Rozlišujeme, co je nadstandard, co riziko a co hazard, říká šéf skupiny Arca Capital
Slovenský miliardář se loni „proslavil“ nákupem Grossova podílu ve firmě Moravia Energo a ovládnutím podniku Marila Balírny, který údajně kontroloval podnikatel Tomáš Pitr, hledaný českou policií i Interpolem.
Krúpova skupina Arca Capital je další z řady slovenských investičních skupin, jež z domovského Slovenska rozšířily aktivity na český trh. A později přibylo i směřování na východ. Arca zůstávala ve stínu větších a mediálně výraznějších konkurentů ze skupiny J&T a česko-slovenské investiční skupiny Penta Investments, nicméně v průběhu loňského roku uskutečnila více zajímavých investic.
Muž číslo 53.
Ty přitáhly zájem médií i veřejnosti. Jen za loňský rok Arca investovala v Česku, Slovensku a na Ukrajině asi tři miliardy korun, nejvíce v historii celé skupiny. Načež slovenský časopis Trend ohodnotil Krúpův majetek na zhruba tři a půl miliardy slovenských korun, což z něj činí 53. nejbohatšího muže bývalé federace. „Když se mne zeptáte, kolik mám peněz, tak vám řeknu, že nevím. Musím se kouknout,“ říká Pavol Krúpa. Vysvětluje to tím, že nemá rád čísla. „Numera nejsou vize, nýbrž jen produkt. Na čísla mám lidi, kteří je kontrolují,“ tvrdí.
Investiční portfolio Arky je přepestré. A v posledních letech navíc notně bobtná. Krom energetického oboru drží podíly ve firmách ze zdravotnictví, hotelnictví, IT a telekomunikací či potravinářství, přičemž se Krúpova firma začala výrazněji angažovat i v realitách.
Z tisíců miliardy.
Začátky Krúpovy podnikatelské éry ve druhé polovině 90. let připomínají „americký sen“, kdy dva vysokoškolští spolužáci Pavol Krúpa a Peter Krištofovič dali dohromady sto tisíc korun a začali si přivydělávat zprostředkováváním finančních a pojistných smluv. Dnes spoluvlastní poradenskou Salve Group (80procentní majoritu drží Krištofovič) a private equity společnost Arca Capital, již z více než tří čtvrtin ovládá Krúpa. „Dosud má Arca investováno zhruba čtyři miliardy korun. Naším cílem je do pěti let dosáhnout částky patnácti miliard,“ nastínil Krúpa týdeníku EURO. Firma spoléhá především na investice do malého a středního podnikání. „To je definováno asi padesáti miliony eur aktiv a přibližně 250 zaměstnanci. Samozřejmě, strategie jsou na to, aby se občas porušovaly,“ usmívá se Krúpa. Předpokládá, že do osmi let by se z Arky měl stát lídr střední a východní Evropy v segmentu malého a středněvelkého podnikání. I proto, že v regionu a oboru nemá zatím velkou konkurenci. „Je tu hodně lokálních hráčů, ale se strategií, jež by byla podobná naší, nikdo,“ tvrdí podnikatel.
Směr Ukrajina!
Podnik je aktivní nejen v ČR a na Slovensku, ale v posledních měsících především na Ukrajině. Tam Arca koupila za deset milionů eur majoritu v elektrotechnickém podniku CheZaRa, který se dlouho účastnil vesmírného programu bývalého SSSR. Podíly drží i v dalších ukrajinských firmách, kromě jiného v Nikolajevské mlékárně či stavební firmě Charkovmetrostroj. Arca navíc na Ukrajině figuruje v několika developerských projektech, jejichž hodnota dosahuje desítek milionů eur. „Vlastníme zde i kolem 450 hektarů půdy. Tu jsme nakoupili především v okolí velkých měst a u Černého moře. Nyní čekáme, až cena vzroste,“ dodává Krúpa. Slovenský miliardář, žijící převážně v Praze, je médii označován za starého mládence, jenž je posedlý zdravým životním stylem. „Cvičit chodím někdy i dvakrát denně,“ prozrazuje. Ne ve všech projektech je však úspěšný. Marně se snažil o převzetí ústecké chemičky Spolchemie - v boji o ovládnutí podniku jej porazila Via Chem Group.
