoumávat alfu doslova skrz naskrz. Nechápu.
Alfa Brera je nádherný automobil. Není možná tak rychlý, ale jezdit v něm bylo velmi příjemné, jelikož cítíte, že vůz existuje jen kvůli vám. Za ten pocit si klidně na hlavu nechám spadnout ledacos. Nechtějte ale po mně, abych k tomu ještě přihazoval jeden a čtvrt milionu. Pokud se obrázku brery v hlavě nemůžete zbavit, postačí vám o čtvrt milionu levnější verze 2,2 JTS a zbudou vám peníze na pořádnou výbavu. Jestliže na sebe chcete jen upozornit, začněte radši šetřit na ten Aston Martin.
Alfa Romeo Brera 3,2 V6 JTS
Motor: zážehový šestiválec
Objem: 3195 cm3
Max. výkon: 191 kW
Převodovka: 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost: 240 km/h
Průměrná spotřeba: 11,5 litru na 100 km
Základní cena: 1 230 000 Kč
Klady
+ výjimečný design
+ nádherný zvuk
+ kromě jmenovaného se nic dalšího nepokazilo
Zápory
- přílišná hmotnost
- nedostatky ve zpracování
- náročná spotřeba