Menu Zavřít

Joost najust

6. 6. 2007
Autor: Euro.cz

Nová webová služba by se mohla zamlouvat i televizním sítím

WT100

Nová webová videoslužba je zatím jen v betaverzi, ale už se kolem ní rozpoutala spousta ukrutného humbuku. Není těžké zjistit proč. Tato služba je dalším projektem Januse Friise a Niklase Zennströma, zakladatelů internetové telefonní služby Skype. Mezi investory Joostu jsou například Viacom a CBS. Společnost právě získala 45 milionů dolarů. Na dobrém monitoru vypadá její přijatelně celostránkové přehrávání úžasně.
Řídící pracovníci Joostu jednomyslně vyzdvihují, že mají zájem o nezkrácené pořady a že respektují autorská práva. Pokoušejí se o to, aby byli naprosto jiní než YouTube - novou mezinárodní webovou videoslužbou, která se může zamlouvat i televizním sítím. (Když při své květnové prezentaci novinek chtěla společnost CBS dokázat, že tento nový svět vítá, hrdě předvedla pořady přehrávané na Joostu.) Členové vrcholového vedení lucemburského Joostu jsou tak sympatičtí a evropsky pohodoví, jak byste si přáli v mediální hře, při níž se myslí dopředu. Takže se cítím tak nějak nesvůj, že nevěřím tomu, co propagují. Tedy to, že televize na internetu bude a měla by silně připomínat televizi v televizi – až na některé příměsi interaktivity jako chat a zatím nesplněný potenciál velmi cílené reklamy. „Sledování televize je výborná zkušenost,“ tvrdí výkonná viceprezidentka Yvette Alberdingk Thijmová. S tím souhlasím, pokud se nemluví o My Super Sweet 16 (americkém dokumentárním seriálu, který ukazuje život zhýčkaných dětí slavných lidí - pozn. překl.). Neznamená to však, že z toho plyne úspěch nezkráceného televizního vysílání na netu.
Položte si otázku: Co se na webu zatím v oblasti videa osvědčilo? Nezkrácené díly nejlepších pořadů TV sítí, anebo krátké věci, které je možné komentovat a sdílet? Napovím vám: služba YouTube, jež neukazuje delší než desetiminutová videa, měla minulý měsíc 37,5 milionu unikátních návštěvníků. Avšak mizerný provoz na Innertube, videostránce CBS, která přenáší hlavně streamy dlouhého videa, přiměl Quincyho Smithe, šéfa interaktivní divize CBS, k prohlášení, že by se stránka měla přejmenovat na cbs.com/nikdotonesleduje. To je trochu nespravedlivé srovnání, protože YouTube hromadí videa ze všech stran. Což bude dělat i společnost Joost, která vyhledává a uzavírá neexkluzivní dohody o přenášení pořadů takových stanic jako MTV a CNN. (Prvotřídním hráčům typu Viacomu a CBS nabízí Joost vydatné části výnosů z reklamy, které v jejich případě mohou činit až 90 procent příjmů spojených s Joostem.) Avšak opatrné vábení majitelů obsahu odvedlo společnost Joost od toho, aby uživatelům poskytla nástroje, díky nimž webové služby připomínají opravdu web: sdílení, stříhání, komentování, hraní si s kombinacemi. Jeden řídící pracovník z programového oddělení, který této službě fandí, přiznává, že se Joost asi z poloviny drží tradičního mustru. Mnohem zajímavější je potenciál této platformy v oblasti reklamy: to, že bohatství dat na webu o umístění a zvycích uživatelů bude nakonec inzerentům umožňovat takovou míru „adresnosti“, o jaké se televizním inzerentům ani nesní, a doručovat sdělení na směrovací čísla nebo dokonce na IP adresy. Platforma se však zatím na určitá směrovací čísla zaměřovat neumí, přiznává šéf reklamního oddělení David Clark, i když to dle něj bude možné během několika týdnů.
Dlouhodobý úspěch inzerce závisí na množství uživatelů sledujících televizi na Joostu a - upřímně řečeno - dosavadní úspěchy starých médií vyvěšených na webu v ryzí podobě nejsou kdovíjaké. (Proto se tolik tištěných médií zběsile vrhá na webové video.) Joost také sází na sbližování televize a osobního počítače, což je možnost, v níž uvěřím, až se stane skutečností. Někteří zkušení odborníci z oblasti videa, s nimiž jsem hovořil, naznačují, že dlouhodobý plán platformy Joost zahrnuje kombinaci těchto možností: viset jako návnada k odkoupení distribuční společností typu Comcast, pustit se do podnikání v oboru set-top boxů či dokonce fungovat na platformě Skypu - teď v majetku společnosti eBay, která si rozmýšlí, zda svůj systém aukcí využije v televizní inzerci. („V podstatě máme neomezené možnosti,“ uvádí Alberdingk Thijmová v odpovědi na otázku týkající se přechodu na jiné platformy, ale prohlašuje, že se v současnosti nerýsují žádné další plány.) Je-li tomu tak, jeden vedoucí pracovník z programového oddělení považuje současný postoj Joostu za trošku cynický, i když vesele tvrdí, že „je možné být zároveň cynikem i idealistou“. Pokud jde o mě, cynismus Joostu mne netrápí. Jen nesdílím onen idealismus. V platformě další generace je toho hodně, co Joost strašně připomíná.

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?