Zastavit, nebo nezastavit rozjeté stavby?
Nic menšího neřeší stavební sektor, na který krize kolem koronaviru dopadla stejně tvrdě jako na další oblasti z předchozích stránek. „Drtivá většina firem se snaží udržet provozy v chodu, ale často je to velmi složité. Nejsou lidé a docházejí suroviny,“ shrnul situaci Jiří Nouza, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví.
Chybí například posádky strojů, zpožďují se dodávky materiálů a vedení stavebních firem freneticky shání každého, kdo je schopen na stavbu nastoupit. „Výpadek zahraničních, zejména slovenských a polských dělníků, je pro nás znatelný, ale ne natolik, abychom ho nepokryli z českých zdrojů. V současné chvíli jsme aktivovali všechny prověřené subdodavatele a na stavbách pokračujeme normálně dál,“ uvedl Radim Čáp, člen představenstva stavebního gigantu Metrostav.
Podobná je situace i u ostatních velkých hráčů. Předseda představenstva koncernu Strabag Ondřej Novák pro týdeník Euro uvedl, že dopravní stavby zatím pokrývají personálně i materiálně bez větších omezení. Odlišná je ale situace u pozemních staveb. „Každým dnem se zhoršuje přístup ke stavebnímu materiálu a také chybějí někteří pracovníci. Stejné potíže mají i naši dodavatelé,“ dodal Novák. Firmy řeší i kritický nedostatek ochranných pomůcek.
Například společnost Eurovia kvůli tomu zastavila veškerou stavební i kancelářskou činnost na 14 dní.
Problémy mají i výrobci materiálů.
Někteří řeší nedostatek vstupních surovin, jiní jich mají naopak dost, ale chybí odbyt. „Paradoxně tak máme plné sklady a haly a zároveň řada stavebnin zeje prázdnotou, protože jim tam nemá materiál kdo dopravit,“ říká Nouza.
D1 prioritou
Na situaci musejí reagovat i státní investoři v čele s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a Správou železnic (SŽ, bývalé SŽDC), kteří počítají s omezením některých staveb. „Přerušení činnosti zatím oznámila jen společnost Eurovia. Na našich stavbách však nepůsobí sama, ale ve sdruženích. I tyto stavby prozatím běží,“ uvedl mluvčí SŽ Marek Illiaš.
Další firmy však státního investora dopředu upozorňují, že se mohou posunout nasmlouvané termíny i platné harmonogramy, což může vzhledem ke složitému systému výluk na železnici zkomplikovat návrat do normálu. „Je zřejmé, že posunům smluvních termínů se nevyhneme.
Budeme je řešit s ohledem na význam jednotlivých staveb a délku jejich realizace,“ dodal Illiaš.
S omezením stavební činnosti počítá i Ředitelství silnic a dálnic. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl pro server zdopravy.cz uvedl, že klíčové bude udržet stavaře na modernizaci dálnice D1, a to i za cenu zastavení ostatních staveb. I Čáp potvrzuje, že práce na klíčové dálniční tepně jsou pro Metrostav absolutní prioritou. „V nouzovém stavu jsme schopni udržet současné pracovní tempo ještě určitě měsíc. Pokračujeme tak dál i na modernizaci klíčových úseků D1. A tak jsme informovali i Ředitelství silnic a dálnic,“ uvedl.
vláda musí investovat
Klíčovou otázkou je, co bude se stavebnictvím po odeznění pandemie. Nouza například už nyní volá po jednání s dvojitým ministrem Karlem Havlíčkem, který šéfuje vedle průmyslu i dopravě. „Předně potřebujeme nastavit jasná pravidla, za kterých můžeme zůstat na stavbách, aby se zachovaly fungující dodavatelské řetězce,“ apeluje na vládu šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví.
Do budoucna se pak bojí, aby se neopakoval krizový scénář z doby před deseti lety, kdy se sektor dostal do hlubokého útlumu. „Stát nesmí zastavit investice i za cenu radikálních úprav legislativy včetně zákona o veřejných zakázkách,“ říká Nouza s tím, že stavební sektor aktuálně tvoří deset procent HDP a bývá v krizích prvním zážehovým motorem, který startuje pochroumanou ekonomiku.
Podle Čápa bude vedle ekonomické podpory státu důležité, aby se výrazně zlepšila i dostupnost pracovních víz pro občany vybraných zemí mimo EU.
Máme plné sklady a haly, ale řada stavebnin zeje prázdnotou, protože jim tam nemá materiál kdo dopravit.
O autorovi| Petr Svoboda, spolupracovník redakce