V anketě týdeníku EURO se prosadili manažeři revitalizace a Nové ekonomiky
Martin Roman, generální ředitel Škody Holding, je nejúspěšnějším manažerem roku 2000. Takový je výsledek ankety týdeníku EURO, v níž na konci uplynulého roku odpovídalo šestnáct renomovaných konzultačních a auditorských společností. Každá z nich připravila podle svých názorů a zkušeností seznam maximálně deseti nejúspěšnějších manažerů roku 2000. Podmínkou nebyla národnost manažera, ale místo jeho působení – Česká republika. Nominováno tak bylo osmdesát pět osobností z nejrůznějších oblastí českého hospodářství. Nejvíce hlasů – celkem šest – získal Martin Roman ze Škody Plzeň. Na postu manažera roku tak střídá Vratislava Kulhánka, generálního ředitele Škody Auto, který zvítězil stejným počtem šesti hlasů jako Roman. Jenže zatímco Vratislavu Kulhánkovi by stačily hlasy tři, neboť další manažeři získali maximálně dvě nominace, teď byl výsledek těsnější. Na druhém místě skončili společně o jediný hlas loňský vítěz Kulhánek (získal pět hlasů) a manželé Valentin a Olga Girstlovi, ředitelé a spolumajitelé společnosti GiTy. Valentin obdržel tři hlasy a Olga dva. Tak vypadají letošní stupně vítězů. Dalších pět ředitelů potom bylo v anketě zmíněno třikrát: Pavel Kavánek (generální ředitel ČSOB), Jiří Michal (generální ředitel Léčiv), Václav Novák (generální ředitel Vítkovic), Jack Stack (generální ředitel České spořitelny), Pavel Švarc (generální ředitel Unipetrolu). Pro anketu jsme stanovili dvě podmínky, které podle našeho názoru pomohly zvýšit její vypovídací schopnost. Jednak jednotlivé zúčastněné firmy mohly nominovat maximálně tři zástupce svých klientů a potom seznamy jimi zaslané nebudeme jednotlivě publikovat, ale uveřejníme jen celkové výsledky. Oproti loňskému roku jsme nejen oslovili více poradenských společností (letos šestnáct, loni deset), ale navíc jsme se rozhodli nevydělovat manažery bank. Domníváme, že specifická (a nešťastná) role, kterou banky v naše hospodářském a politickém životě v transformačních letech sehrály, končí. Letošní výsledky potvrzují loňský trend – na transformační kapitány českého průmyslu a bankovnictví, Junka, Klapala, Marouška, Pastrňáka, Salzmanna, Soudka, Stehlíka, Tesaře a Zbožínka, si již opravdu nikdo nevzpomněl. Žádný z nich nebyl zmíněn ani jednou. Jména v první lize identifikují úspěch nejen manažerů firem privatizovaných do zahraničních rukou (Kavánek, Kulhánek, Michal a Stack), ale též manažerů podílejících se na současné revitalizaci podniků privatizovaných částečně kuponovou metodou a částečně do rukou bývalého managementu (Roman, Novák). Stejně jako manažeři revitalizátoři jsou letošní novinkou manažeři Nové ekonomiky – Roman Staněk (zakladatel společnosti NetBeans, dnes součást Sun Microsystems) a Ivo Lukačovič (zakladatel serveru Seznam). Ti získali po dvou hlasech, čímž spolu s další patnáctkou manažerů postoupili do druhé ligy. Abecední seznam všech manažerů, kteří se v anketě objevili, uveřejňujeme na straně 17. Na tomto místě upozorníme jen na několik obecně nepříliš známých jmen, jejichž výsledky si však pozornost zasluhují. V závorce citujeme vyjádření ze zdůvodnění výběru, které uvedli jednotliví poradci. David Lička, ředitel Massagu („Meziroční růst hospodářských výsledků o 1000 procent. Tento výsledek je způsoben reorganizací procesů, restrukturalizací pasivní strany bilance a prodejními úspěchy především v automobilovém průmyslu. ); Carlo Vassallo, ředitel Ferrera Česká s. r. o. („Dosažení tržního podílu pro vybrané značky více