Menu Zavřít

Kadeřníka najde nejlépe Google

7. 5. 2007
Autor: Euro.cz

VYHLEDÁVÁNÍ NA INTERNETU S hledáním konkrétní služby na konkrétním místě v Česku si nejlépe poradí americký Google. Zjistila to studie zaměřená na porovnání výsledků lokálního pátrání čtyř nejpoužívanějších vyhledavačů v tuzemsku. Potřebujete-li na českém webu vyhledat informace o konkrétní službě v určité lokalitě, nejlépe vám poslouží vyhledavač Google.

VYHLEDÁVÁNÍ NA INTERNETU S hledáním konkrétní služby na konkrétním místě v Česku si nejlépe poradí americký Google. Zjistila to studie zaměřená na porovnání výsledků lokálního pátrání čtyř nejpoužívanějších vyhledavačů v tuzemsku.

Potřebujete-li na českém webu vyhledat informace o konkrétní službě v určité lokalitě, nejlépe vám poslouží vyhledavač Google. Tvrdí to alespoň studie české e-marketingové firmy Ataxo. Ta provedla analýzu relevance výsledků lokálního vyhledávání z uživatelského hlediska za použití českých vyhledávačů Seznam, Centrum a Atlas a globálního Googlu. „Naším cílem bylo srovnat portály z hlediska efektivity a kvality vyhledávání. Tedy to, zda uživatel internetu skutečně najde to, co hledá,“ vysvětluje ředitel společnosti Ataxo Pavel Doležal.

Nejpřesnější výsledky na konkrétní dotazy typu „ubytování Plzeň“ nebo „kadeřnictví Česká Třebová“ při testování poskytl právě Google. A to i přes skutečnost, že jako jediný ze čtyř testovaných vyhledavačů „neumí“ českou gramatiku.

Testování se uskutečnilo na patnácti vyhledávaných výrazech. Ty byly tvořeny kombinací hledaných služeb s určitou konkrétní lokalitou. Služby přitom byly vybrány tak, aby při jejich hledání právě lokalita hrála důležitou roli: kadeřnictví, autobazar, nemocnice, ubytování a byty. Každému z těchto pěti klíčových slov pak byla postupně přidávána tři různě velká města.

V rámci analýzy potom čtyři vybraní „testeři“ dostali za úkol navštívit stránky nalezené vyhledavači při zadání patnácti dotazů vycházejících z kombinací výše zmiňovaných klíčových slov a názvů měst. Kvůli zachování objektivity přitom nevěděli, kterou stránku konkrétní vyhledavač našel. Poté měli zařadit každou ze stránek do jedné z šesti kategorií se stanoveným bodovým hodnocením. Kategorie, respektive její hodnocení přitom vyjadřovalo, jak relevantní byly informace na dané stránce. Jinak řečeno - čím přesnější a detailnější informace o hledané službě v určené lokalitě stránka poskytovala, tím vyšší bodové hodnocení získala.

Nejvyšší hodnocení obdržely logicky stránky přímo odpovídající hledané službě i lokalitě (například stránky konkrétního autobazaru v daném městě). Stejné hodnocení bylo přiřazeno i stránce, která obsahovala seznam hledaných služeb ve správné lokalitě (kupříkladu seznam autobazarů v daném městě). Nižší bodové hodnocené pak dostaly stránky s hledanou službou v jiné než určené lokalitě či stránky s částečně odpovídajícím seznamem. Zcela bez bodů zůstaly stránky irelevantní. Tímto testováním získala firma Ataxo celkem více než 2000 hodnocení stránek. „Tento počet považujeme za dostatečný základ pro objektivní zhodnocení relevance výsledků,“ tvrdí Pavel Doležal.

Výsledky vyhledávání se výrazně lišily podle jednotlivých vyhledávaných výrazů. Rozdíly jsou důsledkem toho, že k některým hledaným výrazům existuje mnoho relevantních stránek.

bitcoin_skoleni

Například s hledáním ubytování v Plzni si tak poradily velmi dobře všechny vyhledavače a vracely téměř perfektní výsledky. Naopak na úzce definovaném heslu „kadeřnictví Česká Třebová“ ztroskotaly všechny české vyhledavače. Našly totiž většinou pouze weby, zmiňující v textu výraz kadeřnictví a na jiném místě bez významového propojení pak hledanou lokalitu. Google přitom našel alespoň stránku s kontaktem na místního kadeřníka.

Z celkových výsledků testu vyplývá, že skóre českých vyhledavačů se mezi sebou příliš nelišila. Ani jeden tak nebyl výrazně lepší než ostatní. Naproti tomu Google vyhledal jednoznačně nejméně zcela irelevantních dotazů a naopak nejvíce dobře zacílených seznamů či přesně odpovídajících stránek.

  • Našli jste v článku chybu?