Krúpa na výraznější průlom v chemickém sektoru zřejmě rezignoval, zato se rozhodl zkusit štěstí v energetice, když ovládl třetinový podíl v Moravii Energo, kterou shodou okolností kontroluje další „počeštěný“ slovenský miliardář Tomáš Chrenek.
ROZHOVOR (plynule navázat):
EURO: Proč jste koupil 31procentní podíl v Moravii Energo od expremiéra Stanislava Grosse?
KRÚPA: Koupi jsme vyhodnotili jako dobrou příležitost na trhu, vyhovující plánům firmy. Navíc byl podíl k dostání za dobrou cenu. Energetika jako obor nás delší čas zajímá a hledali jsme možnost, jak do segmentu vstoupit. A položili jsme si otázku, zda máme management schopný pracovat v energetice a zda existuje nějaká možnost kooperace s dalším akcionářem. Na obě otázky jsme odpověděli kladně, takže kromě tabulkových čísel jsme měli i jakýsi sociální faktor a akcie koupili.
EURO: Stále kolují informace, že jste Grossovi dosud nezaplatili. Pokud ano, tak kdy, a z jakých zdrojů jste transakci financovali? KRÚPA: Byznys je uzavřený, ale s ohledem na kupní smlouvu nemohu říci kdy. Transakci jsme financovali z vlastních zdrojů, nyní vyjednáváme s bankami o přefinancování obchodu.
EURO: Již jste jednal o spolupráci s většinovým majitelem Moravie Energo Tomášem Chrenkem, případně vedením společnosti? KRÚPA: Setkali jsme se neformálně s vedením Moravie Energo - management postupoval seriozně a vstřícně. Myslím, že jsme naladěni na společnou notu. Ano, jednal jsem i s Chrenkem. Víme o sobě, shodli jsme se, čeho chceme dosáhnout, ale nebyly to žádné závazné závěry. Navíc jsme se dohodli, že si je necháme pro sebe.
EURO: Tvrdíte, že jste se s Chrenkem shodl, ale stále pokračujete v žalobě, kterou na majoritního akcionáře podal Gross. Ten napadl prodej části majetku Moravie Energo. Znalec, jehož si najal expremiér, tvrdí, že prodejní cena byla o několik milionů korun nižší, než je jeho skutečná hodnota… KRÚPA: Hlavní valuace firmy spočívá v jejím byznysu, je to především obchodník s elektřinou, a ne v jejím majetku. Je rozporovaných dvacet milionů korun, což samozřejmě není malý peníz, ale vzhledem k celkovému objemu si řekneme, že to není tak výrazná váha, která může zahýbat s firmou. Skoro si myslím, že je lepší vložit energii do rozvoje byznysu než do soudních pří o dvacet milionů. Je to úhel pohledu. Jejich znalec to ohodnotil tak, Grossův vyšší částkou, my s touto valuací souhlasíme. Měla být o dvacet milionů vyšší, ale otázka je, na co se orientovat.
EURO: O společnosti Arca Capital se v minulosti příliš nevědělo. Teprve loni firma oznámila akvizici několika významných či mediálně zajímavých podniků. Je to změna obchodní strategie, nebo si společnost vytvořila dostatek prostředků pro větší obchody? KRÚPA: Arca prochází vývojem. Do teď to byly projekty více spekulativního charakteru, o nichž jsme neinformovali. A hlavně, Arca má za sebou desetiletou historii. Buď vás jako firmu vykopne nahoru výjimečný produkt, nebo je to výsledek sofistikované kontinuální činnosti. Někde o mě napsali, že jsem miliardář, který přišel odnikud. Ano, může se to tak jevit, ale je za tím tvrdá práce. Až teď se to ukazuje na projektech, které můžeme zveřejňovat, jdeme strategií private equity pro malé a střední podnikání. To není konec, ale začátek.
EURO: Arca koupila Marilu Balírny, kterou ovládal Tomáš Pitr, akcie Moravie Energo od Grosse. Vypadá to, jako by se firma specializovala na obchody s kontroverzními lidmi… KRÚPA: Spíš to poukazuje na naši schopnost rychle vyhodnocovat takové obchody. Nebát se jejich nestandardnosti. Vždy klademe důraz na to, abychom rozlišovali, co je nadstandard, co riziko a co hazard. A co je důležité, jsme velmi dobří v právních postupech. Umíme uplatnit naši pozici nebo ji ochránit. Když jsme do těchto obchodů vstupovali, a teď hovořím především o Marile, tak i proto, že jsme transakci měli výborně zanalyzovanou a zabezpečenou.
EURO: Jak se „dohaduje“ prodej firmy s někým, kdo je na útěku? KRÚPA: Obchod jsme vyjednávali, což je důležité zdůraznit, s Milanem Šedivým (bývalý šéf Marily Balíren - pozn. red.). Reálně, Pitr nebyl akcionář Marily. Ani jméno společnosti, od které jsme podnik kupovali, nebylo spojeno s tímto člověkem. Je to jen nějaká domněnka, kterou nechci vyvracet, ale když se podíváte do firemní struktury, jméno Pitr v ní nenajdeme. Celý obchod manažoval Šedivý, a jaké tam měl investory, mne nezajímá.
EURO: Kolik jste za akcie zaplatili? Jaké budou další investice? KRÚPA: Za dvacet milionů eur získala Arca sto procent firmy, na deset procent má opci Šedivý. Nevyhnutelné investice do společnosti odpovídají částce 150 milionů korun. Co se týká dalších investic do konsolidace byznysu, ty budou výrazně vyšší. Hodláme koupit některé firmy, jež nám pomohou doplnit produktovou řadu v Marile. Máme třeba rozjednané investice na Slovensku, na Ukrajině a v Rumunsku.
EURO: Čemu z produktové řady Marily věříte nejvíce? KRÚPA: Balené vodě (Marila vlastní minerálku Ondrášovka - pozn. red.), má největší hodnotu i potenciál do budoucna, diskriminovat však nechceme ani kávu a sušenky. Tyto obory budeme určitě rozvíjet.
EURO: Vyjednáváte o koupi dalšího producenta vod? KRÚPA: Ano, hledáme možnosti, jak konsolidovat trh i na Slovensku, kde ovládáme Aqua Group. Což zapadá do strategie Arky. Navíc chceme po splnění akvizičního cíle rozšířit produktové řady. Již jsme požádali o posouzení jedné transakce antimonopolní úřad, zatím ji však nemohu komentovat. Hodláme koupit jednu firmu v ČR a na Slovensku.
EURO: Arca loni též koupila zhruba za osm milionů eur 40procentní podíl v telekomunikační firmě GiTy. Co vás vedlo ke vstupu do neprobádané branže? KRÚPA: Je to příležitost. Vždy, když zvažujeme nějakou akvizici, díváme se na společnost jako takovou, na management a možnost rozvíjení byznysu. A GiTy má obrovský potenciál, i když jsme samozřejmě viděli i zápory - potřebu vstupu jasně zaměřeného investora, který by rychle zaplatil pohledávky a firmu stabilizoval. To jsme udělali a nyní hledáme prostor pro další rozvoj. Pro nás je GiTy zajímavá i tím, že nabízí možnost realizace záměru, jak vstoupit do ICT sektoru, takže se nám to jevilo téměř jako strategická investice. O jaký záměr jde, ale zatím nemohu říci. EURO: Týká se to „jen“ Česka, nebo celého východoevropského regionu? KRÚPA: Hodláme se zaměřit na východní Evropu. GiTy má satelit, který dokáže „osprchovat“ celou Evropu i část Afriky, což nabízí skvělou možnost využití pro celoregionální projekt.
EURO: Chcete tedy na českém trhu nabízet hlasové či internetové služby? KRÚPA: Momentálně jsme ve stadiu studie proveditelnosti (feasibility study) a zkoumání možností.
EURO: Zmínil jste, že na Ukrajině panuje obrovská poptávka po vysokorychlostním internetovém připojení, využijete GiTy pro nějaký projekt v této zemi? KRÚPA: Určitě. To je ten projekt, o němž hovořím. Ale vážně bych si to chtěl zatím nechat pro sebe. Teď dokončujeme studii, je možné, že se to ukáže jako neproveditelné. V opačném případě začneme s implementací zhruba do měsíce. Nové technologie umožní přijímat internet přes satelit. V internetovém byznysu máte dva základní pohledy – obsah a připojení. Před časem jsme chtěli dělat obsah přes Febio TV, nyní se soustředíme na připojení. Kromě Arky podnikám prostřednictvím Salve Group i v poradenství, v oblasti finančních služeb a prodeji finančních produktů, což nám dává schopnost oslovit konečné spotřebitele prostřednictvím přímého prodeje.