než 40 procent. Tento výsledek má dvě hlavní příčiny: Vysoké investice do marketingu i v letech tržní recese soustavně více než 20 procent – a zpracování kanálů vlastní prodejní silou. ); Jan Válka, ředitel Vetropacku Moravia Glass („Pan fabrikant. Vyučen sklářem, všechny školy technicky zaměřené, zároveň výborný manažer. Řediteloval už za socialismu… Moc věcí se naučil k tomu, co přirozeně uměl – řídit lidi ve fabrice. Má přirozenou autoritu. Společnost, kterou vede, prošla obrovskými změnami. ); Michal Lichter, ředitel Stavostroje („Stroje byly vybrány distribuční sítí Case New Holand pro prodej ve Spojených státech. Partnerství zvýší obrat společnosti o 33 procent. Výběr je důsledkem technického porovnání všech světových výrobců, při kterém se výrobky společnosti umístily na prvním místě. Úspěch je způsoben trvalým a podstatným úsilím technického vývoje. ); Pavel Juříček, ředitel Brana Hradec nad Moravicí („Za bezprecedentní růst produkce a exportu, za odvážnou expanzi – koupě Atesa Jablonec nad Nisou, za úporné snižování nákladů. Brano je dobře řízená společnost po obchodní, nákladové i finanční stránce. ); Josef Porkert, ředitel J. Porkert slévárna a strojírna Skuhrov nad Bělou („Udržení rodinné tradice a realizace celosvětově úspěšné obchodní strategie. ). Anketě manažer roku opět dominovali muži. Zástupci šestnácti poradenských a auditorských firem jmenovali pouze pět žen. Kromě již zmíněné Olgy Girstlové z GiTy jsou to Alena Vitásková, generální ředitelka Severomoravské plynárenské, Kateřina Forstingerová, generální ředitelka Moravie Translations, Jitka Hlinovská, ředitelka Barumu Continental a Irena Brichta, personální ředitelka Heidrick & Struggles. Unikátního výsledku dosáhl Gabriel Eichler, generální ředitel VSŽ Košice, který přestože působil celý rok na Slovensku, a stál tedy mimo naši anketu, byl nominován třikrát! V Rezešovském impériu dosáhl skutečně mimořádného úspěchu: firmu vyčistil, zprůhlednil a dobře prodal. Konzultační a auditorské firmy tak možná trochu předjímají jeho budoucí angažmá. Jak jsme uvedli (EURO 45/2000), Gabriel Eichler by mohl nastoupit do vedení ČSOB. Rovněž tak ho přemlouvali, aby se stal generálním ředitelem české dcery rakouské RaiffeisenZentralBank, tuto nabídku také nepřijal. Přípravy na nový model. Generální ředitel a předseda představenstva Škody Auto Vratislav Kulhánek (57) byl manažerem roku 1999. Jeho stylu řízení, manažerským představám, úspěchům i neúspěchům jsme věnovali velký prostor (EURO 51–52/1999). Pět hlasů, které obdržel letos, stejně jako hospodářské výsledky mladoboleslavské Škodovky ukazují, že jeho výběr nebyl šlápnutím vedle. Rok 2000 byl ve znamení příprav nového modelu – vozu vyšší střední třídy, který by se měl představit na některém z nadcházejících autosalonů. Dále se proslýchá, že Škodovka připravuje i off–road. Společnost Škoda Auto v říjnu 2000 oficiálně oznámila, že vydá dluhopisy v objemu deseti miliard korun, jimiž nahradí svůj úvěr v německých markách. Podnik uveřejnil, že očekává za rok 2000 obrat ve výši více než 135 miliard korun, počet prodaných vozů by měl přesáhnout 435 tisíc. V květnu roku 2000 se rovněž český kabinet dohodl s německou společností Volkswagen o prodeji zbylého státního podílu ve Škodě Auto za 12,3 miliardy korun. Ve zdůvodněních opakované nominace Vratislava Kulhánka bylo například uvedeno: „Za výrazný příspěvek k rozhodnutí VW o realizaci výstavby motorárny s kapacitou 0,5 milionu motorů a převodovek a za velký nárůst produkce a exportu při současném náběhu