(Rozhovor s Alešem Svárovským, ředitelem odboru smluvního pojištění a připojištění VZP ČR)* Všeobecná zdravotní pojišťovna je považována za průkopnici cestovního zdravotního připojištění. Kdy jste vlastně začínali a proč?
(Rozhovor s Alešem Svárovským, ředitelem odboru smluvního pojištění a připojištění VZP ČR)
* Všeobecná zdravotní pojišťovna je považována za průkopnici cestovního zdravotního připojištění. Kdy jste vlastně začínali a proč?
Na trh jsme přišli v podstatě již v roce 1994 a chtěli jsme tím dosáhnout - pro všechny klienty naše i ostatních zdravotních pojišťoven - výrazného snížení sazeb cestovního zdravotního připojištění. A můžeme s odstupem let říci, že se nám tohoto efektu podařilo dosáhnout.
* A ceny zůstaly dodnes na stejné úrovni, nebo se zvýšily?
Nemohu samozřejmě odpovídat za konkurenci, ale domnívám se, že VZP ČR pořád nabízí cenově nejpřijatelnější produkt. Pokud došlo v průběhu posledních devíti let k mírnému navýšení sazeb, tak nárůst ani zdaleka nekopíroval inflaci. My jsme začínali na denní sazbě u standardního typu 14 korun a za devět let jsme se dostali na sedmnáct korun, přičemž je třeba zdůraznit, že náklady na zdravotní péči jak doma, tak zvláště v zahraničí jsou skoro nejrychleji rostoucí položkou.
* Jaká je situace dnes: nabízíte pořád stejné produkty, nebo se lišíte od ostatních pojišťoven?
Řekl bych, že pro VZP je situace podstatně výhodnější, protože rizika u nás nejsou zdaleka tak velká, jako u jiné portfoliové skladby pojistek, jakou mají klasické komerční pojišťovny. Proto také máme lepší zajistné podmínky a můžeme pro naše klienty zachovávat velmi přístupnou cenu. Rozdíly ve struktuře pojistných produktů mezi konkurencí a námi tkví dnes vlastně v tom, že jsme zavedli velmi mnoho nových druhů pojistek, uzpůsobených speciálně podle potřeb klientů. Nabídka cestovního zdravotního připojištění je dnes daleko pestřejší a variant pojištění je mnohem víc.
* Na začátku se klientům nabízelo jenom cestovní zdravotní připojištění, tzv. léčebné výlohy. Dnes se už většinou nabízí celý balíček pojištění. Je to klienty chápáno jako potřebné?
Potřeba kompletního pojištění se rýsovala hned od začátku. My jako zdravotní pojišťovna jsme mohli poskytovat jenom cestovní zdravotní připojištění, ale byli jsme si vědomi určité nedostatečnosti nabídky nejen pro náročného, ale i pro běžného klienta. Proto jsme se spojili s partnery, s nimž od té doby spolupracujeme nejen na cestovním pojištění, tj. s Českou podnikatelskou pojišťovnou a Hasičskou vzájemnou pojišťovnou a doplňujeme cestovní zdravotní připojištění o logický komplet, to znamená o pojištění úrazu, odpovědnosti za škody způsobené třetí osobě, storna zájezdu a pojištění zavazadel. Myslím, že řada našich občanů si postupem času uvědomila, že je dobré být kompletně pojištěn. Přispěly k tomu negativní zkušenosti, které získávali naši občané s prudkým rozvojem cestování a kdy jim mnohdy část pojistky chyběla.
* VZP se chlubí, že ročně pojišťuje milion osob. To je hezké číslo. Část z toho jsou cesty soukromé, ale část i služební. Jaké jsou možnosti pojištění služebních cest zaměstnanců firem a proč na ně platí jiná sazba než na turistické cesty?
