Shimano ujelo pelotonu, ale nemůže si dovolit přestat šlapat
Jakmile Lance Armstrong projel 25. července cílem a na své konto si připsal rekordní šesté vítězství v Tour de France, nejhlasitěji ze všech tleskali manažeři Shimana. Armstrong totiž na svém kole šlapal do pedálů Shimano s klikami Shimano, řadil přehazovačkou Shimano a přesmykačem Shimano, a brzdil – samozřejmě jen občas – brzdami Shimano. „Být spojován s vítězem Tour je nesmírně důležité,“ říká předseda společnosti Yoshizo Shimano.
Vyhnout se spojení se značkou Shimano není dnes pro nikoho v cyklistice snadné. Komponenty japonského výrobce představují standard kvality, inovace, odolnosti a laťku nastavují i svou všudypřítomností. Za posledních dvacet let se společnost stala dominantním dodavatelem součástí kol vyšších cenových tříd a v současnosti je devadesát procent kol tří nejlepších značek prodávaných v USA – Trek, Giant a Specialized – vybaveno jejími komponenty. „U kol jsou díly Shimano něco jako Intel u počítačů,“ přirovnává John Burke, prezident společnosti Trek Bicycle.
Shimano vyrábí i rybářské pruty a navijáky, boty a vázání na snowboardy a golfové hole. V rodinném podniku založeném v roce 1921, který vznikl poblíž Ósaky jako železárna, se ale vše točí kolem součástek na kola. Z loňských tržeb ve výši 1,3 miliardy dolarů tvořily komponenty celé tři čtvrtiny a na zisku se podílely osmdesáti procenty. Aya Oyanagiová – analytička Výzkumného institutu Daiwa – předpokládá, že díky akcelerujícímu prodeji systému Dura-Ace, který kromě Armstronga používá i řada dalších špičkových jezdců, stejně jako kvůli řadě komponent Saint pro horská kola může letos Shimano očekávat dvacetiprocentní nárůst provozního zisku, který tak vyskočí na 213 milionů dolarů. Aya Oyanagiová odhaduje, že navýšení zásob může v příštím roce výnosy mírně snížit, ale v dlouhodobém horizontu prý ekonomika firmy poroste. Stejného názoru jsou evidentně i investoři: akcie Shimana letos stouply o dvacet procent.
Klíč k úspěchu společnosti tvoří koncentrace na výzkum a vztahy se zákazníky. Firma každoročně vysílá více než tucet zaměstnanců na několik měsíců do provozoven výrobců a prodejců kol, aby sondovali trendy u spotřebitelů. Navíc prezidentem americké divize Shimana je Kozo Shimano (syn předsedy společnosti), jenž pravidelně kontaktuje špičkové cyklisty, jako je Lance Armstrong, aby s nimi prodiskutoval produkty a prototypy. Díky takovému průzkumu trhu byla firma Shimano v osmdesátých letech připravena dokonale využít tehdejší horečky po horských kolech, z nichž se stal lukrativní trh pro její odolné přehazovačky a přesmykače, navržené pro jízdu v terénu. Od té doby Shimano udává tón na trhu vývojovými novinkami, jako jsou řadící páčky integrované v brzdových pákách a pedály, do nichž se cyklisté zacvaknou jako boty do vázání u lyží. Dnes Shimano vyvíjí součásti nazývané Smover – novou řadu počítačem řízených přehazovaček, přesmykačů a nábojů, určenou pro rekreační i užitková kola.
Přesto Shimano může jen stěží přestat šlapat. Italská jednička Campagnolo – hlavní konkurent Shimana ve výrobě špičkových komponent závodních kol – nekompromisně prosazuje lehčí materiály na bázi uhlíku, které výslednou hmotnost kola snižují o několik cenných gramů. Shimano zůstává stále u hliníku, jelikož nižší životnost uhlíku prý představuje příliš vysokou cenu. „To by mohlo být krátkozraké,“ soudí Nobu Yamamoto, prezident společnosti Scott Trading, japonské divize amerického výrobce kol Scott USA. „Kola z uhlíkových materiálů jsou čím dál populárnější,“ říká Yamamoto. A ačkoliv kola díky Armstrongově úspěchu získávají přízeň u amerických spotřebitelů, dlouhodobý trend klesá. Vážnou hrozbou se navíc stává Čína. Právě tam se vyrábí stále více kol a objevila se řada výrobců komponent, kteří zásobují čínské producenty kol. Dnes jde většinou o malé firmy, ale pokud dokážou zlepšit kvalitu, mohly by začít tvrdě konkurovat. S cílem udržet konkurenceschopnost tak do Číny převádí výrobu i Shimano. V dubnu tam otevřelo už druhý výrobní závod.
Shimano si také musí krýt záda. Jelikož dlouhodobé zadlužení firmy činí pouhých šest milionů dolarů a její hotovost dosahuje zhruba šesti set milionů dolarů, je značka zmiňována jako potenciální cíl pro převzetí. Aby dokázala čelit tomuto nebezpečí, odkoupila letos firma dvanáct milionů svých akcií neboli osm procent z celkového počtu obchodovaných. Zatím však Shimano na trhu se špičkovými komponentami dominuje s takovou jistotou, s jakou Armstrong kraloval na letošní Tour de Lance. A být králem je velmi příjemné.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Hana Synková, www.LangPal.com