výroby modelu Fabia a Fabia combi, nebo „Řídí největší společnost v zemi a ta pokračuje ve svém úspěšném tažení. Dva v jednom. Manželé Valentin a Olga Girstlovi přitahují pozornost veřejnosti hned z několika důvodů. Jejich rodinná telekomunikační firma GiTy je důkazem toho, že i ryze český subjekt je schopen úspěšně konkurovat zahraničnímu kapitálu. Girstlovi také boří zažitou představu, že podnikání nelze skloubit s rodinným životem a výchovou dětí. V neposlední řadě také vyvracejí myšlenku o druhořadosti etických otázek v hodnotovém žebříčku českých byznysmenů. Valentin (55) se narodil v obci Čebín poblíž Brna. Vystudoval Střední průmyslovou školu strojní v Brně. Pracoval v TOS Kuřim (1965 až 1971), v podniku Jednota–MTZ (1971 až 1981) a v INPRO (1982 až 1990). Olga (40) je rodačkou ze Zlína. Absolvovala Fakultu elektrotechniky VUT Brno (obor elektrotechnologie). Pracovala v Elektromontu Praha (1984 až 1986) a INPRO Praha (1987 až 1990). V roce 1990 založili manželé spolu s otcem Olgy, Dušanem Musilem, firmu GiTy, specializovanou na dodávku kabeláží. Logo prý vzniklo v restauraci na ubrousku. V prvním roce činnosti měla jen čtyři zaměstnance a obrat tři miliony korun. Loni již skupina GiTy živila 449 lidí a její obrat dosáhl 905 milionů korun. Firma působí jako systémový integrátor v telekomunikacích, poskytuje multimediální telekomunikační služby (přenos dat, hlasu a obrazu) včetně připojení k internetu, dále nabízí centrální nepřetržitý vzdálený dohled a správu počítačových sítí, služby veřejné datové sítě G–NET a vlastního satelitního „hubu“ . Dodává také komunikační sítě na klíč, aplikuje služby inteligentních budov, instaluje strukturovanou kabeláž. V minulém roce GiTy spolu se svým německým partnerem, firmou StarOne, získala od Českého telekomunikačního úřadu jednu ze tří licencí na budování bezdrátových FWA sítí v pásmu 26 GHz. Bude tak moci ve velkých českých městech konkurovat Českému Telecomu a nabídnout alternativu vůči pevným přístupovým sítím. O rok dříve, v roce 1999, skončila GiTy druhá v boji o třetí mobilní licenci (vyhrál Český Mobil). Před nedávnem Girstlovi uvedli, že zvažují získat kapitál na další rozvoj prostřednictvím primární emise akcií. „Pokud se pro ni rozhodneme, půjde o kombinaci kótace na pražské burze a na jednom z velkých západoevropských trhů, uvažujeme o londýnské či frankfurtské burze, konstatoval pro agenturu ČTK 12. října 2000 Valentin Girstl. V pasáži, kterou na svých internetových stránkách GiTy věnuje vizi budoucnosti, stojí: „Z naší desetileté historie převezmeme základní hodnoty, které reprezentují – čestnost, tvořivost, kvalitu, spolehlivost a úctu. Naším cílem je rozvíjet a zhodnocovat tvořivé schopnosti lidí a přispívat k budování svobodné, zdravé a morální lidské společnosti. Právě prosazováním etických principů v podnikání si Girstlovi získali řadu sympatizantů. Olga v roce 1999 obdržela mezinárodní ocenění Vedoucí podnikatelka světa. Netají se tím, že by se časem ráda angažovala i v politice, konkrétně v Senátu (EURO 3/2000). Girstlovi vychovávají čtyři děti a i jejich podřízení hovoří o tom, že rodina je pro podnikající manžele na prvém místě. Snaží se jí věnovat maximum volného času. Při práci se vhodně doplňují. Olga má sklony k emotivnějším a vyhraněnějším reakcím, kdežto Valentin představuje klidnější a racionálnější prvek dnes již respektovaného jihomoravského dua. GiTy sponzoruje regionální sport. Jednak moderní gymnastiku (oddíl GiTy Brno) a také menší fotbalové kluby FC Čebín a FK Bystřice pod Hostýnem.