Menu Zavřít

Kabelem sem, kabelem tam

17. 5. 2002
Autor: Euro.cz

Provozovatelé sítí budou při nákupu nových kanálů velmi opatrní

Když před zhruba dvaceti lety v Americe nastupovala kabelová televize, měli z ní majitelé klasických televizních stanic téměř hrůzu. Provozovatelé kabelové televize si slibovali dvojí příjem: z inzerce a od předplatitelů. Na kabel se pak tak či onak vrhli všichni. Česko je však něco jiného než Amerika a také žijeme v jiné době.
Leckteré body z podnikatelských úvah platí bez ohledu na místo a čas. Čím více kvalitních pořadů v rodném jazyce diváků kabelová televize nabídne, tím větší má šanci na úspěch. Jestliže dnes v Česku řada podnikatelů připravuje nové televizní kanály, vychází ze správného předpokladu, že tu určitá poptávka může být.
Je však nutné počítat i s překážkami. Zmiňme se nejdříve o těch, které se týkají „místa“, tedy českého trhu. Český divák se zatím projevuje konzervativně a je do značné míry věrný starým známým stanicím. Navíc televizi považuje skoro za veřejnou službu a nechápe, proč by měl platit vysoké částky za kabelový příjem.
Jiné překážky souvisejí s dnešní dobou, kterou Luboš Řežábek, výkonný šéf společnosti Intercable CZ, jež provozuje kabelové sítě, označuje za dobu „velkého vysřízlivění“. Na trhu kabelových televizí se prolínají dva světy – svět televizního byznysu a svět telekomunikací. A jak známo, ten druhý z nich je globálně ve velkém útlumu. Navíc je otázkou, zda jde vůbec alespoň o útlum. Možná pouze splaskla nafouknutá bublina kolem celé nové ekonomiky a my se teď nacházíme v tvrdé realitě.
Investovat do rozvoje a provozu kabelové sítě bylo vždy finančně velmi náročné, ale dnes to platí dvojnásob (více na straně 26). V Česku to dnes funguje tak, že kabeloví operátoři chtějí dělat svůj byznys a do výroby televizních programů se příliš nepletou. Výjimkou byl pokus společnosti UPC vytvořit vlastní sportovní kanál, ale i tento největší provozovatel kabelové sítě narazil na tvrdou realitu. O to opatrnější však kabeloví operátoři budou při nákupu nových programů.
Mnozí odborníci dost pochybují o tom, zda si majitelé nových kanálů zaměřených na sport (Galaxie Sport), hudbu (Stanice O) či teleshopping (NAT 1) uvědomují všechny souvislosti svého podnikání. Otázkou také je, zda si umějí dobře spočítat vlastní náklady.
Týdeník EURO už v době boomu technologických firem poukazoval na nereálné plány některých společností. Netvrdíme nicméně, že nové televizní programy nemají šanci. Mají. Ale pouze v případě, že jejich vlastníci nebudou mít velké oči a dokážou dobře počítat (a třeba i umně vyjednávat s provozovateli sítí).
Hodně samozřejmě záleží i na dobrých odhadech budoucího vývoje na trhu. Čeští diváci třeba nebudou donekonečna stejně konzervativní, jako jsou dnes. Zahraniční zkušenosti ukazují, že placená televize (ať už prostřednictvím kabelu či satelitu) dokáže oslovit specifické cílové skupiny, které ostatně mohou být dost velké. Zpravodajské kanály, sport i hudba na kabel určitě patří.
Z hlediska rozvoje celého odvětví je možná k něčemu dobrý i onen pád technologického a telekomunikačního sektoru. Kabeloví operátoři i výrobci programů snad budou tlačeni k reálnějším očekáváním a plánům. Luboš Řežábek se dokonce domnívá, že i samotní zákazníci si v dnešní situaci lépe uvědomí, co vlastně potřebují, a nenechají se masírovat nabídkami, které posléze zavrhnou. Je možné, že kabelové televize (stejně jako další telekomunikační firmy) v dohledné době nedosáhnou takové tržní kapitalizace jako před pár lety. Třeba však budou více myslet na to, jak rychleji vydělávat. Na druhé straně je nutné počítat s tím, že modernizace sítí si ještě vyžádá značné finanční prostředky. Nemluvě o tom, kolik peněz by pohltilo další rozšiřování sítí, s nímž nikdo moc nepočítá.
Provozovatelé kabelových televizních sítí také budou muset hledat správnou rovnováhou mezi dvěma směry rozvoje – zpestřováním televizní nabídky třeba až po budoucí interaktivní televizi a nabízením nových služeb včetně připojení na internet, datových i hlasových přenosů. Čas ukáže, zda je největším konkurentem „kabelovek“ televize Nova nebo spíše Český Telecom.
Kabeloví operátoři dnes sotva dýchají. Jsou zatíženi dluhy z dob, kdy pokládali a modernizovali kabelové sítě. Ty kabely se ještě budou hodit. Na „opravdový byznys“ si však asi ještě počkáme.

  • Našli jste v článku chybu?