Technologie mění způsob hodnocení zaměstnanců
V době ekonomického rozmachu zaměstnanci často považovali roční prověrky za naprosto zbytečnou záležitost. Společnosti se totiž snažily své pracovníky tak zoufale udržet, že jim neustále zvyšovaly platy i prémie, až vznikl jakýsi Absurdistán, ve kterém každý dosahoval vysokých výkonů a nadprůměrných výsledků.
Nyní, kdy Nová ekonomika prožívá svou první recesi, je bývalý lesk ten tam a přísné prověrky se podepisují na platech, drtí prémie a na jednáních za zavřenými dveřmi často vytvářejí napjatou atmosféru plnou kamenných tváří. Ekonomové sice zaznamenávají celou řadu slibných signálů, které naznačují možný obrat k lepšímu, ale než opravdu přijde, budou zřejmě mnohá osobní hodnocení nadobro změněna.
Dřívější posudky se stavěly na vodě a byly hrubě subjektivní, zatímco dnes dosahují díky nejmodernější technologii vědecké přesnosti. Společnosti začínají na posouzení výkonnosti svých zaměstnanců stále více využívat síťový software, který umožňuje analyzovat efektivitu pracovníků na základě strohých a jasných dat. V osmdesátých a devadesátých letech se při hodnocení braly v potaz především celé obchodní jednotky a výše odměn se odvíjela od výkonu každé takové skupiny. Dnes však nový software dokáže vystopovat a s nejvyšší přesností zaměřit i výkony jednotlivců, a proto lze platit všechny pracovníky od oddělení služeb pro zákazníky až po marketing podle moderního ekvivalentu úkolového systému.
Tento systém je vlastně jakousi variantou metody 6-Sigma upravenou pro oblast lidských zdrojů. Společnosti mohou s jeho pomocí zjistit, v čem je který pracovník nejlepší, a rychle sestavit hvězdné týmy. Údaje o výkonnosti manažerům pomáhají při rozhodování, koho propustit, což s sebou přináší snížení nákladů a zvýšení produktivity, a to i v době recese. Navíc se jedná o další nástroj rodícího se systému podnikových hvězd, v jehož rámci jsou nejlepší hráči zahrnuti odměnami, zatímco průměrní se musejí spokojit s málem. Vše lze pak vnímat na pozadí celkového vývoje amerického podnikového světa, kde převažuje snaha přesunout mzdy z fixních nákladů do variabilních.
Zmíněné metody si získávají stále více příznivců, včetně takových společností jako Hewlett-Packard, General Electric, DuPont a Sun Microsystems. British Airways pomocí nového softwaru kontrolují, aby se zaměstnancům v oddělení péče o zákazníky do odpracované doby nezapočítávaly osobní telefonáty nebo přestávky. Měří se i rychlost, s jakou vyřizují stížnosti zákazníků nebo prodávají letenky. Díky této technologii je na konci měsíce možno připsat prémie na výplatní pásku těm, kteří si podle digitálních záznamů takovou injekci opravdu zaslouží. „Věděli jsme, kolik hodin naše letadla stráví na zemi a kolik ve vzduchu, takže jsme znali produktivitu kapitálu,“ říká Steven Pruneau, manažer firmy British Airways odpovědný za nový projekt. „Ale o produktivitě našeho dalšího aktiva, lidských zdrojů, jsme nevěděli skoro nic.“
Technologie, kterou dodávají společnosti Synygy, Incentive Systems, Workbrain, Replicon či Performaworks, se zatím sice nejvíce používá v odděleních péče o zákazníky, ale proniká již do dalších podnikových sfér. Například obchodní a marketingoví manažeři Hewlett-Packardu zjišťují pomocí nového motivačního softwaru, kolik vydělají, když zdvojnásobí své cíle. Manažeři v Bayeru mohli okamžitě změnit nastavení výpočtu odměn, když po 11. září došlo v souvislosti s možným nebezpečím bioteroristických útoků k velkému zájmu o lék Cipro. Firma chtěla, aby obchodníci sklízeli ovoce, jen když obvolají více nemocnic nebo lékařů, a nevezli se na vlně nebývalé vysoké poptávky.
Podle kritiků by mohl tento vývoj dostat poněkud orwellovský nádech. Někteří odborníci na software předvídají, že společnosti budou brzy schopny kompletovat informace, které mají z monitoringu k dispozici, například jak dlouho zaměstnanci surfují pro zábavu na internetu, kdy přicházejí podle záznamů ze vstupních karet do práce a co tam podle utajených bezpečnostních kamer dělají, s nově zacílenými údaji. Pokud k tomu skutečně dojde, rozpoutá se asi pořádný spor o soukromí zaměstnanců. Prozatím však nová technologie firmám umožní snadněji rozeznat, kteří zaměstnanci se jen vezou a kteří opravdu podávají nadprůměrné výkony.
Tržby z prodeje nového softwaru, který šéfům ihned ukáže, jak tvrdě pracujete, rychle stoupají.
2001: 100 milionů USD
2005: 2 miliardy USD
Pramen: AMR Research
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc