V tomto volebním období...
… dostávají z fondů politických akčních výborů více peněz demokraté
Zatímco v roce 2006 kapitalisté s rizikovým kapitálem investovali většinou do republikánů, letos vsadili na demokraty. V kasinech se zvedly sázky na novou vládnoucí stranu v Kapitolu. Ani zbrojařské společnosti nezůstávají pozadu: místo 62 procent předvolebních sponzorských darů republikánům dnes 67 procenty podporují demokraty.
Ve volebním období roku 2006 věnovaly podnikatelské politické akční výbory (PAC) 66 procent ze svých sponzorských 234 milionů dolarů republikánům. Letos však korporátní zájmy podpořily demokraty, aby poprvé za dvanáct let převzali kontrolu nad Kongresem. Analýza Federálního volebního výboru, zveřejněná agenturou PoliticalMoneyLine, uvádí, že z prvního příspěvku sedmi milionů dolarů 58 procent obdrželi demokraté. „Peníze sledují proměnu moci,“ říká Bernardette A. Buddeová, náměstkyně politického akčního výboru pro průmysl, „říkáme podnikatelům: ,Buďte připraveni dělat obchody ve městě, které se postupně zcela změní.‘“
Mezi společnosti, které darovaly v tomto roce většinu demokratům, zatímco v letech 2005 a 2006 podporovaly většinou republikány, patří Aflac, Anheuser-Bush, ConocoPhillips, General Dynamics, Harrah’s Entertainment, Home Depot, Honeywell International, MGM MIRAGE, Miller Brewing a United Technologies, jež po volbách přesunula svou podporu z 62 procent pro republikány na 59 procent pro demokraty. Mluvčí UTC James DeFrank říká, že ve změně „se odráží nová demokratická většina v Kongresu i jiní předsedové klíčových výborů“. Jeffery Adams, mluvčí společnosti Lockheed Martin, říká, že příspěvky jejich společnosti jsou „součástí odlivu a přílivu našeho celkového rozpočtu v rámci volebního cyklu“. Marylandská zbrojařská společnost, která v posledním desetiletí věnovala 62 procent darů republikánům, letos přispěla jedenácti demokratům a třem republikánům včetně nového předsedy senátního výboru pro ozbrojené služby, demokrata Carla Levina za stát Michigan.
Není to poprvé, co společnosti změnily své sponzorské chování. Když v roce 1994 republikáni převzali Kongres od demokratů, jejich příjmy od podnikatelských PAC se zvedly z 49,9 procenta před volbami na 72 procent v příští kampani.
Většina organizací popírá, že by se chovala oportunisticky, a tvrdí, že se vždy snažila prospět přátelům v obou stranách. „Během některého roku sice mohou být dary pro jednu stranu o trochu větší, ale v průměru je to vyrovnané,“ říká Mechell Clark, PR manažer společnosti AFLAC. Od roku 1979 obdrželi 54 procent peněz z politického akčního výboru AFLAC republikáni. Demokraté získali větší podíl v pěti ze čtrnácti předchozích volebních cyklů, pokaždé, když strana kontrolovala obě parlamentní komory.
Příliš brzy na soudy?
Některé společnosti si dávají dobrý pozor, aby nepřecenily na první pohled zjevné trendy. Home Depot přesunul své PAC příspěvky z 71 procent pro republikány v roce 2006 na 55 procent pro demokraty v roce 2007. Jeho mluvčí Ron deFeo však varuje: „Je příliš brzy na soudy o rovnováze našich příspěvků oběma stranám.“ DeFeo říká, že PAC je nestranická organizace a podporuje kandidáty, „kteří obhajují politiku podporující příznivé podnikatelské prostředí pro Home Depot“.
Ne všechny společnosti se však takto mění. ExxonMobil, Halliburton, PricewaterhouseCoopers a U. S. Bancorp zůstaly věrné Republikánské straně. Grantt Walton, mluvčí ExxonMobilu, říká, že příspěvky jeho společnosti jsou „velmi, velmi stálé“ a že nezáleží na tom, která ze stran je u moci. „Zaměřujeme se na kandidáty, kteří jsou pro podnikání a chtějí posilovat svobodné podnikání.“
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek