Díky nedávné revoluci na severu Afriky Češi objevili nové destinace. Hitem roku se tak stávají například Spojené arabské emiráty, říká výkonný ředitel CK FISCHER Jiří Jelínek.
Foto: KKCG
Konec jara je pro cestovní kanceláře faktickým startem ostré letní sezony. Už víte, jaký zájem letos Češi o dovolené mají?
Věřím, že po několika letech stagnací se letos podaří zastavit propad v segmentu cestování z minulých let. My jsme nenechali nic náhodě a pro letošní sezonu jsme přišli s jednou zásadní novinkou. Zájezdy na léto jsme začali v rámci Prvního momentu nabízet už loni v listopadu. Součástí kampaně byla garance nejnižší ceny, tedy ještě výhodnější nabídky, než jakou by zákazníci dostali v případě koupě stejného zájezdu na last minute. Sázka na dobrou nabídku se vyplatila. V polovině ledna jsme ve srovnání s rokem 2010 zaznamenali 22procentní nárůst prodejů.
Pak ale přišla revoluce na severu Afriky …
Ano, tyto nepokoje se výrazně podepsaly na chování klientů. Lidé přestali kupovat zájezdy a období od konce února až po začátek května bylo hodně komplikované. Zájem o Egypt teď znovu roste, my ale stejně jako celý trh pro letošní sezonu musíme počítat s poklesem zájmu o tuto destinaci v řádu desítek procent.
Která destinace nahradí pro letošní rok Egypt?
Dá se říct, že Češi pro letošní sezonu jednoznačně objevili Spojené arabské emiráty. Tato země je srovnatelně vzdálená, moře je tam ještě teplejší než v Egyptě a současně skvělá úroveň služeb, navíc za dostupnou cenu. Na jaře lidé hodně jezdili i na Kanárské ostrovy. Lépe než jindy se prodává i Turecko, Baleárské a řecké ostrovy.
Kterou z destinací naopak Češi zatím neobjevili a vy byste ji doporučil?
Jednou z takových destinací je Madeira, která je opravdu krásná. Zajímavá je i jižní Afrika, Maledivy a další ostrovy v Indickém oceánu. Pokud by někdo chtěl najít zajímavé místo někde blíž, může to být například i jižní Itálie, která mezi Čechy zatím nedominuje. Musíme se ale vrátit i k Emirátům. Dřív byly považované za velmi drahou a luxusní destinaci. Ceny jsou ale srovnatelné s jinými zeměmi.
Mění se nároky Čechů na služby během dovolené?
Stále častěji mají srovnatelné nároky, jako klienti na západ od nás. Jsou ochotní za dovolenou zaplatit, ale vyžadují kvalitu. Vybírají si stravování formou all inclusi-ve, díky němuž už nemusí za jídlo ani pití na dovolené platit. Mezi našimi zákazníky jsou velmi oblíbené i zájezdy, na kterých nabízíme dětské kluby. Máme vlastní česky mluvící animátory, kteří mají pro děti denně od rána do večera připravený zábavný program, zatímco rodiče si mohou odpočinout.
Na jak dlouhou dovolenou Češi průměrně jezdí?
Průměrná doba dovolené se zkrátila. Zatímco před pár lety šlo o víc než 10 dnů, dnes jde o pobyty dlouhé osm až devět dní. Myslím, že je to dáno tím, že si lidé víc váží dobrého zaměstnání, které se v případě ztráty nyní neshání snadno.
A co trend kratších dovolených, které si lidé dopřávají častěji do roka?
Poptávku po kratších dovolených jsme zaznamenali. Ale dá se říct, že pouze u určité skupiny zákazníků. Jde většinou o jazykově vybavené lidi na postech středního až vyššího managementu, kteří si mohou individuálně cestovat do evropských metropolích. Cena za čtyři dny je u takových zájezdů obvykle srovnatelná s cenou týdenní dovolené u moře. Takže rozhodně nejde o masovou změnu týkající se celé společnosti.
A co nákup zájezdů na „Iast minute“? Stále jde o oblíbenou variantu?
