Menu Zavřít

K neplatičům zamíří první upomínky

2. 2. 2009
Autor: Euro.cz

V polovině února rozešle Česká kancelář pojistitelů první výzvy k zaplacení příspěvku do svého garančního fondu.

Obdrží je ti, kteří pro svá registrovaná vozidla nemají sjednáno povinné ručení. Poplatek přitom může být několikanásobně vyšší než samotná pojistka.

Pravidelné hrazení povinného ručení nařizuje majitelům motorových vozidel zákon již od roku 1950. Ovšem teprve od letošního ledna začaly platit tvrdé postihy pro ty, kteří tuto povinnost z nejrůznějších důvodů ignorovali. Nově musí tito hříšníci odvést příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů.

Nakonec prý neunikne nikdo

Nový zákon sice platí od začátku roku, Česká kancelář pojistitelů však může začít obesílat první neplatiče povinného ručení i poplatků do garančního fondu až v polovině února. „Podle zákona mají pojišťovny 30 dní na to, aby nám poskytly aktuální údaje o počtu pojištěných vozidel. Tato data srovnáme s Centrálním registrem vozidel a získáme přehled o případných hříšnících,“ popisuje výkonný ředitel kanceláře pojistitelů Jakub Hradec. Majitelé nepojištěných vozidel se pak mohou „těšit“ na výzvu k úhradě příspěvku do garančního fondu.

Mezi prvními bude kancelář pojistitelů obesílat ty, kteří patří do nejvíce rizikové skupiny a systém je vyhodnotí jako ty, u nichž je vysoká pravděpodobnost, že nepojištěné vozidlo reálně provozují. Podle dostupných informací jezdí po českých silnicích minimálně 200 tisíc nepojištěných vozidel.

Hradec zároveň varuje všechny hříšníky, kteří si myslí, že pokud nedostanou výzvu k zaplacení příspěvku v únoru, tak mohou být v klidu. „Rozhodně to neznamená, že ten, kdo nedostane výzvu k zaplacení příspěvku do garančního fondu v únoru, se postihu nemusí obávat. Spektrum obesílaných budeme postupně rozšiřovat,“ varuje.

Může to skončit exekucí

V první vlně během února rozešle kancelář pojistitelů přibližně 10 tisíc výzev. Pravidelně v několikatýdenních intervalech budou následovat další. Příjemce výzvy bude mít 30denní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě na doložení své „neviny“. K tomu účelu obdrží spolu s výzvou dotazník, jehož prostřednictvím může tuto skutečnost specifikovat. Nutné je ovšem tvrzení ve vyplněném dotazníku doložit kopiemi dokladů, které prokazují jeho pravdivost – například kopií pojistné smlouvy, kopií technického průkazu s vyznačením doby vyřazení vozidla z registru vozidel nebo výpisem dat z registru vozidel s uvedeným obdobím vyřazení vozidla z registru, kopií kupní smlouvy, nebo kopií protokolu o oznámení odcizení vozidla Policii ČR.

Pokud obeslaný nedoloží, že vozidlo provozoval v souladu se zákonem a ani neuhradí příspěvek, začne jeho vymáhání. Celý případ tak může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc navyšuje o související náklady. Samozřejmě se nakonec ještě připočtou úroky z prodlení.

Kromě poplatku i pokuta

MM25_AI

„Naším cílem není represe, pouze chceme, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla informována a k podobným situacím nedocházelo,“ tvrdí šéf kanceláře. Ten také připomíná, že povinnost platit příspěvek do garančního fondu v žádném případě nenahrazuje povinné ručení ani další postihy za provoz nepojištěného vozidla.

„Majitel nepojištěného vozidla se vystavuje možnému udělení pokuty až ve výši tři tisíce korun, ve správním řízení mu hrozí pokuta dokonce až 40 tisíc korun. To však není nic proti tomu, co by musel platit v případě způsobení dopravní nehody,“ říká Hradec. V takovém případě by totiž veškerou škodu, která se hravě, zejména v případech těžkých úrazů, může vyšplhat až na několik milionů korun, platil právě majitel nepojištěného vozidla. Podle jeho slov působí momentálně na českém trhu 16 pojišťoven poskytujících povinné ručení v mnoha variantách. Řešením, než si majitel vozidla vyřeší jeho vyřazení na registru, může být třeba krátkodobé pojištění. Některé pojišťovny ho nabízejí již za 100 korun na měsíc.

  • Našli jste v článku chybu?