Britská automobilka potřebuje co nejdříve nového vlastníka
Spojení aristokratický Jaguar už zní jako klišé. Fandové automobilů ho mají zafixované hodně dlouho, ale zejména v poslední době se za ním často ukrývá tolerance k určitému svérázu, nebo dokonce k nedostatkům ve srovnání s absolutní špičkou, do níž vozy z Coventry vždy patřily. Management automobilky si bezpochyby nepřeje nic více, než aby tomu tak bylo i nadále, jenže bez investic to nepůjde. Ztráty ve výši stovek milionů dolarů se totiž musejí projevit na vývoji nových vozů i na přísunu nových technologií. Snad jediným možným řešením je jejich rychlý odpis a mohutná investice právě do vývoje, aby Jaguar dohnal konkurenty. V současné době skvělá image, podvozky a skvělé motory ještě stačí oslovit dostatek zákazníků, ovšem absence některých bezpečnostních prvků a nejnovějších technologií už brzy může odstartovat jejich úbytek.
Skvěle povedeným zůstane ještě hodně dlouho nejmenší X-Type, zejména v provedení s náhonem všech kol, stejně tak hodně rychlý XKR. S-Type s několika muškami a drobnými vadami na kráse bude mít brzy nástupce.
Vlajkovou lodí automobilky je Jaguar XJ. Charakterizuje ho elegance vzhledu, dostatečný nádech dynamiky a přitom konzervativní pojetí designu. Skloubit dohromady tyto tři faktory muselo být pro designéry z Coventry těžké, ovšem výsledek stojí za to. Málokterá limuzína se může pochlubit takto neokázalým odstupem od plebejstva, jako to umí XJ. Ať se toto auto postaví vedle čehokoliv, co má čtyři kola a volant, vždy bude jasné, kdo je tady pánem. Takovému designu by se měly učit zejména korejské automobilky, jejichž okázalost a nadšení se často projevuje až patetickým vzhledem jejich vozidel, což konzervativní Evropany zhusta odrazuje. Tvary XJ navíc ve spojení s velmi lehkým hliníkovým kabátem umožnily konstruktérům snížit hmotnost vozu s dieselem na 1727 kilogramů. Atmosférický benzinový třílitr je ještě o více než metrák lehčí. Tady XJ boduje a poráží v podstatě všechny konkurenty, protože například A8 od Audi váží s obdobným vznětovým motorem 1830 kg, BMW 730d ještě více (konkrétně 1900 kg) a Mercedes-Benz S 1955 kg. Nejobéznější je současný Lexus LS 460, jehož hmotnost v závislosti na stupni výbavy může přesáhnout i dvě tuny. XJ současně s lehkou karoserií získal také velkou torzní tuhost, což znamená, že se v zatáčkách nekoná žádné vrzání plastů, dekorů ani jiných vnitřních dílů, protože nekroutící se karoserie je neuvádí do pohybu. Luxusním zpracováním interiéru se mohou pochlubit všechny konkurenční limuzíny stejně jako XJ. Po stránce motoru a podvozku je špička také vyrovnaná, vyčnívá možná lexus s velkým objemem zážehového motoru a přitom velmi nízkou spotřebou.
Jenže spokojený poklid končí ve chvíli, kdy se začnou hodnotit technologie. Tím nemám na mysli třeba do palubního počítače integrovaný televizní tuner, protože sledování Kojaka za jízdy počítač stejně zatrhne a na křižovatkách to nemá smysl. Ovšem existuje například ucelený systém bezpečnostních prvků, se kterým přišel už před časem Lexus pod názvem Advanced Pre-Collision System (APCS). Německé automobilky rychle reagovaly a přidaly i svou vlastní invenci, například Audi integrovalo do zpětných zrcátek diody, které upozorňují na výskyt akcelerující překážky v mrtvém úhlu řidičova pohledu. APCS je na samostatný text, jen namátkou: kamery hlídají, zda řidič hledí na vozovku, udržuje-li vozidlo uprostřed svého pruhu či neblíží-li se ohrožení zezadu. Vůz dává řidiči vědět o nebezpečí cukajícími pásy, vibrujícím volantem, akustickými signály. Když už je kolize nevyhnutelná, auto samo zpomalí a připraví vnitřní podmínky (napnutí pásů, poloha sedačky a hlavové opěrky) k nárazu. Nádavkem Lexus umí samočinně zaparkovat. To v nabídce Jaguaru chybí. Námitky, že cílová skupina Jaguaru se o tyto technologie nezajímá, jsou liché. Jistě chce případnou nehodu přežít stejně jako cílová skupina Lexusu.
XJ má velké charisma. Absence technologií už ale začíná být citelná. Čím dříve se automobilka dostane pod nového majitele, tím lépe. I kdyby to měl být bombajský výrobce náklaďáků.
Klady
Design
Podvozek
Motor
Zápory
Chybí technologie
Tabulka:
Jaguar XJ 2,7 Executive
Motor dvojitě přeplňovaný vznětový šestiválec
Objem 2720 ccm
Maximální výkon 152 kw
Převodovka šestistupňová automatická
Nejvyšší rychlost 222
Zrychlení 8,2
Průměrná spotřeba 10,8/6,5/8,1
cena 1 995 000 Kč