Internetová reklama by neměla zdržovat uživatele od prácePojem imprese neboli jedno zobrazení reklamy u jednoho uživatele se v internetovém reklamním byznysu skloňuje dnes a denně. Je ale tím nejdůležitějším? Mnozí zadavatelé internetové reklamy si bohužel neuvědomují, že existuje ještě důležitější článek než imprese, a to konzument čili uživatel internetu.
Internetová reklama by neměla zdržovat uživatele od práce
Pojem imprese neboli jedno zobrazení reklamy u jednoho uživatele se v internetovém reklamním byznysu skloňuje dnes a denně. Je ale tím nejdůležitějším? Mnozí zadavatelé internetové reklamy si bohužel neuvědomují, že existuje ještě důležitější článek než imprese, a to konzument čili uživatel internetu. Mnohé reklamní agentury se neštítí ničeho, jen aby uspokojily klientovu touhu zviditelnit se. Nic proti tomu, ale vše musí mít nějaký řád. Internetové reklamní kampaně se u nás stávají honbou za počtem zobrazení a pravidla jsou tlačena do kouta.
Příliš mnoho reklamy
Stav internetového reklamního trhu u nás je podle všeho ve velice bídném stavu. Dostali jsme se do situace, kdy reklama přebíjí obsah webových stránek, na nichž je umístěna. Reklama má za cíl oslovit konzumenta, ne ho odradit. Nezřídka se stává, že uživatelé českého internetu raději dávají přednost zahraničním serverům před těmi našimi, protože obsah reklamy je tam mnohem vyváženější. Český reklamní trh se dostal do stavu, kdy konzument již reklamu vnímá nikoliv jako prostředek k udržení většiny obsahu v oblasti zdarma poskytovaných služeb, ale jako otravující a zbytečný prostředek ke zpomalení jeho práce. Naprostá většina zadavatelů reklamních kampaní a jejich reklamní agentury si dovolí dnes díky technologiím jako je Flash mnohem více než dříve. Často kdy se stává, že na samotný hodnotný obsah stránky připadá trojnásobný až desetinásobný objem reklamy. Jak vyplývá ze studií uskutečněných IAB (Internet Advertising Bureau - Asociace internetové reklamy ve Spojených Státech), mnozí uživatelé si zvykli reklamu naprosto ignorovat a ať je sebelepší, nevšímají si jí. Jaká jsou tedy pravidla pro uveřejnění takové reklamní kampaně, která uživatele osloví a neotravuje?
Jednoduchá pravidla
Pravidlo číslo jedna zní - používat co nejméně zvukových a jiných prostředků a pokud ano, tak v rozumné míře. Stejně tak tomu je i při využívání celé stránky s obsahem. Nedávno proběhla kampaň jisté firmy na počítačovou hru, kdy po načtení stránky začaly pobíhat po obrazovce osminohé potvůrky, které se měly pomocí myši střílet. Nápad to jistě není špatný, ale měl jednu podstatnou chybu - po přejetí reklamního proužku myší (byť omylem) se celé divadélko opakovalo a znemožňovalo tím práci. Někteří tvůrci zašli tak daleko, že po zakázání technologie Flash vás ani nepustí na stránku a obsah se vůbec nezobrazí, dokud si Flash znovu nezapnete.
Další pravidlo se již ani tolik netýká samotných zadavatelů a tvůrců kampaní, jako spíše poskytovatelů místa. Některé servery totiž připomínají spíše televizní reklamní kanály na kabelových televizích. Toto se bohužel týká i některých našich velkých informačních serverů a vyhledávačů.
Dalším nešvarem internetového marketingu je tzv. spyware. Jsou to programy instalované zároveň s jiným softwarem, které posílají údaje o vás a vámi navštěvovaných stránkách speciálnímu serveru, kde vám pak na základě těchto údajů předkládají reklamu v náhodných časových intervalech a většinou v naprosto nevhodnou dobu. Mezi nejznámější spyware patří Gator od stejnojmenné firmy, který je instalován spolu s několika desítkami užitečných utilit.
Poslední zhoubou reklamy je mail a spam (nevyžádaná pošta). Tato problematika si však zaslouží zcela samostatný článek.
Jak z toho ven
Pokud tedy budete zadávat internetovou reklamní kampaň, myslete na to, jaký bude mít dopad nejen v počtu impresí, neboli zobrazení, ale také aby nebyla vtíravá. Není nic horšího, než kvalitní reklamní kampaň, která se mine účinkem, protože zdržovala uživatele od práce.