Menu Zavřít

Jméno od srdce

2. 11. 2005
Autor: Euro.cz

Pivo jako průkopník? Asi nikoliv...

Rychlost, s níž se vyvíjejí automobily, udivuje. Zdokonalují se jejich jízdní vlastnosti, ať už jde o komfort cestování nebo schopnost udržet se na silnici za dříve nemyslitelných okolností, interiéry připomínají velmi dobře vybavený obývací pokoj. Řidičům slouží sofistikovanější systémy. Infračervené kamery vidí do noci, radary sledují vzdálenost provozu na silnici a není daleko doba, kdy budou vozy samy parkovat. Přesto v jedné oblasti automobilky stagnují: v názvech modelů.

Omílání stereotypů jako by se výrobci snažili povýšit na přednost. Vykrádání jmen z minulosti lze považovat za inspiraci bohatou historií, ale spíš jde o nedostatek fantazie. Ještě horší je to s označením pomocí čísel nebo písmen, na což jsou specialisté Němci. Lancia si aspoň zachovala jakés takés dekorum využitím řecké alfabety, nicméně intelektuální forma prázdnotu nevyplní. V nejlepším případě se automobilky nechávají inspirovat živočišnou říší (Cayman, Mustang, Fox), názvy míst (Toledo, Laredo), nebo vynalézají nová slova (Twingo, Avensis). Neměly by být skutečnému životu blíž?

WT100

Náhoda tomu chtěla, že nejnovější studie od Nissanu dostala pěkné jméno Pivo. Vozítko pro tři pasažéry poháněné elektromotorem disponuje kabinou, která se může otočit kolem dokola, takže nepotřebujete zpátečku. Dovnitř Nissan zabudoval rozhraní HMI (human-machine interface), díky němuž řidič ovládá navigaci, audiosystém nebo klimatizaci pouze gestikulací prstů, aniž by musel pustit volant. V Japonsku pochopitelně netušili, jakou odezvu jméno může vyvolat v Česku, stejně jako se k šéfům Buicku včas nedoneslo, že Lacrosse je ve francouzské části Kanady synonymem pro masturbaci. Jenže stalo se, takže proč toho nevyužít?

Svět by byl mnohem zábavnější, kdyby automobilky konečně překročily své zúžené obzory. S oblíbenými nápoji nebo potravinami lze ztotožnit automobily stejně úspěšně jako s čímkoliv jiným, a navíc to modelu dodá národní identitu. Potkávat na silnicích vozy se jmény jako Fiat Pizza, Lada Vodka, Seat Paella nebo Nissan Saké by mohlo být osvěžující. Bohužel se asi z showroomů spíš dostane kabina otáčející se o 360 stupňů než okouzlující název. A to přestože Takashi Murakami svůj návrh městského automobilu poprvé představil v tokijské galerii Ginza jako součást instalace dávající nahlédnout do zahrádky budoucnosti. Taková příležitost se už opakovat nebude.

  • Našli jste v článku chybu?