Ve Fiatu potřebují zvyšovat prodeje malých vozů a jedním z obvyklých způsobů, jak oživit zájem zákazníků, je pozměnit vzhled. Současné vzezření je již třetí reinkarnací Punta. Po dynamicky vyhlížející druhé verzi se automobilka vydala zase zpátky a konzervativnějším vzhledem se přiblížila prvotní podobě. Na čelní masce se zvětšily světlomety, což příznivě ovlivnilo jejich svítivost, a přibyla výrazná mřížka chladiče. Vnější podoba ostatních partií vozu se změnila minimálně.
Koncernová sestřička Fiatu Alfa Romeo se chlubí dobrými turbodiesely již poměrně dlouhou dobu, ale na Fiat dopadaly zatím jen odlesky jejich kvalit. Vzhledem ke stoupající oblibě vznětových agregátů u evropských zákazníků s tím v Turíně prostě museli něco udělat. Vznikla proto čtyřválcová třináctistovka Multijet.
Pro Punto je to ideální agregát. Dá se s ním na tachometru dosáhnout stosedmdesátikilometrové rychlosti, i když pouze na rovinkách, protože do kopce pouze s řidičem rychlost klesne na zhruba 140 kilometrů za hodinu. Spotřeba s pedálem na doraz se přitom pohybuje do příjemných devíti litrů nafty. Pro běžné používání to znamená, že více než pět litrů na sto kilometrů si Fiat při kombinovaném provozu nevezme. Nádrž má přitom 49litrovou.
Nejlépe se motor chová mezi dvěma a třemi tisíci otáček, kdy je sympaticky tichý a pružný. Ovládání vozu je naprosto předvídatelné a jeho nedotáčivost v zatáčkách řidiče nezaskočí. Podvozek, který zprostředkovává komunikaci s vozovkou, by na tom mohl být lépe a ve třídě malých vozů se řadí k průměru. Nemilá je na Puntu hlavně gumová převodovka, jejíž řadicí páce by určitě prospělo zkrácení o nějaký ten centimetr. Stačilo by přitom, kdyby fungovala stejně jako ta v menší Pandě.
V interiéru nejvíce potěší sedadla, která mají dobré boční vedení a příjemné látkové potahy. Palubní deska je dobře zpracovaná a esteticky nepobuřuje. Horší je to s plasty na dveřích, které jako by patřily do zcela jiného vozu. Z ovladačů způsobují problémy pouze spínače elektronického stahování oken, neprakticky umístěné na středové konzole. Mezi ostatními tlačítky se hledají velmi těžko. Naopak příjemnou vychytávkou v malých Fiatech je tlačítko City, které zesílí účinek posilovače řízení. Otáčení volantu při parkování je s ním hračkou.
Týdeník EURO testoval třídveřové Punto, která má o zhruba třicet litrů menší zavazadlový prostor než verze s pěti dveřmi. Přesto 264 litrů nákladu, které se do něj vměstnají, dvoučlenné posádce stačí. A na nákupy je jako dělané.
Fiat Punto 1,3 Multijet
Motor vznětový čtyřválec
Objem 1248 cm3
Max. výkon 51 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 164 km/h
Průměrná spotřeba 4,5 litru na 100 km
Základní cena 360 900 Kč
Klady
- pružný motor
- nízká spotřeba
- režim City u posilovače řízení
Zápory
- gumové řazení
- dlouhá řadicí páka
- použité plasty na dveřích