Menu Zavřít

Jen tak se projet

1. 10. 2018
Autor: Euro.cz

Subaru BRZ je skvělý společník na každý den, který dokáže z jízdy udělat zážitek

Malé sportovní kupé od Subaru je skvělý způsob, jak si splnit řidičské sny a posunout hranice svých schopností, a přitom tomu mnoho neobětovat. Dvoulitrový atmosférický boxer, bytelná subarovská technika, nízká hmotnost a absence jakýchkoliv zbytečností znamenají, že je to velice spolehlivý společník.

Provoz je levný, spotřeba přívětivá a také pneumatiky seženete za pár korun.

Subaru BRZ postupně zraje. Puristické jádro BRZ se sice obaluje tenkou komfortní slupkou, ale jeho part zůstává stejný – dostupná zábava za volantem. V každé zatáčce můžete pilovat schopnosti, jemně pracovat s přenosy hmotnosti a užívat si nesmírně komunikativní zadní nápravu.

Přímočaré ovládání a bezprostřední chování znamenají, že v každém okamžiku opravdu řídíte. A tak není divu, že často dostanete chuť jen tak se projet. A i obyčejná cesta na nákup či domů z práce se může změnit v několikahodinový výlet.

Do BRZ se nenastupuje, do BRZ se obléká

Domácí útulný dojem v kabině vytváří kolmá palubní deska bez obvyklého naklopení, které vás v ostatních autech posouvá dál do interiéru. Tady máte všechno důležité po ruce. Všechno důležité v tomto případě znamená volant, řadicí páku, ruční brzdu a ovladače kontroly stabilizace.

Řízení vás po pár kilometrech stejně natolik pohltí, že si na další nastavení a moderní fičurky ani nevzpomenete.

Jak jezdí?

BRZ jezdí moc dobře. Po jeho obléknutí si prvních pár chvil jen musíte zvyknout na to, že lehce vibrující přední kapota neuletí. Někteří ji při svých rychlých dálničních přesunech bedlivě sledují už pár let a prý je to v pohodě. Ale k věci.

V BRZ nemusíte být žádný velký drifter (i když vám to časem stejně nedá), abyste si ho řádně užili. Víc než v jízdách bokem spočívá jeho kouzlo v intenzitě zážitku za volantem. Nebojte, toto není žádné bezobsažné klišé o vymetání apexů a řidičské nirváně. Jeho řízení je podobně osvobozující pocit, jako když plavete nazí. Při rychlé jízdě se totiž vaše povely neztrácejí v mase auta nebo v měkkém uložení podvozku, ale neředěně procházejí z konečků vašich prstů až na silnici.

V sedačce krásně cítíte, jak se se mění míra přilnavosti na nerovnostech nebo jak zadní náprava zvládá přenos výkonu.

Výborně se tu pracuje s hmotností v nájezdu do zatáčky. Stačí si jen na brzdách jemným pohybem volantu „načnout“ záď a pak se rozhodnout pro čistý nebo rozevlátý průjezd. Pro pokračování máte na výběr plynový pedál, ruční brzdu nebo spojku. Výkon dvou set atmosférických koní vás donutí do každého průjezdu dát i poctivou dávku rychlosti, která zase o kousek srazí přilnavost zadních pneumatik. Tak vypadá recept na zábavu po japonsku.

Řidičský gen X

Jednoduché BRZ ukazuje v syrové podobě základní řidičskou koncepci s motorem vpředu, pohonem zadních kol a mechanickým samosvorem vzadu, čili auto s jízdními vlastnostmi, ze kterého pak rostou všechny velké sporťáky. Ty k čirému jádru přidávají víc výkonu, více přilnavosti a elektroniku na kontrolu toho všechno, ale BRZ v sobě má ten původní řidičský gen X. Ten, který v sobě měla třeba E30 M3, se kterou má Subaru mimochodem společný nejen základní technický layout, ale i hmotnost a výkon.

Sympatický je i levný provoz – spotřeba je přívětivá, tenké pneumatiky, které budete dokola měnit, protože se do toho klouzání prostě zamilujete, seženete také za pár korun. Sériové obložení brzd je taktéž nenáročné, přesně tak to totiž Subaru vymyslelo – zábavný sporťák s nízkými náklady.

Měli byste ho koupit?

Jestli nesedíte v sedačce našikmo a neřídíte jen jednou rukou, tak určitě. Subaru BRZ je totiž začátek vaší řidičské cesty. A ještě jedna věc. Dobře se podívejte na jeho tenké pneumatiky. Mají rozměr 215/45 R17.

Zachovejte je, stejně jako setup podvozku a parametry motoru. Celkové sladění BRZ má svou totiž správně trefenou rovnováhu, jejímž rozhozením spíš ztratíte, než získáte.

bitcoin_skoleni

Tak hezkou zábavu za volantem Subaru BRZ!

  • Našli jste v článku chybu?