VLAKOVÝ CATERING Jídelní vozy mají v České republice mnohaletou tradici. V poslední době se nabídka občerstvení přiblížila k zákazníkovi přímo do kupé - lze si totiž objednat také jídlo a pití z pojízdného vozíku.
VLAKOVÝ CATERING Jídelní vozy mají v České republice mnohaletou tradici. V poslední době se nabídka občerstvení přiblížila k zákazníkovi přímo do kupé - lze si totiž objednat také jídlo a pití z pojízdného vozíku.
Cateringové služby lze už několik desítek let nalézt také ve vlacích. Samozřejmě platí, že čím vyšší „vlakovou třídou“ cestujete, tím jsou služby rozsáhlejší. Naopak v lokálkách, přepravujících cestující na krátké vzdálenosti a často v jediném vagoně, občerstvení nenajdete.
Pokud na nabídku jídla a pití ve vlaku narazíte, s největší pravděpodobností jde o aktivitu společnosti Jídelní a lůžkové vozy. Akciová společnost JLV navazuje na tradici Jídelních a lůžkových vozů založených v roce 1959, které do rozpadu republiky v roce 1992 fungovaly pod Československými drahami. V průběhu devadesátých let založily JLV ještě dceřiné společnosti JP Servis a CZ Servis.
BEZ PŘIRÁŽKY
Jen ve vlacích Českých drah pracuje pro Jídelní a lůžkové vozy denně více jak sto osob. Občerstvení v první třídě vlaků EuroCity nebo InterCity roznáší vlakový personál, ostatní cestující musí do jídelního vozu po svých, nebo si počkat na pojízdný vozík s občerstvením.
Nabídka jídel je široká: od sendvičů a tyčinek po kompletní obědové menu. Moderní fast foodový styl stravování ovlivnil výbavu jídelní soupravy luxusního rychlovlaku Pendolino. Spíše než gulášek s knedlíky tam zákazníci žádají kousek pizzy nebo bagetu. Od roku 1998 vyrábí JLV pod vlastní značkou Dundee plněné bagety, briošky, tortilly a podobně.
Mnohé cestující možná překvapí, že ve vlacích - a platí to i pro návštěvu jídelního vozu - se k ceně jídla či pití neúčtují žádné příplatky. Ceny jsou tak srovnatelné s běžnou restaurací. Můžete se tedy najíst jako jindy - a přitom se v klidu a bezpečně přemístíte třeba z Prahy do Ostravy.
PŘIPRAVENI NA CIZINCE
Vedle vnitrostátních i mezinárodních rychlíků nabízí Jídelní a lůžkové vozy své služby také v expresech typu InterCity a EuroCity. „Poskytujeme služby také v našich mezinárodních vlacích na území sousedních států, a dále na kolejích v Dánsku, Maďarsku, Chorvatsku, Rusku, Bělorusku, Rumunsku, Řecku a Bulharsku,“ vyjmenovává Kateřina Topinková z marketingového oddělení JLV.
Ve všech jídelních vozech JLV - ať jsou v tuzemsku, nebo v zahraničí - je podle Topinkové samozřejmostí, že personál ovládá cizí jazyky. Jídelní lístky jsou vytištěny česky, anglicky, německy, případně třeba také polsky a maďarsky, v závislosti na konkrétní destinaci. Aby byl servis kompletní, lze ve vozech platit veškerými směnitelnými penězi nebo platebními kartami.
Jak už název napovídá, na železnici pečuje společnost JLV nejen o plné žaludky cestujících, ale spadají pod ni i lůžka a lehátka v příslušných vozech. Současně se firma věnuje poradenské činnosti v oblasti konstrukce jídelních vozů. Naposledy vypomáhala s vnitřním uspořádáním vozů již zmíněného Pendolina. Společnost dále zajišťuje závodní stravování firmy v Praze a Brně.
NIC NENÍ NEMOŽNÉ
Společnost Jídelní a lůžkové vozy vedle svých pravidelných aktivit nabízí také další služby na přání klientů. Mohou třeba uspořádat raut v jakékoli destinaci vybrané zákazníkem - typicky třeba právě v železničním prostředí. Kateřina Topinková říká, že není problém zajistit ve vlaku módní přehlídku, disco, produkci živé hudby, raut anebo jiný netradiční program. Takovou akci si může klient objednat buď v rámci pravidelného denního nebo nočního spoje (třeba pro pobavení svých zaměstnanců nebo obchodních partnerů během přesunu z jednoho konce republiky na druhý) nebo si může objednat zvláštní vlak.
Vybrat si lze prakticky z kterékoliv tuzemské i evropské destinace. „Ve spolupráci s partnerskými firmami jsme schopni zajistit nostalgické salonní vozy pro náročnou klientelu ve stylu Orient Expres po celé Evropě,“ dodává Topinková. Pokud tedy toužíte po pravém návratu do dvacátých let minulého století, stačí si připlatit. Cena závisí na mnoha faktorech a pohybuje se od několika tisíc korun až po milion.
OBČERSTVENÍ BĚHEM JÍZDY Resturační vůz umožňuje výběr z několika druhů menu v příjemném prostředí jídelního vozu. Barový vůz nabízí základní občerstvení u barového pultu s důrazem na nápoje. Minibar je pojízdný vozík se základním sortimentem občerstvovacích služeb. Cestující je obsloužen přímo na místě, tedy nejčastěji v kupé.