EURO: Můžete být konkrétnější? KRÚPA: V Rumunsku máme 50 tisíc zprostředkovatelů, na Slovensku pět tisíc, v Česku asi 500 a na Ukrajině asi čtyři tisíce. Můžete přijít do mnoha domácností a říci: „Toto si od nás kupte.“ Jeden z nejúčinnějších prodejních kanálů je přímý prodej. A když do toho dáte další produkt, vytváříte synergii, což platí i pro telekomunikace. Obrovským lákadlem je satelit. Když pokládáte do země kabel, potřebujete mít plno razítek a úředních odsouhlasení. Získat taková povolení třeba na Ukrajině je téměř nemožné. Ale když se vám podaří oslovit klienta a signál mu pošlete z nebe, je to lepší pozice. Toto je příležitost na Ukrajině, v Česku se zase objevuje možnost oslovit klienty z regionů, kde nemají možnost přijímat digitální televizní vysílání klasickým pozemním systémem, takže budou hledat alternativu ze vzduchu. A to GiTy může poskytnout. V Rumunsku je to zase jiná možnost, tam máme silnou síť prodejců. Když spojíme velkou sílu našeho retailu, můžeme hovořit o propojení internetového byznysu s klientem a prodeji finančních produktů. Zatím je to vše velká vize, teprve za pár měsíců se ukáže, zda to budeme realizovat.
EURO: Proč Arca vystoupila z projektu digitální televize Febio? KRÚPA: Investici jsme uzavřeli proto, že v daném čase už nešlo v projektu pokračovat, neboť Nova a Prima to excelentním způsobem napadly. Klobouk dolů před jejich sofistikovaností. Mohly to udělat hned na začátku, ale ony počkaly na konec, když už jsme my i dalších pět „nových“ stanic měli angažované týmy. Je nutné vidět, že televizní profesionálové, kteří k nám přišli budovat něco úplně nového, museli opustit tehdejší pozice, což stálo nemalé peníze. Nejednalo se o jedince, ale o celé týmy lidí, velké plány a především investice. Někde uzavřeli kariéru, u nás začali budovat novou a legislativní průtahy znamenaly změněné osudy, neboť řada lidí přišla do Febio TV ze Slovenska… Člověk míní, život mění. Jednoduché to nebylo. My to bereme jako investici, řekneme si O. K., stalo se něco nepředvídatelného, měli jsme s tím počítat, dobrá, tak tuto investici odepíšeme.
EURO: Nehledá Arca nějakou jinou možnost pro investici do zábavního průmyslu v rámci Česka? Nebo ji média už nezajímají? KRÚPA: Právě naopak. Naše pozornost se nyní soustředí na internet. To, co nás hodně láká, byť je to zatím ve formě studie proveditelnosti, je jednoznačně rostoucí trend internetu a s ním spojené interaktivity spotřebitele. Když má zákazník možnost stáhnout si video-on-demand, což jsme chtěli ve Febiu dělat, nebo na televizoru sledovat internet, to je věc, k níž se chceme dostat. Zatím to jsou jen vize, nejsme momentálně dostatečně silní, abychom přebili bývalý Český Telecom, tedy fixní část Telefóniky.
EURO: Směřujete ke kapitálovému vstupu do nějakého internetového portálu, nebo uvažujete o vybudování zcela nového? KRÚPA: V minulosti jsme chtěli odkoupit majoritu v jednom českém portálu, ale cenová očekávání prodávajících byla nad naší ochotu platit. Nyní hledáme možnost, zda něco v internetové branži koupit, nebo ne. V Česku k tomu moc prostoru nevidím. Nový portál určitě stavět nebudeme.
EURO: Máte zájem o portál Atlas.cz? KRÚPA: Atlas za současných finančních podmínek zcela určitě nekoupíme (majitel portálu, firma EPIC, prý za portál žádá 700 až 900 milionů korun – pozn. red.).