Samozřejmě i to má svoji logiku. Ne každá služební cesta má stejná rizika, to je bez debat. Proto existuje široká škála různých možností pojištění. Služební cesty související s fyzickými úkony, s fyzickou prací, se zapracováním, zaškolením mají pochopitelně rizikovost větší (kupř. je vyšší pravděpodobnost pracovního úrazu). V případě manažerské služební cesty jde zase o výši eventuálního pojistného plnění, protože se většinou jezdí do zemí, kde je zdravotní péče výrazně nákladnější než při cestách v rámci standardního turistického pojištění. Naším cílem je mít pojistné sazby na takové úrovni, aby případné pojistné krytí šlo celé na vrub pojišťovny a žádné plnění nepřecházelo na klienty. Můžu říct, že jsme schopni pojištění nabídnout v mnoha variantách služebních cest, ať je to pojištění osobní manažerů, skupinové pojištění na základě určitého množství lidí, kdy se nám třeba jenom upřesňuje, kdo a kdy kam cestoval. Šíře nabídky je obrovská a nejlepší je informovat se přímo u nás, buď u naší asistenční služby (tel. 221 752 121), případně na Centru informací VZP ČR (tel. 221 752 175).
* Většina vašich klientů se tradičně rekrutuje z řad soukromých cestovatelů. Jak se vyvíjí pojišťování služebních cest?
Mohu říct, že pojištění cest jak pro zaměstnance českých podniků, tak i pro pracovníky firem vlastněných zahraničními majiteli rok od roku výrazně přibývá.
Pojišťovna České spořitelny, a. s., - cestovní pojištění Kolumbus - pojištění pracovních cest
Druh pojištění léčebné výlohy úrazové pojištění odpovědnost za škodu
(doplňující asistenční služby) na věci a zdraví
zavazadla cena
standardní cestovní od 1 mil. do 4,5 mil. Kč od 0 do 600 000 Kč od 0 do 1,8 mil. Kč
pojištění Kolumbus od 0 do 20 000 Kč min. 34 Kč/osoba/den
- služební cesty
celoroční cestovní od 1 mil. do 4,5 mil. Kč od 0 do 600 000 Kč od 0 do 1,8 mil. Kč
pojištění Kolumbus od 0 do 20 000 Kč min. 800 Kč/osoba/rok
(spoluúčast 1000 Kč)
(doba 1 výjezdu 21 dnů)
cestovní pojištění od 1 mil. do 3 mil. Kč od 1 mil. do 1,5 mil. Kč od 0 do 2 mil. Kč
Kolumbus od 0 do 40 000 Kč min. 300 Kč/osoba/rok
v rámci platební karty ČS
(doba 1 výjezdu 90 dnů)
rámcová pojistná od 1 mil. do 4,5 mil. Kč od 0 do 600 000 Kč od 0 do 1,8 mil. Kč
smlouva od 0 do 20 000 Kč dohodou;
(pojištění zaměstnanců min. 32 Kč/osoba/den
tzv. „pojištění na míru“ firmy)
Výhody sjednání pojištění služební cesty u Pojišťovny České spořitelny, a. s.:
1. Standardní cestovní pojištění: pojištění výjezdu náhradního pracovníka, které umožňuje dokončit poslání služební cesty.
2. Celoroční cestovní pojištění: nerozlišuje se turistická cesta od pracovní, což je ideální v případech, kdy pojištěný chce sloučit v průběhu výjezdu jak pracovní činnost, tak odpočinek (např. o volném víkendu provozovat rekreačně sport apod.). V případě výjezdu delšího než 21 dní má klient možnost využít pro následující období výhodné slevy standardního pojištění.
3. Pojištění v rámci platební karty: v tomto pojištění se nerozlišují zeměpisné zóny ani charakter cesty (zda se jedná o cestu pracovní, nebo turistickou).
4. Rámcová pojistná smlouva: cenově výhodnější než sjednání individuálního pojištění. Maximální úspora administrativní práce spolu s rychlostí vyřízení všech formalit vytváří z tohoto produktu ideální způsob zajišťování cestovního pojištění firemních služebních cest.