Ministerstvo a pojišťovny prosazují nová pravidla úhrad zdravotnických prostředků na poukaz. Ceny má stanovit SÚKL
Pleny pro inkontinentní, glukometry pro diabetiky nebo hojicí gázy. Zdravotnické prostředky, které pacienti získávají na poukaz ve specializovaných prodejnách. Zdravotní pojišťovny vyjdou ročně zhruba na šest a půl miliardy korun. Proti celkovému 240miliardovému rozpočtu zdravotnictví se to zdá jako pakatel, přesto se o regulaci úhrad těchto prostředků vede tvrdý boj.
Ministerstvo zdravotnictví se přiklání k názoru zdravotních pojišťoven, že by měl úhradu zdravotnických prostředků podobně jako u léků stanovovat Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL), a to v rámci jednotlivých kategorií zaměnitelných výrobků. Plně by se hradilo jen několik nejlevnějších prostředků na trhu, na ostatní by si pacienti dopláceli.
Je to skrytá revoluce v revoluci. Na regulaci úhrad zdravotnických prostředků se totiž pracuje už dlouho. Původní návrh, který po dlouhých diskusích předložilo minulé vedení ministerstva zdravotnictví, ale počítal s fixací úhrady přímo v příloze zákona. A to už se současným ministerským nelíbí.
Obrácená VZP „Předpokládáme, že zdravotnické prostředky budou zákonem rozděleny do kategorií podle jejich zaměnitelnosti. V rámci těchto kategorií bude určena úhrada, která zaručí, že pacientům budou hrazeny zdravotnické prostředky, které splní požadovaný medicínský účel. Tento proces bude probíhat na SÚKL,“ popisuje mluvčí ministerstva Štěpánka Čechová. Fixace cen v zákoně podle úředníků neumožňuje hledat nejnižší cenu a pružně reagovat na vývoj trhu.
Od původního návrhu se nejdříve odvrátila Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP). „Ceny se vyvíjejí, není šťastné řešení mít úhrady napevno v zákoně, který má svoji setrvačnost,“ vysvětluje pro týdeník Euro náměstek ředitele VZP Petr Honěk. „Spíše než nárok pacienta bychom tím zajistili výdělky výrobcům,“ říká. V zákoně by podle něj měla být spíš obecná definice nároku pacienta a způsob, jak SÚKL konkrétní úhradu spočítá. Třeba podle několika nejlevnějších prostředků v každé kategorii z již vymyšleného rozčlenění.
Zástupci firem ale chtějí, aby se ministerstvo vrátilo k původnímu návrhu a maximální úhrady zdravotnických prostředků na poukaz byly přímo v příloze zákona. Už jen proto, že na návrhu dva roky pracovali všichni dotčení. „Neuzavíráme se striktně ani diskusi nad jinou variantou, která by určovala úhrady nějakým klouzavým způsobem. Domníváme se však, že navrhovatelé této varianty si neuvědomují, jaký to je složitý experiment,“ uvedl prezident asociace výrobců zdravotnických prostředků Miroslav Palát.
doplatky?
Asociace Czechmed vypracovala pro ministerstvo zdravotnictví dokument, ve kterém varuje před některými riziky nově navrhovaného systému. „Spoluúčast pacientů významně vzroste, hovoříme zde o desítkách procent spoluúčasti, což významně omezí dostupnost adekvátní zdravotní péče všem pacientům a poškodí zejména chronicky nemocné pacienty,“ soudí Czechmed. Prostředky, které budou s doplatkem, prý současně zmizejí z trhu, protože je nikdo nebude kupovat.
Současné vedení ministerstva ale výrazný nárůst doplatků neočekává. Naopak kritizuje původní návrh, který měl zavést plošnou spoluúčast u některých prostředků, konkrétně pět procent u všech inkontinenčních pomůcek. Také VZP má jasno. Na zdravotnických prostředcích na poukaz jde podle pojišťovny ušetřit, aniž by to pacienti pocítili. „Nechceme zužovat nárok pacienta, jen chceme redukovat přemrštěné zisky výrobců v některých kategoriích,“ říká Honěk. „V cenách zdravotnických prostředků jsou dnes excesy, které zaplatíme, protože žádná pravidla nejsou. Například mezi inkontinenčními pomůckami jsou některé násobně dražší než jiné. Dnes platíme do určitého limitu plnou cenu u všech,“ vysvětluje. Pokud se regulace úhrad zdravotnických prostředků změní, může se podle Hoňka ušetřit 500 milionů korun. Výrobci výjimečně drahých prostředků buď zlevní, nebo si jejich produkty pacienti kvůli vysokým doplatkům nebudou kupovat.
Ústavní riziko Zanesení úhrad zdravotnických prostředků na poukaz do zákona by zřejmě ušetřilo práci ústavním soudcům. Nově vznikající pravidla, kdy má být v zákoně napsána pouze definice, jak lékový ústav úhradu spočítá, by mohl někdo napadnout. Nedávno se totiž Ústavní soud jednoznačně vyjádřil o jiných regulacích ve zdravotnictví, když zrušil vyhlášku o úhradách péče a vyhlášku určující indikace k lázeňské léčbě – omezit nárok pacienta na bezplatnou zdravotní péči lze podle soudu pouze zákonem.
Pokud se regulace úhrad zdravotnických prostředků na poukaz plně přenese na SÚKL, bude to další posílení mocného úřadu. Kromě registrace léků, dozoru nad reklamou na léky, kontroly lékáren a distributorů má na starost i ceny a úhrady léčiv a má mít přidělenu i bezpečnost zdravotnických prostředků.
Souběžně se jedná rovněž o komplexním zákonu o zdravotnických prostředcích, který přinese pravidla pro kontrolu jejich bezpečnosti a registraci nebo omezí reklamu. I tento návrh nejdříve současná vláda převzala od té předchozí a posléze se od něj odvrátila. Původně měla nová pravidla pro zdravotnické prostředky platit už od začátku letošního roku. „Kompletní úpravu úhrady zdravotnických prostředků na poukaz z prostředků veřejného zdravotního pojištění chceme mít hotovou v červnu příštího roku,“ uvádí mluvčí ministerstva zdravotnictví Čechová.
Spoluúčast pacientů významně vzroste, hovoříme zde o desítkách procent, varuje asociace Czechmed. 6,5 miliardy Kč vydají ročně zdravotní pojišťovny na pomůcky, které si pacienti pořizují na poukaz.
Přenesení regulace úhrad zdravotnických prostředků na SÚKL by posílilo už tak mocný úřad.
O autorovi| Adéla Čabanová, cabanova@mf.cz