Češi si stále více objednávají jídlo přes internet Když se píše o nás a vyspělých evropských zemích, vždy se dočítáme, v čem všem je máme dohánět.
To platí i o nakupování jídla přes internet. Zatímco ve zbytku EU tak činí každý desátý, u nás je to jeden z padesáti. Odhaduje se ale, že každým rokem se částka, kterou hodlají Češi do nákupu potravin přes internet dát, prakticky zdvojnásobí. Je pro to předpoklad - největší množství e-shopů na jednoho obyvatele v Evropě je právě u nás a i těch specializovaných na jídlo by mělo přibývat.
Finančně je to zajímavé pro obě strany a díky tomu, že po síti si obstaráváme především velké týdenní nákupy či nákupy trvanlivých potravin do zásoby, mohou například v obchodním řetězci Tesco porovnat útratu zákazníků v kamenném obchodě a na internetu; ta druhá bývá v průměru mnohonásobně vyšší.
V poslední době se objevila konkurence, především Rohlik.cz a Kolonial.cz. Pro ně je výhoda, že jiné velké řetězce o tento druh prodeje zatím nejeví zájem, protože spíše investují do kamenných obchodů, a tak například Rohlik.cz se chce co nejdříve pustit do zásobování všech měst s počtem obyvatel přes 30 tisíc. V zemích západní Evropy se e-shopy s potravinami začaly otevírat už na přelomu tisíciletí, v Česku jako první řetězec Tesco spustil Potraviny on-line v lednu roku 2012. Je ovšem pravda, že vycházel z desetileté zkušenosti ve Velké Británii. V současnosti je služba dostupná čtyřem milionům Čechů v celkem sedmi krajích. Výběr je ze sortimentu více než 22 tisíc položek za ceny stejné jako v kamenných obchodech včetně akčních nabídek.
Čas dovozu si zákazník volí sám, nejdříve si ho může objednat na následující den ráno. Služba garantuje doručení ve dvouhodinovém časovém intervalu.
Objednané zboží vybírají speciálně vyškolení pracovníci přímo z prodejní plochy, a aby byla zaručena čerstvost, zboží se vozí v dodávkách s chladicími a mrazicími boxy.
Internetový obchod Kolonial.cz je na trhu rok. V nabídce má přibližně (zatím) 10 500 položek, z toho dva tisíce just-in-time. Tento termín znamená, že obchod dovede organizovat objednávky a příjem čerstvých potravin u subdodavatelů tak, aby je sami zavezli několikrát denně ve chvíli, kdy se na svou cestu s nákupy chystají jednotliví příručí se speciálními dodávkami.
Díky tomu nemusejí čerstvé potraviny, zejména pečivo, ovoce, zeleninu a některé druhy masa držet skladem. Po převzetí od dodavatele tedy ihned putují k zákazníkovi. Pracovník dokáže nákup zákazníka zkompletovat ze všech tří teplotních zón (suchého skladu, chlazeného skladu a mrazáku) tak, aby nebyl porušen teplotní řetězec. Služba aktuálně pokrývá 2,4 milionu lidí ve velkých městech Čech a jejich okolí.
Společnost DameJidlo.cz je nyní největší online služba na dovážku jídla z restaurací a pokrývá více než 80 procent trhu v ČR. Služba byla spuštěna v listopadu 2012 a dnes si její zákazník může objednat rychlý oběd či večeři z více než 2157 restaurací po celé republice. Díky tomu může firma také sledovat, co vlastně český zákazník jí a jak se jeho chutě mění. Nejvíce si lidé tradičně objednávají pizzu a největší nárůst popularity zažívají burgery, ale i vegetariánská kuchyně. Obědovou stálicí je ovšem česká kuchyně. V nabídce na internetu ale najdeme i grilovaná jídla, indickou, ovšem také slovenskou kuchyni, zákazník si rovněž může objednat veganské či raw jídlo. Cena rozvozu se pochopitelně řídí náročností objednávky, ale z restaurace s označením „Do hodiny nebo zdarma“ bude podle tohoto hesla jídlo do hodiny na stole, jinak se za objednané jídlo (do hodnoty 700 korun) neplatí.
Tesco Potraviny on-line · Více než 220 tisíc registrovaných zákazníků · Přibližně 400 zaměstnanců, rozvoz zajišťuje téměř 100 dodávek · Cena za doručení od 49 do 99 korun v závislosti na čase, nikoli na vzdálenosti či hodnotě nákupu
Kolonial.cz · Kapacita jedné CNG dodávky je 30 bedýnek v suché části, 45 v chladicí a mrazicí části · Na jeden rozvoz připadá přibližně 50 nákupů, rozváží se dvakrát denně · Sklad Kolonialu má užitnou plochou 5300 metrů čtverečních, a je tak největším skla dem českých potravinářských e-shopů
DameJidlo.cz · Počet kurýrů stále stoupá a k 31. 3. 2016 představuje číslo 231 · V lednu, únoru a březnu 2016 poprvé třikrát za sebou překročil počet objednávek 200 tisíc za měsíc · Celkem si zákazníci v roce 2015 objednali 160 tisíc pizz, především Quattro formaggi.
O autorovi| Ivan Verner, spolupracovník redakce