Veletrhy jsou ve světě považovány za důležité marketingové nástroje a podporuje je stát Marketingový rok ve výstavnictví začal u nás i ve světě pro některé firmy poněkud nešťastně. Velká voda nadělala škody i vrásky. Pořádání komerčních výstav a veletrhů je podnikání jako každé jiné.
Veletrhy jsou ve světě považovány za důležité marketingové nástroje a podporuje je stát
Marketingový rok ve výstavnictví začal u nás i ve světě pro některé firmy poněkud nešťastně. Velká voda nadělala škody i vrásky.
Pořádání komerčních výstav a veletrhů je podnikání jako každé jiné. Platí pro něho spousta zákonitostí, povinností a je také, do jisté míry, závislé na vnějších okolnostech. A to nejen z obchodně-společenským vztahů. Přírodní živly občas ukázaly krátkodobě svou sílu a měly vliv na průběh pořádaných veletrhů a výstav. Před lety bylo vystavovatelům i návštěvníkům veletrhu For Arch pod plachtami velkostanů na Strahově hodně vedro, ale pořadatelé si nedovolili, i přes velice operativní informace od meteorologů, při vlně veder otevřít střechy. Otevírání a zavírání by tenkrát trvalo asi hodinu a při bouřce by se expozice nestačila uchránit před vodou. Letošní podzimní veletržní a výstavní sezonu poznamenaly, stejně jako všechny odvětví a obory hospodářství, ničivé povodně. Tři metry vody v areálu výstaviště v Českých Budějovicích rázem ukončily vrcholící přípravy na 30. jubilejní agrosalon Země živitelka. Celoroční práci voda zmařila jen tři týdny před otevřením bran. „Celý více než třicetihektarový areál byl pod vodou,“ říká Michaela Krištůfková, vedoucí útvaru výstav českobudějovického výstaviště. „Nejcitelnější ztrátou v odhadovaných škodách je určitě ušlý zisk z agrosalonu. Představuje pro nás totiž polovinu celoročních tržeb. Materiální škody jsme v areálu odhadli na více než 110 milionů korun.“ Vedoucí útvaru hned ale dodává, že nesvěsili bezradně hlavu a pustili se do práce, aby při následující výstavě Vzdělání a řemeslo mohli přivítat jak se patří vystavovatele, návštěvníky i hosty. Se všemi vystavovateli, kteří se chystali na agrosalon, navázali pořadatelé kontakt a nabídli jim náhradní řešení. „Pro podzimní výstavu Hobby 2002 jsme rozšířili nomenklaturu o zemědělskou problematiku a již máme zpátky první pozitivní reakce,“ hodnotí aktuální stav M. Krištůfková. „Se všemi se také domlouváme na tom, že odložené jubileum s patřičnou důstojností, nasazením a radostí oslavíme v roce 2003.“ Objekty, které jsou v areálu pražského výstaviště využívány pro veletržní a výstavní účely, povodně poznamenaly jen částečně. Přestože velká část Stromovky byla pod vodou, Průmyslový palác není poškozený. „Zatopené byly ale Křižíkovy pavilony a objekty, které nyní nejsou plně využité,“ přibližuje situaci Sylvie Georgievová, zástupkyně ředitele společnosti Incheba Praha, která vypočítala škody v desítkách milionů korun. „Nehrozí ale škrty v kalendáři akcí.“ Palác už je plně v provozu, opravami procházejí Křižíkovy pavilony pod ním a okolí fontány. „První velkou akcí po záplavách bude říjnová Autoshow, pro Aquatherm budou výstavní plochy v pořádku,“ dodává S. Georgievová. Při rozhovorech s provozovateli tuzemských výstavišť se nikdo z odpovědných nezmínil, že by očekávali nějakou výraznější pomoc. Přesto všichni počítají s tím, že kamenná výstaviště přežijí i popovodňová vládní opatření, ať budou jakákoli. Dosud ale není jasné, zda budou prostředky na podporu účastí při zahraničních výstavách, na nichž některé správy organizují účast tuzemských vystavovatelů. Ještě bude věcí diskuze, kolik a na jaké výstavy ve světě stát českým realizačním firmám a vystavovatelům přispěje a které z akcí vlastně zahrne do podpůrného programu. Podpora veletržní účasti není jen českou výsadou, s vládní podporou mohou počítat například i vystavovatelé ve Velké Británii a jiných vyspělých státech. Veletrhy tam jsou vnímány jako důležité marketingové nástroje, i když se jejich poslání mění. Rozhodnout o tom, na kterou akci se vypravit, určitě není snadné. Je třeba spoustu informací. Některé je možné koupit, jako třeba katalogy, za stovky eur, jiné vyhledat. Třeba Obalová asociace se podívala na státní podporu účasti na zahraničních veletrzích jinýma očima a jejich informace o využití stotisícové částky od ministerstva průmyslu a obchodu na podporu jsou velmi zajímavé (viz graf).
Podpora akce se 3 nebo 4 vystavovateli
17 % Pobytové náklady pracovníka MPO
7 % Profit realizační firmy
15 % Dotace vystavovatelům
8% Inzerce
34 % Realizace stánku MPO
19 % Nájemné za plochu stánku MPO
Pramen: SYBA, 2002