Tato varianta byla výhodná v době růstu trhu, kdy se cestovky nebály, že svá místa neprodají. Teď je ale situace jiná. Společnosti jsou nyní opatrné na to, jak plánují své kapacity. Dost často čekají do poslední chvíle a pak podle situace svůj let zruší. Člověk, který má vyhlídnutý last minute zájezd a čeká na lepší cenu, může být nakonec velmi zklamaný, a nemusí dokonce ani nikam odjet. Proto doporučuji, aby klienti nečekali až na úplně poslední chvíli. Podle mě je lepší koupit si dovolenou nejpozději tři týdny před plánovaným odjezdem.
Co všechno vlastně ovlivňuje zájem lidí o dovolenou v zahraničí?
Jsou to jakékoliv mezinárodní konflikty. Chování lidí ovlivňují i přírodní katastrofy. Například loňský popel ze sopky na Islandu. V takovém případě lidé s nákupem zájezdu raději vyčkávají. Mají obavu z toho, zda na dovolenou odletí, i z toho, zda se z ní budou moci včas vrátit. Silným indikátorem je i domácí dění. Například nyní, když v médiích jen čteme o tom, co dalšího se bude zdražovat, lidé s nákupem dovolené vyčkávají. Ale samozřejmě to platí i obráceně. Někdy stačí několik deštivých a chladných dnů a zájem o zájezdy do zahraničí vzroste.
Jak se letošní revoluce v Africe, loňské procitnutí sopky na Islandu a o rok dříve ekonomická krize projevily na celém trhu cestovního ruchu?
Celý trhje hodně pod tlakem. V minulých letech jsme zaznamenali kumulovaný pokles leteckých zájezdů až o 38 procent. Mnoho cestovních kanceláří si není jisto, zda své kapacity prodá. My ovšem počítáme s celoročním růstem okolo 10 procent, se stejnou průměrnou cenou jako loni, a mezi cestovními kancelářemi pravděpodobně budeme výjimkou. Obecně to tak určitě nebude.
Jak vypadá první porada managementu v cestovní kanceláři poté, co agentury přinesou zprávy o nepokojích, jako byly ty letošní z Egypta?
Kdo by čekal nějaké drama, nedočká se. N a podobné situace jsme zvyklí. Cestovní ruch je zkrátka odvětví, které se mění velmi rychle. Jsme a musíme být flexibilní. Tehdy jsme zrušili na určitou dobu většinu zájezdů do severní Afriky. Pro takové situace je nutné mít široké portfolio destinací, tak aby zákazníci mohli jednoduše odletět jinam. Ostatně odklon lidí od určité země, kde původně chtěli trávit dovolenou, není jediným problémem, který každoročně řešíme.
Co jiného cestovní ruch ještě komplikuje? Třeba výkyvy ceny ropy? Jak v takovém případě můžete garantovat pevnou cenu zájezdu?
Máme k dispozici analytické odhady vývoje, podle nichž můžeme předvídat, jak se bude cena vyvíjet. Podle toho pak tvoříme konečné cenu zájezdů. ikdy neleží celé riziko jen na straně cestovní kanceláře. Vývoj cen ropy a zejména její neustálý růst nám dělá starosti. Ceny zájezdů připravujeme s ročním předstihem a kalkulujeme s průměrnou cenou ropy, která vychází z na¬šich analýz a odhadů. Při výrazném růstu nad určitou cenu pak musíme i v průběhu sezony přistoupit ke zdražení cen zájezdů. V hlavní sezoně očekáváme, že cena ropy dále poroste, a tak nemohu vyloučit, že ještě ke zdražení může dojít. Proto bych klientům doporučil zájezd zakoupit co nejdříve, protože dodatečné zvýšení cen se nikdy netýká již zakoupených zájezdů.
A co výkyvy v oblasti měny? Bylo by pro cestovní trh výhodnější, pokud bychom například byli v eurozóně?
Nemyslím, že by to bylo nutné a pozitivní. Koruna dlouhodobě posiluje vůči euru a to je pro lídi, kteří cestují do zahraničí, výhodné. Proč to tedy měnit?
