Test
Bylo by chybou dívat se na kabriolet Peugeotu 307 jako na předchůdce rallyeového speciálu francouzské značky. Pokud jde o tvary, beze sporu jím je, stejně jako neexistují pochyby o tom, že se zamýšlená konverze pozitivně projevila na jízdních vlastnostech vozu. Bylo by však chybou představovat si, jak kabriolet klouže bokem zatáčkami za mohutného řevu motoru a v oblacích prachu. A nejde jen o chybějících 120 koní výkonu. Peugeot 307 cc je totiž pro úplně jiné lidi.
V oblasti designu automobilů se jako elegantiae arbiter cítí téměř každý. Budiž. Přední maska působí fantasticky dynamickým dojmem a nese se v duchu toho nejlepšího z peugeotů poslední doby. Neomráčí, ale vyzařuje jak ladnost, tak chuť řítit se na hranici maximální rychlosti. Zadní část je oproti ní příliš robustní, což nepřekvapí, má-li se do ní vejít složená pevná střecha a navíc nějaká ta zavazadla. Z profilu potom Peugeot 307 cc vypadá, jako kdyby hlavního designéra někdo v půlce stahovací střechy upozornil, že auto bude za chvilku končit. Táhlá linie se totiž náhle v ostrém oblouku svažuje k zádi. Ještě že je to kabriolet.
Pochopit představy francouzské automobilky o cílové skupině zákazníků se ukáže jako úkol pro primitiva po nakouknutí do interiéru. Uhlazený vzhled přístrojové desky osvěžený občas hliníkem dotváří velký displej palubního počítače (u něhož si může vybrat ze čtyř barev zobrazení), na středové konzoli řidič najde zdířku pro vložení SIM karty mobilního telefonu a stisknutím červeného tlačítka SOS se může dovolat (je-li karta na svém místě) pomoci v případě poruchy. Dokonce i bílý podklad tachometru, otáčkoměru a dalších dvou budíků, lemovaných chromovanou obroučkou, který je typický ve sportovně upravených modelech vozů, působí decentním dojmem namísto očekávané agresivity. Kdyby byl Peugeot 307 cc hodinky, nesl by spíše značku Omega než Storm.
Přestože většina ovladačů přístrojové desky spolu ladí, jeden vyvrhel se najde. Podoba automatické klimatizace, přítomná například v modelu 206, svými oválnými tvary bortí estetické vyznění středové konzole. Nebýt toho, že je standardně dodávána i do nejlevnější verze s motorem 1,6 litru za 692 tisíc, člověk by řekl: Dobře že je tahle třistasedmička kabriolet a pasažéři se mohou v parném létě ochladit jinak. Sedačky v ostrých zatáčkách osazenstvo ve většině situací podrží. Kůže kombinovaná s perforovanou látkou navíc vypadá efektně. Na zadní sedadla se vejdou dva lidé, a pokud jejich výška nepřesahuje 185 centimetrů, dá se říci, že pohodlně. Dokonalý komfort v tomto směru Peugeot 307 cc nezaručuje, ale na kabriolet je výsledek vynikající. V oblasti nohou jim k většímu prostoru dopomůže méně vzrostlá posádka na předních sedadlech, místo nad hlavou naroste se zatažením střechy. A to je otázkou 23 sekund.
Vůbec nejde o to, že by 307 cc nebyla rychlá. Je, a navíc velmi. Z benzinového dvoulitru v Peugeotu vymáčkli 177 koní, což je i na jeden a půl tuny váhy automobilu dost, aby pro něj 200 kilometrů za hodinu nepředstavovalo enormní zátěž. Výborná vyváženost vozu dělá z průjezdů ostrými zatáčkami příjemné zpestření cestování a přirozená nedotáčivost se jen tak neprojeví. Stabilní je přitom rovněž na dálnici, čemuž napomáhá komfortní podvozek. Pasažéři nerovnosti zvláště nepocítí, ale řidič se může cítit sebejistě, jelikož vůz bezpečně drží zvolenou stopu. A to byl automobil testovaný týdeníkem EURO vybaven zimními pneumatikami, takže přilnavost k silnici nebyla ideální.
Rychlosti na pětistupňové převodovce zapadají přesně a do hliníkové hlavice páky se přenáší sympaticky kovové tření při přeřazení. Znervózňující je pouze to, že řadicí páka nesedí jako přikovaná v každém zařazeném stupni a dá se s ní o půlcentimetry pohybovat do všech stran. Vyvést z míry to však může jen někoho, kdo si myslí, že sedí ve sportovním kupé. Ale tenhle Peugeot 307 je naštěstí hlavně kabriolet.
Přesto tu a tam něčím udiví. Při zrychlení na stovku, které trvá na sporťák dlouhých 9,4 sekundy, se řidič ke dvojce dostane až v osmdesátikilometrové rychlosti, na trojku řadí kolem 110 kilometrů v hodině. Podle takového odstupňování by člověk soudil, že nesedí jen v módním kabrioletu. Motor pořádně zabírá těsně před čtyřmi tisíci otáčkami a zvuk dvoulitru je od té chvíle až do šesti a půl tisíc téměř dokonalý. Přitom s kombinovanou spotřebou 8,8 litru lze na plnou nádrž ujet skoro sedm set kilometrů.
Málokdo si koupí Peugeot 307 cc jako jediný vůz. Ti, kdo stojí o extrémně sportovní zážitky s mraky nad hlavou, jistě skončí u Hondy S2000, Opelu Speedster nebo podobně laděných roadsterů. Jiní zvolí kabriolet Audi A4, Mercedes SLK, nebo BMW Z4. Žádné z těchto aut se ale pod milion korun ani náhodou nevejde. Třistasedmičce přijde přímá konkurence až před létem s Renaultem Mégane cc. Pokud si její majitel uvědomí, že její kvality nespočívají v brutálním zrychlení a tvrdém podvozku, může si na cestě a na dovolenou se třemi přáteli vychutnat jednu z nejlepších jízd svého života. Fakt je, že každému z nich musí stačit dvě trička, dvoje džíny a kreditka a jako motor jim poslouží stejně dobře 110koňová šestnáctistovka s cenovkou o 150 tisíc níž. Vždyť jde především o to, že je to kabriolet.
Peugeot 307 cc 2,0 16V Sport
Motor zážehový čtyřválec
Objem 1997 cm3
Max. výkon 130 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 225 km/h
Průměrná spotřeba litru na 100 km
Základní cena 850 000 Kč
Klady
- čtyřmístný kabriolet do milionu korun
- silný motor nenáročný na spotřebu
- vyváženost vozu
Zápory
- ovládání palubního počítače
- vzhled klimatizace
- nemožnost vypnout elektronickou kontrolu stability