Menu Zavřít

Jen technické dovednosti v IT oborech nestačí, shodují se odborníci. Potenciál vidí v talentech s vysokou emoční inteligencí

2. 1. 2025
Doba čtení: 3 minuty
Autor: Depositphotos
  • S postupujícími technologiemi se pracovní trh rychle proměňuje a postupně tak mění požadavky na konkrétní dovednosti
  • Zatímco technické znalosti zůstávají důležité, stále větší důraz se klade na emoční inteligenci, empatii a schopnost efektivně komunikovat, a to mimo jiné i v IT oborech
  • Tyto měkké dovednosti jsou dle odborníků klíčové nejen pro budování týmů a řešení konfliktů, ale také pro úspěšné propojení technologií s lidskými potřebami.

Pracovní trh prochází přirozenou proměnou a čím dál tím víc se přizpůsobuje nástupu moderních technologií. Ostatně, faktory jako automatizace, digitalizace a umělá inteligence (AI) pomalu, ale jistě prostupují takřka do všech odvětví. Kam přesně se technologie vyvinou, zůstává otázkou. Už nyní je ale jasné, že změní nejen pracovní trh, nýbrž i spektrum dovedností, které budou od lidí vyžadovány.

Jinými slovy, technická zručnost sice nabývá na významu, společně s ní se ale stále důležitější stává třeba takzvaná emoční inteligence, tedy schopnost rozpoznávat, regulovat a efektivně využívat emoce. Ta bude v příštích letech stěžejní i v lukrativní oblasti IT.

V oblasti umělé inteligence je třeba začít vzdělávat i děti, shodují se odborníci. Nástup AI školství zaspalo
Přečtěte si také:

V oblasti umělé inteligence je třeba začít vzdělávat i děti, shodují se odborníci. Nástup AI školství zaspalo

„Budoucnost bude vyžadovat, aby lidé pracovali na vlastních výzvách, například prostřednictvím terapií zaměřených na zpracování problémů z dětství, zdravého nastavování hranic nebo rozvíjení schopnosti efektivní komunikace,“ uvádí pro Euro.cz spoluzakladatel neziskovky Vzdělávání budoucnosti Jakub Valenta. Za naprosto zásadní považuje také empatii a umění naslouchat, jen technický talent dle něj určitě stačit nebude.

Dovednosti, které nejde automatizovat

Právě v emoční inteligenci vidí kromě Valenty velký potenciál i Pavlína Honsová z Katedry manažerské psychologie a sociologie FPH VŠE. Jako silnou stránku ji vnímá třeba proto, že na rozdíl od mnoha technických úkolů ji není možné „jednoduše“ automatizovat: „Rozvoj technologických možností na druhou stranu posiluje potřebu dovedností, které technologie nahradit nemohou. Typicky je to například empatie, porozumění lidskému chování, aktivní naslouchání a efektivní komunikace.“

Outstream Placeholder

Lidé (a zejména pak lídři) s vysokou emoční inteligencí mají dle Honsové zásadní výhodu. Díky schopnosti rozumět emocím a potřebám svých kolegů, se kterými navíc často spolupracují pouze ve virtuálním prostředí, dokážou budovat motivované týmy, zvládat konflikty a vytvářet psychologicky bezpečné prostředí. Navíc efektivně komunikují i složité technické koncepty napříč různými odděleními a v různých kulturních a organizačních prostředích. 

Tyto faktory jsou v IT i mnoha dalších oborech stále důležitější i podle Václava Cejthamra z Katedry managementu FPH VŠE. Čistě technologické dovednosti mohou totiž rychle zastarat, zvláště ve světě, kde se trendy rychle mění. Schopnost efektivně komunikovat, řešit problémy a spolupracovat naopak zůstává nadčasová.

Umět vysvětlit technické záludnosti i laikovi

Ačkoli se to nemusí zdát, komunikační schopnosti jsou pro IT pracovníky důležité – třeba proto, aby byli schopni efektivně vysvětlit technické koncepty netechnickému publiku, například kolegům z jiných oddělení nebo zákazníkům.

„Velmi často se zmiňuje týmová spolupráce napříč kulturami a geografickými oblastmi, kreativita a kritické myšlení, již zmíněná emocionální inteligence, a především schopnost pracovat s emocemi druhých,“ popisuje stěžejní dovednosti a vlastnosti Cajthamr s tím, že dokonce ani ty dnes prý už nestačí. Důležité je v současnosti nejen zaměření na technické řešení, ale i na zákazníka, což pracovníkům v IT dosud chybí. Dáno je to třeba tím, že se se zákazníky dříve příliš nesetkávali.

Úspěšnější produkt i lepší uživatelský zážitek

K propojení psychologie a IT běžně dochází také v oblasti uživatelského zážitku. Jinak řečeno, při navrhování technologických produktů není cílem pouze jejich funkčnost, ale také vytvoření intuitivního a přívětivého prostředí, které odpovídá psychologickým potřebám uživatele. „IT odborníci s dobrými dovednostmi v oblasti emoční inteligence lépe rozumějí lidskému prožívání a motivaci, což zvyšuje pravděpodobnost úspěchu produktů na trhu,“ vysvětluje Honsová.

MM25_AI

Vyjma toho se význam emoční inteligence promítá rovněž do vývoje technologií samotných. Například při návrhu systémů umělé inteligence je důležité, aby vývojáři reflektovali etické otázky a sociální dopady svých řešení. Technologie, jež AI využívají, tak podle ní musí být postaveny na hlubokém porozumění lidskému chování a potřebách cílové skupiny: „Dovednosti v oblasti emoční inteligence představují konkurenční výhodu, která umožňuje IT profesionálům překlenout propast mezi technologií a lidskými potřebami.“

Řešení IT krize? S nedostatkem odborníků pomůže rekvalifikace i příliv digitálních nomádů ze zahraničí
Přečtěte si také:

Řešení IT krize? S nedostatkem odborníků pomůže rekvalifikace i příliv digitálních nomádů ze zahraničí

Vedoucí týmů a manažeři budou pravděpodobně první, kdo se těmto změnám přizpůsobí, protože jejich úkolem bude vytvořit příjemnější a lidštější pracovní prostředí. „Tento posun zároveň připraví půdu pro generaci Z, která přichází s jiným přístupem k hodnotám – dává přednost ,být před ,mít,“ tvrdí Valenta a doplňuje, že nic z toho samozřejmě neznamená, že nebude potřeba dbát na výkon zaměstnanců a výdělek zaměstnavatelů.

  • Našli jste v článku chybu?