Jak moc naplněný je zdejší trh s cestováním?
Myslím, že nabídka je stále vyšší než poptávka, takže tu určitě bude dál tlak na snížení počtu cestovních kanceláří. Velkých cestovních kanceláří, které určují trendy, je u nás zhruba desítka. Ty pak obhospodařují majoritní podíl na trhu. Například CK FISCHER má každoročně 150 tisíc klientů. V zemi pak působí stovky malých drobných cestovek, které vozí stovky klientů. Ty jsou samozřejmě ohroženější.
Jak se díváte na oblibu německých cestovních kanceláří mezi Čechy? Údajně mají lepší služby i ceny.
To je podle mě mýtus, který živí cestovní kanceláře, jež tu zájezdy německých cestovek nabízejí. Samozřejmě že zejména do vzdálenějších destinací mohou německé kanceláře nabídnout více přímých letů, a to díky výhodám většího trhu. Ceny jsou ale srovnatelné a kvalita služeb už taky. Navíc pokud cestujete s dětmi, musíte počítat s několikahodinovým přesunem na letiště v Německu, což nemusí být vždy pohodlné.
Zaměřujete se i na nabídku adrenalinových zážitků? Je to pro CK FISCHER zajímavý prostor?
Pokud mluvíme o adrenalinových zážitcích, ty jsou pro tak velkou cestovní kancelář, jako je ta naše, příliš úzkým segmentem. My se soustředíme spíš na nabídku aktivit a zážitků, které si mohou lidé užít při svých dovolených. Češi už nechtějí jen ležet u moře. Pro rodiny s dětmi jsou určeny dětské kluby. Podobně organizujeme aktivity pro dospělé. Letošní novinkou je třeba klub Fun&Activ, ve kterém si mohou mladí lidé zahrát různé sporty, seznámit se, večer se pobavit. Speciální pobyty má CK FISCHER v nabídce i pro golfisty, seniory, potápěče, cykloturistiky a mnoho dalších. Pro VIP klientelu připravujeme zájezdy na míru.
Zacílení na golfisty je teď mezi cestovními kancelářemi oblíbené. Vyplatí se?
U nás sejim věnuje specializované oddělení, kde jsou odborníci, kteří opravdu vědí, co takovým zákazníkům nabídnout. To jsou vlastně také zážitky, které připravujeme na míru. O tom, že je to zajímavý segment, svědčí fakt, že je u nás asi 50 tisíc golfistů ajejich počet dál roste. I díky různým spolupracím s kluby, profesionálními trenéry a agenturami nám prodej golfových balíčků každoročně stoupá. Jde o stovky klientů ročně. Ale o pestrosti poptávky vypovídá i fakt, že dříve jsme měli jeden katalog se všemi zájezdy. Nyní máme zhruba 20 katalogů. Lidé si tak mohou vybrat podle destinací nebo právě podle aktivit, které na své dovolené chtějí zažít.
Jsou i nějaké další skupiny lidí, na které se v Česku vyplatí do budoucna zacílit?
Máme nápady, ale zatím jsou ve fázi příprav. Jako skupinu s velkým potenciálem vnímáme seniory. Pro ně máme nabídku zájezdů do mírnějšího podnebí, jako jsou Kanárské ostrovy. Je tam zajímavá příroda, ideální pro procházky. K dispozici jsou tam i masáže a lázně.
Letošní sezona je v plném proudu, můžete ale už teď prozradit plány do budoucna?
Očekávám, že zejména v zimě se naplno projeví zkracování pobytů dovolené. Tedy těch dovolených, při kterých si lidé jezdí k moři odpočinout. Půjde častěji o čtyřdenní pobyty, které si klienti dopřejí vícekrát. Doposud převažovala nabídka zhruba sedmidenních zájezdů do Egypta. Myslím ale, že teď budou lidé častěji vyhledávat také Turecko, kde jsou velmi kvalitní hotely s lázněmi či golfem. Platit to bude také o Emirátech, kde je výhodou každodenní linka letecké společnosti Emirates.