Studie „Retail 2020“ přináší klíčové rady, jak pomoci těm, kteří se pohybují v prostředí maloobchodu, a jak prosperovat i přes rozsáhlé změny v oboru.
Foto: Profimedia.cz
Společnost Jones Lang LaSalle vydala další část vlastní studie „Retail 2020“ s názvem „Nová pravidla pro maloobchod: 5 klíčových poznatků z budoucnosti“. Průzkum byl zahájen v květnu 2010 s cílem identifikovat hlavní trendy globálního maloobchodního trhu. Nová kapitola si klade za cíl poskytnout praktická řešení, jak se přizpůsobit změnám.
Příklady některých předpovědí pro příští desetiletí:
Do roku 2020 bude více než 50 % transakcí nepotravinářského maloobchodu na vyspělých trzích ovlivněno digitálně
Až 15 % nákupních center by se mohlo na některých trzích stát od roku 2018 neprodejných
Až 30 % prodejní plochy ve vyspělých trzích je ve své současné podobě potenciálně zastaralých
Kevin Turpin, vedoucí oddělení průzkumu trhu pro střední a východní Evropu ve společnosti Jones Lang LaSalle uvedl: „Na základě setkání s klienty a skupinami z oblasti maloobchodu napříč Evropou a zkoumání nových údajů jsme vypracovali podrobný obraz toho, jak se maloobchod bude vyvíjet v příštím desetiletí. Především jsme ale vypracovali novou knihu pravidel, která má pomoci maloobchodním hráčům být o krok napřed. Efektivita, zvyšování kvalifikace a flexibilita budou klíčem k budoucímu úspěchu.“
Kniha pravidel zachycuje a analyzuje praktické důsledky předpokládaných maloobchodních trendů v pěti klíčových sekcích pro obchodníky a investory:
1. Přístup k technologii jako způsobu myšlení, a ne pouhému nástroji: V maloobchodě dnes není větší ničivé síly. Ovlivňuje vše od distribuce, ceny nájmu až po komunikaci se spotřebiteli. Maloobchodníci a majitelé prostor musejí přestat vnímat internet jako externího konkurenta, a místo toho ho začlenit do své struktury a přizpůsobit tomu+ obchodní modely.
2. Udržitelnost je velkým rizikem, ale také příležitostí pro drobné investory: Kvalitní nově postavená nákupní centra nabídnou zelený bonus. Chod dobře navrženého a řízeného obchodního centra by měl být z hlediska nákladů efektivnější s menší pravděpodobností, že výše nájemného se bude snižovat. Pokud bude obchodní centrum prokazatelně účinnější, stane se atraktivnější než jeho ne-zelení sousedé a bude se snadněji prodávat.
3. Zvyšovat kvalifikaci, spolupracovat a diverzifikovat: Investoři se budou muset stále častěji obracet na odborné manažery, jejichž vliv rychle roste. Mezery v kvalifikacích se zvýší. To je zvláště důležité pro rozvoj a regeneraci, když se vezme v potaz, jak velká část maloobchodních prostor zestárla nebo zestárne.
4. Získat je a udržet si je: Základní princip obchodu. Pro většinu nákupních center platí, že marketing se z velké části podceňuje a je špatný. Maloobchodníci a majitelé ho musejí zlepšit, aby dosáhli vítězné a odlišné destinace pro nakupování, která dá zákazníkům pocit zájmu a podpoří ochotu utrácet.
5. Kvalita a skutečné výhody: Povaha globalizace, okamžitá elektronická komunikace, ultra-mobilita dovede maloobchodní svět k extrémům - nejlepší prostředí pro volný čas, dominantní super nabídka, regionální dosah nákupních středisek a nejlepší design. Zákazník bude očekávat více a pokud mu to obchodní centrum neposkytne, má možnosti jít jinam.
James Brown, ředitel výzkumu maloobchodu pro region EMEA ve společnosti Jones Lang LaSalle, říká: „Při pohledu napříč Evropou, i když existují některé významné rozdíly v jednotlivých zemích a městech, je celkový výhled pro hospodářský růst do roku 2015 bezútěšný. Do určité míry je irelevantní, zda byla země ovlivněna politickými, hospodářskými či sociálními nepokoji: nálada evropského spotřebitele je křehká a výdaje budou i nadále tak slabé, jak úsporná budou opatření.“
„Je proto velmi důležité, aby majitelé nákupních center a obchodů měli jasný strategický plán, jak přečkat bouři, a zajistili, že při zlepšení podmínek, které přijde, jsou v čele vzestupu,“ dodává Brown. Studie pokrývá všechny faktory, které pravděpodobně ovlivní realitní trh maloobchodu v regionu EMEA do roku 2020, a to v celém spektru ekonomických, technologických, demografických a kulturních změn. Studie vznikla na základě mnoha setkání s klienty z oboru maloobchodu v rámci regionu EMEA v průběhu posledního roku, desítek rozhovorů s experty, rozborem dat. Webové stránky studie „Retail 2020“ www.retail2020.com.