Byl to Andrej Babiš. A po šesti a půl letech se premiérovi jeho tehdejší hláška vrací jako přesná tatka. Uhnout jí už nemůže.
I když černý virový mrak zastínil Česko teprve před pár týdny, znovu a překvapivě rychle se ukázalo, jak amatérským mikromanažerem Babiš vlastně je. Už od dob, kdy ještě oficiálně řídil Agrofert, se domnívá, že pouze on má jakýsi kouzelný šém, díky němuž musí jít všechna rozhodnutí přes něj. Čert vem, pokud takhle vedl své soukromé firmy a jeho podřízení se museli smířit s tím, že jeho příkazům - byt špatným - se neodporuje.
Že tento model Babiš převedl do politiky, dokazuje i chování ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha, jenž bez rozpaků přijal svou poníženou roli a už od dob, kdy s Babišem spolupracoval na ministerstvu financí, ví, že šéf má vždycky pravdu.
Kvůli těmto dvěma pánům, kteří žili v přesvědčení, že zemi před přicházejícím virem ochrání sami, Česká republika kriticky zaspala. Přes veškerá ujišťování a nabubřelá slova o tom, jak je stát připraven a věc není třeba zveličovat, nakonec Babiš sám způsobil mezi obyvatelstvem největší paniku. Nebyl čitelný, natož uvěřitelný. Jako státník naprosto zklamal. On i jeho marketingový tým si pozdě uvědomili, že virus bude mít přece jen větší dopady než běžná sezonní chřipka.
Řada obyvatel jej chválí za to, jak razantní opatření přijal a že se nebojí dělat nepopulární kroky - tedy zavřít hranice, kostely, restaurace a lidi v bytech či domech.
Jenže Babišovi nic jiného nezbývalo. Žádné jiné zbraně - kvůli zoufale podceněným zásobám ochranných pomůcek či dezinfekcí a svému neumětelství materiál někde sehnat - v rukou neměl. A asi se to bál někomu říct. Tak si lidé začali pomáhat sami mezi sebou, když pochopili, že na premiéra se spolehnout nedá.
Přesně v duchu hesla „jsme schopný národ, jen nás řídí nemehla“.
Ani v současné situaci ovšem Babiš nepřestává myslet na „své“ firmy. Proč vláda, která zavřela většinu obchodů a provozoven služeb, znovuotevřela květinářství? Třeba proto, že investiční fond Hartenberg patřící do svěřenského fondu provozuje 190 květinových krámků Flamengo?
Zpět k našemu časopisu. Tímto vydáním startuje exkluzivní spolupráce týdeníku Euro s prestižním ekonomickým deníkem Financial Times. Každý týden vám jako jediné periodikum v Česku budeme přinášet nejdůležitější články a komentáře z nejdůvěryhodnějšího zdroje ekonomických zpráv na kontinentu. V aktuálním čísle naleznete analýzu, jak současná ropná cenová válka může poškodit byznys obnovitelných zdrojů. Extrémně nízká cena paliv způsobená nadbytkem zásob bude dobrým testem toho, jak vážně vlastně světové vlády a společnosti myslí své kroky směrem k lepšímu životnímu prostředí.
Příjemné čtení, at už papírového, či digitálního vydání, a hlavně hodně zdraví a pozitivní energie. Je tu jaro! •
O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz