Webová vášeň začíná měnit politické a obchodní ovzduší
Vichy Laboratories, divize pařížského kosmetického gigantu L'Oréal, spustila letos v dubnu svůj blog. Jeho cílem bylo uvést na trh novou kúru proti vráskám, jenže místo toho se vrásky vyskytly na čele firmy. Francouzský blog představil fiktivní postavu Claire, která podávala pravidelné zprávy o výsledcích péče o svou pleť. Quel faux pas! Stránka byla brzy zaplavena dotazy od podezřívavých bloggerů, kteří chtěli vědět, proč si Vichy nepřizvala k testování výrobku skutečné ženy, jestliže je tak účinný. Vedení firmy po kritice web přepracovalo a najalo pro experiment několik bloggerů. „Moje pleť je hladší… ačkoli není tak zářivá, že byste si při pohledu na ni museli nasadit sluneční brýle,“ stojí v jednom z posledních příspěvků.
Vítejte ve Francii, kde je blogování bráno très sérieusement. Asi tři miliony Francouzů, tedy 4,9 procenta populace, mají vlastní blog, což je větší podíl než ve kterékoli jiné evropské zemi. Ve Spojených státech se této aktivitě věnuje přes devět milionů lidí, ti však tvoří pouhá tři procenta obyvatel. Ačkoli blogování je z velké části fenoménem mladých, upoutalo již pozornost politických a obchodních kruhů. V některých případech dokonce vyvolává větší ohňostroj než oslavy dobytí Bastilly.
Šestatřicetiletý občanský aktivista a blogger Christophe Grébert byl 21. června předvolán do pařížské soudní síně, aby čelil obvinění z pomluv obecního zastupitelstva na předměstí Puteaux. Jeho prohřeškem bylo zveřejňování výstřižků novinových článků, v nichž se uvádělo, že zaměstnanec obce byl vyhozen z práce kvůli vynášení informací. (Noviny byly za urážku na cti pokutovány také.) Grébertovo předběžné veřejné slyšení bylo odloženo na začátek roku 2006, jeho případ však zaplavil titulní strany celostátního tisku.
V jistém smyslu není galské pojetí blogů překvapením. Veřejné protesty mají ve Francii dlouhou tradici, která sahá od revoluce z roku 1789 přes barikády v roce 1968 až k současným četným stávkám proti veřejné správě. „Francouzi rádi každému řeknou, co si myslí – mnohem raději než například Němci,“ vysvětluje Loïc Le Meur, zakladatel firmy Ublog.com, francouzské společnosti poskytující software a služby pro blogování, odkoupené v loňském roce americkým konkurentem SixApart. Le Meurův osobní blog, psaný v angličtině a ve francouzštině, si získal celosvětové publikum, neboť postihuje rozsáhlé spektrum fenoménu blogů a jiných technologických trendů.
Největším příznivcem blogování ve Francii je Skyrock, pařížská rozhlasová stanice, která na konci roku 2002 spustila bezplatnou službu pro zřizování blogů. Skyrock nyní poskytuje prostor pro více než 2,3 milionu webových deníků, jejichž autory bývají nejčastěji posluchači mezi třinácti a dvaadvaceti lety. Prezident společnosti Skyrock Pierre Bellanger říká, že blogy zvýšily poslouchanost a každoročně přinášejí šest milionů dolarů z reklam od společností, jako adidas-Salomon nebo Apple Computer, které platí za právo umisťovat příspěvky na osobní blogy spravované Skyrockem. „Je to zlatý důl,“ prohlašuje.
Alternativní zdroje.
Ačkoli v blozích společnosti Skyrock se nenajde mnoho politických diskusí, blogování sehrálo svou roli 29. května při francouzském hlasování proti evropské ústavě. Protiústavní stránka, již spravuje marseillský učitel Etienne Chouard, zaznamenala více než 700 tisíc přístupů. „Během kampaně přišla tradičních média o svou důvěryhodnost a čím dál více lidí vyhledávalo alternativní zdroje,“ uvádí Nicolas Vanbremeersch, který provozuje blog s komentáři o obou stránkách problému.
Blogům dává spád i podnikatelská Francie. Jeden z nejznámějších blogů v zemi vytvořil Michel-Edouard Leclerc, šéf předního maloobchodního řetězce E. Leclerc. Mezi posledními příspěvky najdeme témata zesměšňující vládní protiinflační politiku i emocionální reakce na propuštění francouzské žurnalistky z iráckého zajetí. Leclerc, který zřídil blog na počátku tohoto roku jako doplněk svého osobního deníku udržovaného již 30 let, má pro ostatní manažery radu: „Nebojte se blogu. Je to způsob, jak si utřídit myšlenky, prověřit nápady a přijmout kritiku.“
Přesně to udělal L'Oréal s blogem o péči o pleť, který navštívilo přes dvanáct tisíc lidí. Počáteční klopýtání se změnilo na „obohacující zkušenosti, které nám pomohly dostat se blíže k zákazníkovi“, jak uvádí Maïté Cristianiová, mezinárodní marketingová ředitelka společnosti Vichy. Zdá se, že tenhle blog má naději, že bude krásný.
BusinessWeek online Ukázky různých francouzských blogů najdete na www.businessweek.com/extras.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Dagmar Tomková