Menu Zavřít

Ježíšek z výprodeje

7. 12. 2009
Autor: profit

Téměř dvě třetiny Čechů plánují využít povánočních slev, v nichž se nejčastěji chystají nakoupit oblečení a obuv. Především kvůli krizi se Češi rozhodli více než loni využít nákupních akcí.

Autor: Martin Siebert

Dokonce pětina z nich tvrdí, že v porovnání s předcházejících obdobím ve slevách utratí více peněz.

V době krize mají Češi strach ze zadlužování. To se projevuje i během Vánoc. Proto většina lidí letos pořídí vánoční nákupy především z výplat a ze svých úspor. Vyplývá to z průzkumu, který pro GE Money uskutečnila agentura STEM/MARK. „Jen 15 až 16 procent obyvatel je ochotno se na Vánoce zadlužit. Loni to bylo téměř 30 procent lidí,“ uvádí tisková mluvčí GE Money Markéta Dvořáčková.

Ovšem jen každý desátý Čech, který bude nakupovat ve slevách, omezí oproti loňsku své finanční výdaje. „V průměru letos plánujeme utratit v povánočních slevách 4543 korun. Muži přitom utratí o 1400 korun více než ženy. Nejvíce utratí lidé ve věku 45 až 59 let, a to 5378 korun,“ doplňuje Dvo­řáčková.

V těchto akcích si nejvíce libují ženy, až 70 procent z nich, a mladí lidé do 29 let. Češi při novoročních nákupech také rádi pořizují hodnotnější zboží, jako je bílá technika nebo elektronika. Budou to právě muži, kteří podle průzkumu plánují více investovat do malé spotřební elektroniky a televizorů.

V průměru obdarujeme sedm blízkých

Celkem se ale více než 60 procent lidí rozhodlo utratit za vánoční dárky v prosinci stejnou sumu peněz jako v loňském roce. Více než pětina lidí naopak letošní nákupy finančně omezí. Za vánoční dárky letos každý Čech utratí v průměru 6276 korun. Nejdražším dárkem se většinou chystáme obdarovat svého partnera. V průměru na něj vynaložíme asi 2266 korun, přičemž tento průměr navyšují dražší dárky, které kupují svým partnerkám muži. Ženy nejdražším dárkem většinou obdarují své děti, ale to je dáno i tím, že nadílku pro ratolesti v rodinách často nakupují za oba rodiče.

Nejdražší dárky nakupují lidé ve věku 45 až 59 let. Zástupce této věkové kategorie za nadílku pro své blízké průměrně utratí 7175 korun, zatímco mladý člověk ve věku 18 až 29 let s průměrnými 4251 korunami utratí za dárky nejméně. „Kromě dárků však vánoční svátky znamenají i výdaje spojené s přípravou a výzdobou domácnosti. Za jídlo, pití, stromeček a další položky zaplatí Češi v průměru 3463 korun a více než dvě třetiny z nich hodlají letos utratit stejnou částku jako v loňském roce,“ uvádí Dvořáčková.

Každý Čech v průměru o Vánocích obdaruje sedm svých blízkých. Nejštědřejší jsou ženy, které kupují dárky šesti až deseti lidem, a mladí lidé, kteří alespoň malou drobností obdarují i více než jedenáct blízkých a přátel.

Téměř polovina Čechů využívá k nákupům internet

KOLIK STOJÍ VÁNOCE
výdaje manželavýdaje manželkycelkem
vánoční dárky 6006 Kč 6535 Kč 12541 Kč
vánoční přípravy 3265 Kč 3653 Kč 6918 Kč
nákupy ve slevách 5282 Kč 3881 Kč 9163 Kč
celkem 14553 Kč 14069 Kč 28622 Kč
Pramen: GE Money

„ Vánoce pro české rodiny znamenají výrazný zásah do rozpočtu. Finanční výdaje se v průměru na domácnost v tomto období blíží 29 tisícům korun,“ prozrazuje fakta z průzkumu ředitelka kreditních karet GE Money Jarmila Kowolowská. Vánoční nákupy přitom lidé hradí nejčastěji kreditními kartami. Často také využívají možnost splatit částku v bezúročném období, a nezaplatí tak ani korunu navíc v podobě úroků. „Kreditní karta jim pomůže s dočasným nedostatkem úspor, a pokud využívají takovou, na kterou je navázán štědrý věrnostní program, ušetří, nebo si toho jednoduše budou moci za stejné peníze dopřát víc,“ vysvětluje Kowolowská a dodává, že kreditní kartou lidé nejčastěji platí v supermarketech.

Každý druhý Čech shání vánoční dárky ve velkých nákupních centrech. Osmačtyřicet procent zavítá do specializovaných obchodů pro knihy, oděvy, kosmetiku. Třiačtyřicet procent Čechů bude letos nakupovat přes internet. Tyto společnosti se předhánějí, jak přilákat zájemce buď klasicky slevami, či větším zviditelněním. Například internetové obchody společnosti Vivantis vsadily na české celebrity, které
se ve spojení s Vivantis představí poprvé v rámci vánoční kampaně.

Celebrity pomohou obchodu

Atraktivní spojení má u zákazníků posílit důvěru k obchodování na internetu a pomoci jim při hledání vhodného zboží. Slavnými tvářemi e-shopů se před Vánocemi stali Mahulena Bočanová (Parfemy.cz), Diana Kobzanová (Sperky.cz) a Tomáš Hanák (Hodinky.cz). „Myslím, že je důležité, aby každá žena měla doma šperky, které jsou vhodným doplňkem k pěkným šatům. Některé klenoty navíc nemusejí být jen ozdobou, ale mohou se stát i dobrou investicí,“ míní Kobzanová.

bitcoin_skoleni

České celebrity budou pro zmíněné obchody testovat jednotlivé výrobky a poskytovat nakupujícím reference a své osobní dojmy. Hodnocení produktů navíc doplní zajímavé informace o oblíbených značkách nebo nápady na vánoční dárky.

„Máme zájem naše obchody ještě více přiblížit lidem, proto jsme se rozhodli spolupracovat se slavnými osobnostmi. Celebrity jsme vybírali tak, aby přesně odpovídaly hodnotám našich jednotlivých e-shopů,“ tvrdí Hana Hutlová, vedoucí marketingového oddělení společnosti Vivantis. „Věřím, že seznam celebrit brzy rozšíříme. Každý z našich obchodů by měl mít v budoucnu svou slavnou tvář, která bude mít k danému zboží pozitivní vztah,“ prozrazuje Hutlová.

  • Našli jste v článku chybu?