E l e k t r o n i c k é o b c h o d y
Nakouknout do jednoho ze zcela prozaických momentů běžného života počátkem příštího tisíciletí umožnila letos svým klientům Česká pojišťovna. My lidé budeme stejní jako dnes, ztrácet čas, a tím i peníze například ve frontách na zaplacení motoristického povinného ručení však asi nebudeme, když to půjde udělat pohodlně a výhodně prostřednictvím internetu.
Odvětví označované jako elektronické obchodování ještě před několika málo lety neexistovalo. Dnes jde o doslova bouřlivě se rozvíjející segment ekonomiky, jehož obrat z roku na rok prudce roste. Platí to nejen pro nejvyspělejší části světa, ale také pro Českou republiku, i když u nás dosahované částky jsou zatím velmi malé. Kupříkladu největší český elektronický obchodní dům SHOP.CZ měl v prosinci 1997 obrat kolem 183 tisíc korun, loni v prosinci to však bylo již něco přes milion korun. Ve Spojených státech ale jde již o miliardy dolarů.
Obchodníci touto cestou snižují náklady, a tím i prodejní ceny, protože jim odpadají výdaje spojené s provozem klasických „kamenných obchodů. Zákazníci kromě nižších cen (někdy až o třetinu i více) získávají rovněž výhodu ve formě velkých úspor času. V elektronických obchodech se nakupuje v pohodlí domova, bez běhání po ulicích, kdykoli během dne či noci. Obzvláště rychle se rozvíjejí placené služby. Vybrat, objednat, zaplatit a nechat obratem doručit kytku děvčeti v Paříži trvá mládenci z New Yorku při využití služeb mezinárodního elektronického květinářství minutu či dvě.
Teprve začínáme
Co je ale dnes běžné ve Spojených státech a v dalších nejvyspělejších zemích, není ještě samozřejmostí v České republice. Nabídka zboží a služeb v internetu totiž musí být doprovázena odpovídající nabídkou bezpečných způsobů, jak za nákup elektronicky zaplatit. Teprve při vhodném skloubení těchto dvou faktorů dostává elektronické obchodování ten správný švih.
Existující omezení platebních možností bylo jasně patrné právě u již zmíněné příležitosti zaplatit za povinné ručení přes internet. Většina obyčejných smrtelníků musela koncem února vystát dlouhé fronty na poštách nebo pokladnách České pojišťovny. Když budeme počítat výdělek na hodinu 100 korun a dobu strávenou ve frontě a na cestě odhadneme na tři hodiny, vyjde nám taková jednoduchá akce na tři stovky. Internet při zanedbatelných nákladech však mohli použít jenom klienti Expandia banky, držitelé karty Eurocard/MasterCard, vydané v rámci elektronického projektu SET Komerční banky, a dále držitelé karty CCS Kontakt. Tito lidé po vyplnění stručného formuláře a zadání příslušných bezpečnostních kódů provedli platbu klávesou enter na svém počítači. Doklad včetně zelené karty jim pak přijde poštou. Dodejme, že v již uvedeném elektronickém obchodním domu SHOP.CZ zatím lidé nakupují zhruba v 90 případech ze sta formou objednávky na dobírku, tedy klasicky.
Nejdál je Expandia
Oborem, kde se moderní trendy z pohledu klienta vhodně sbíhají, je elektronické bankovnictví, jehož průkopníkem u nás je Expandia banka. V ní si lze založit účty, které se spravují a řídí po internetu a zároveň jsou připraveny na hladké placení v elektronických obchodech. Služby Expandia banky jsou na první pohled drahé, mnoho lidí, především pak těch časově velmi vytížených, je však hodnotí jako výhodné.
Vezměme si takový osobní běžný účet, na který se obvykle posílá mzda a z něhož lze platit nájem, elektřinu a podobně. Za jeho vedení si Expandia banka účtuje v nejlevnějším cenovém programu Alfa 160 korun, respektive pro klienty do 26 let 85 korun měsíčně. To je ve srovnání s 90 korunami ročně u sporožira České spořitelny nebo s nulovým poplatkem u postžira Poštovní spořitelny IPB velmi hodně.
Srovnáváme ale nesrovnatelné. Kupříkladu osobní běžný účet v Expandia bance je víceměnový a automaticky k němu patří i jakýkoli počet termínovaných vkladů. Takzvaný inteligentní revolvingový termínovaný vklad je navíc schopen se ve vztahu k osobnímu běžnému účtu na základě počítačového programu sám optimalizovat, což znamená, že peníze se samy přesouvají tam, kde jsou potřeba a kde jim je úrokově nejlépe. Jestliže klient Expandia banky dosáhne na svém osobním běžném účtu průměrného měsíčního zůstatku 30 tisíc korun a zákazník do 26 let 20 tisíc korun, vedení účtu v prvém případě nestojí nic a ve druhém jen deset korun. Úročení termínovaného vkladu 100 000 korun na jeden měsíc je na druhé straně v Expandia bance nižší než v jiných bankách (viz tabulka na vedlejší stránce).
Hlavním rozdílem však je, že zatímco do běžných bank musí majitel žirového účtu obvykle chodit, k Expandia bance se stačí připojit prostřednictvím internetu, a to odkudkoli ze světa a kdykoli ve dne nebo v noci. Podat platební příkaz třeba z Austrálie je tak hračkou. Bezpečnost je zaručena elektronickým klíčem a šifrováním. Zůstatek sporožira nebo postžira jako textovou správu na svůj mobil nedostanete, u Expandia banky to však není problém.
Je zřejmé, že výhody elektronického bankovnictví ocení dnes zejména mladí lidé, kteří se v internetu pohybují jako ryby ve vodě, hodně cestují a v práci jedou na sto procent od rána do večera, takže nemají čas postávat ve frontách u klasických bankovních přepážek. Právě takoví lidé jsou dnes hlavními zákazníky různých elektronických obchodů. Za deset let budou ve středním věku a pro novou generaci bude uvedený styl už zcela úplnou samozřejmostí. Tímto způsobem nakonec elektronické bankovnictví vytlačí velkou část klasických bankovních metod do historie.