Menu Zavřít

Jen posiluje a Japonsko nakupuje

4. 11. 2008
Autor: Euro.cz

Stále silnější jen a značný propad domácího trhu...

celý podtitul:
Stále silnější jen a značný propad domácího trhu způsobují v Japonsku potíže, zároveň se však zahraniční trhy stávají z hlediska nakupování atraktivnějšími

Japonský jen je vzhledem k americkému dolaru nejsilnější za posledních třináct let a tokijská burza je na nejnižší úrovni za několik desetiletí. Zdá se, že Japonsko ztrácí něco ze své přitažlivosti a již není nejbezpečnějším místem pro ukládání hotovosti. Koncem října společnosti Sony, Canon a Honda radikálně snížily odhady svých příjmů. Analytici se obávají, že zpomalování globální ekonomiky a silný jen by mohly snížit až o polovinu zisky dokonce takového siláka, jako je Toyota Motor. Japonský jen posílil tak rychlým tempem, že skupina velkých průmyslových zemí G7 otevřeně vyjádřila obavu, že by stav měny mohl mít vliv na stabilitu celosvětové ekonomiky.
Pro některé společnosti představuje silný jen naopak potenciální možnost růstu. Podle zpravodajské a informační agentury Thomson Reuters utratily japonské společnosti od počátku tohoto roku rekordních 59 miliard dolarů v zahraničí, kdy uzavřely 291 obchodů od Brazílie až po Německo. To je více než dvojnásobek oproti celému minulému roku. Zároveň částka, za níž byly letošní obchody uzavřeny, značně překračuje 25 miliard dolarů, které japonští titáni na vrcholu ekonomické bubliny v roce 1990 použili k získání takových kořistí, jako je golfová škola Pebble Beach v Kalifornii nebo Rockefellerovo centrum v New Yorku.
Ani stávající světová hospodářská nestabilita nedokázala uzavírání obchodů zastavit. Obchodní společnost Itochu koupila 17. října za 3,1 miliardy dolarů čtyřicetiprocentní podíl v brazilských dolech na železnou rudu Nacional Minerios. O týden později oznámil třetí největší japonský výrobce piva, Suntory, že se chystá koupit novozélandskou společnost Frucor Beverages za 800 milionů dolarů, čímž zpevní své postavení vůči konkurentům Kirin a Asahi. Tyto transakce jsou jen pokračováním dříve uskutečněných senzačních obchodů, kdy Daiichi Sankyo za 3,4 miliardy dolarů koupila kontrolní balík akcií v indických Ranbaxy Laboratories a bankovní dům Mitsubishi UFJ spolkl jednadvacetiprocentní podíl v Morgan Stanley za devět miliard dolarů.
Silný jen a klesající ceny v zahraničí stejně jako nedostatek konkurenčních nabídek, to vše stimuluje nákupní horečku. Japonské firmy mají slušné zásoby hotovosti a jsou relativně málo zadlužené po letech restrukturalizace a velmi opatrného investování. Donedávna se zdálo, že toto jejich chování z nich činí lákavou návnadu pro převzetí jinými společnostmi, ale teď vše hraje v jejich prospěch. Japonská populace stárne a firmy hledají nové trhy. „Může to být šance pro mnohé japonské podniky,“ říká Yasuhiro Matsumoto, analytik Shinsei Securities.
Japonské banky až dosud byly schopné uzavřené obchody financovat. Řadu let bojovaly s následky nenávratných půjček, které jim zůstaly z bankovní krize v roce 1990. V současnosti mají japonské banky triliony dolarů v úsporách na svých účtech a jejich ztráty ze špatných hypotečních úvěrů jsou mizivé. Přesto je zřejmé, že i ony pociťují jisté potíže spojené se světovou ekonomickou krizí, i když v Japonsku zatím stát nemusel bankám pomáhat. Mitsubishi UFJ ve svém prohlášení z 27. října uvedla, že použije 10 miliard dolarů na navýšení vlastních prostředků banky. Prudce klesající ceny akcií možná přinutí i další banky k podobnému kroku. Pokud účinek silného jenu začne ovlivňovat exportéry, uzavírání obchodů se může zpomalit. Prozatím však zaznamenáváme jen velmi málo signálů, že by docházelo ke zpomalení, uvádí šéf fúzí a akvizic tokijské Western bank. „Aktivitu pozorujeme ve všech sektorech,“ říká.

Obrázek:
Malvinder Mohan Singh, výkonný ředitel Ranbaxy, a Takashi Shoda, šéf Daiichi Sankyo

Tabulka:
Nákupní horečka
Miliardy amerických dolarů
Hodnota zahraničních akvizic japonských společností
Pramen: Thomson Reuters
*údaje k 27. říjnu

bitcoin_skoleni

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

překlad: Edita Jiráková

  • Našli jste v článku chybu?