EURO: Koncem loňského roku Arca majetkově vstoupila do internetového obchodu Kasa.cz , proč jste se rozhodli jít do maloobchodu? KRÚPA: V tomto segmentu vidíme rozvojový potenciál. Nepočítáme jen s růstem internetového trhu, ale i našimi aktivitami, jež pomohou Kase zvýšit nejen obrat, ale i přidanou hodnotu dalšími akvizicemi e-shopů. Vedle růstu na českém trhu se chceme zaměřit i na východoevropské trhy, kde penetrace internetu dosahuje solidních hodnot, tedy Polsko, Slovensko, Rumunsko, a do budoucna se určitě chceme podívat na Ukrajinu.
EURO: Kolik peněz máte připravených na další akvizice v internetové branži? KRÚPA: Na rozvoj byznysu samotné Kasy a akvizičního financování počítáme se sumou až 400 milionů korun, ale musejí se nám potvrdit určité hypotézy o firmách, které máme v plánu koupit.
EURO: Jak naplníte ambici stát se do dvou let jedničkou mezi českými internetovým obchody? KRÚPA: Buď dalšími akvizicemi webových obchodů, nebo posílením prodeje v Kase – zvýšením počtu nabízeného zboží a snížením cen proti konkurenci. Žádný cenový boj ale v plánu nemáme.
EURO: Ovládáte i majoritní podíl ve firmě The Easy Company, která vyvíjí počítačové hry… KRÚPA: Tento obchod je pod moji rozlišovací schopnost. O firmě slyším v půlminutovém reportu jednou za půl roku. Koupili jsme ji i kvůli tomu, že se na podobných malých projektech učí naši začínající manažeři. Rovněž nás jako private equity společnost těší, že můžeme někomu poskytnout prostředky, aby naplnil své cíle. Proč nepomoci mladým, ambiciózním lidem v tom, že jim dáme možnost, ať si ozkouší udělat inkubátorský projekt.
EURO: To je i případ firmy Bio-Skin? KRÚPA: Bio-Skin má větší ambice, má jedinečný produkt. Biologický výrobek, který výrazným způsobem ulehčuje léčení popálenin druhého stupně. Je to start-up se skvělou myšlenkou, který jsme podpořili investicí do začátku. Už teď víme, že je projekt úspěšný. Produkt Bio-Skinu je na bázi prasečí kůže, která je té lidské nejvíce podobná, ale je zbaven všech virů a nepříjemností pomocí ozáření, nicméně zároveň je zachována i mřížka, kterou kůže má. Aplikace této „leukoplasti“ je prostá. Přiložíte ji na ránu, přizpůsobí se kůži. Nezůstane ale přilepená natrvalo, postupně se odlupuje. Rána se rychleji hojí.
EURO: Kdy začnete tuto „neoleukoplast“ vyrábět a prodávat? KRÚPA: Produkt již existuje, momentálně je v testovací fázi. Již jsme získali CE značku čili certifikát umožňující prodej, byť to nemůže být volně prodejné, je zapotřebí předpis. Cílem je dosáhnout v tomto roce tržeb přes 40 milionů, příští rok by se mělo jednat už o 100 milionů a v roce 2011 jsou projektovány tržby 270 milionů korun.
CV Pavol Krúpa (35) Vystudoval Ekonomickou univerzitu v Bratislavě, Fakultu podnikového managementu. Je zakladatelem skupiny Arca Capital, v níž ovládá více než tříčtvrtinový podíl. V letech 1996 až 1999 byl mimo jiné členem představenstva Luka & Brammer Group, v roce 1997 předsedal představenstvu Siveco Brokers. V současnosti působí i jako člen dozorčí rady firem Salve Investments a FinCo & Partners, je předsedou představenstva podniku AFS Informačné technólogie a jednatelem Pharma Services.
Od elektřiny k leukoplastem
(významnější investiční akce Arca Capital)
projekt * výše investice (v mil. eur) * vlastnický podíl (v %)
Moravia Energo asi 3,6 31
Marila Balírny 20 100
Kasa.cz 1,2 30
GiTy cca 8 40
Holiday Inn Brno 1,6 30
Bio-Skin 1 49
VČE-Trasnsformátory 2,5 50
Aqua Group (SR) 2,5 67
CheZaRa (Ukrajina) 10 61
Logocentrum Brovary (Ukrajina) 6,4 100 (26 ha)
Logopark Mitnica (Ukrajina) 105 100 (32 ha)
Pramen: Arca Capital