Logistiku táhnou internetoví prodejci a automobilové firmy V posledních měsících je na českém industriálním trhu rušno jako snad nikdy předtím. Brno, a patrně i celé Česko, přišlo o obří distribuční centrum Amazonu.
„Právě politické klima a podporu považuji u Amazonu za selhání, které může mít dopad na další potenciální investory v České republice,“ říká Richard Curran, ředitel společnosti CBRE Česká republika, která patří mezi největší v oblasti komerčních realitních služeb.
Přesto naznačuje, že se u nás schyluje k další obří akvizici podobné té historicky největší, kterou v létě rozehrála společnost PointPark Properties (P3), když se zavázala ke koupi portfolia VGP o objemu 523 milionů eur. „P3 se tak stává jedním z největších evropských investorů, kteří touto transakcí potvrdili Českou republiku jako atraktivní místo na mapě evropské logistiky. Očekáváme, že ostatní investoři budou tento trend následovat, a to hned v příštích měsících,“ naznačuje Richard Curran.
* Jak tento obchod změnil trh?
Tuzemský průmyslový development je v rukou především zahraničních firem. Společnost P3 bývala čistě pražským developerem. Po akvizici většiny portfolia VGP si P3 zvýšila podíl na trhu na téměř 20 procent, a stala se tak dvojkou na trhu. Trhu dominuje i nadále developerská pětka – CTP, Prologis, VGP, P3 a Panattoni. Jedničkou na trhu je stále český developer CTP Invest, působící zejména v Plzni, Brně, Ostravě, méně už v Praze. Na Prahu se soustřeďují spíše zahraniční developeři – Prologis a Panattoni, kteří se zaměřují i na Plzeň.
* Co noví developeři?
Noví developeři se na trhu neobjevili, tedy ne zásadní hráči. Zaznamenali jsme snahu společnosti Goodman, která se v posledních letech snaží zvýšit svůj podíl na trhu. Jinak jsou vody klidné. Objevuje se však nový trend – developeři zvyšují svůj tržní podíl prostřednictvím konsolidace.
* Proč?
Masivní růst na českém industriálním trhu podporují dva hlavní faktory. Prvním jsou změny v chování zákazníků, kteří čím dál více nakupují online, a maloobchodníci tento trend následují. Nepotřebují prostory v obchodních centrech, ale místo, kde by uskladnili své zboží. Konkrétně v České republice jsou důkazem velké transakce společností, jako je Amazon, Alza a Mall.cz. Tuto podstatnou změnu můžeme očekávat i v budoucnu. Čím více budou zákazníci upřednostňovat internetové nákupy, tím méně budou retaileři v kamenných obchodech.
* A druhý faktor?
Automobilový průmysl. Konkrétně Škoda, Huyndai a TPCA rozšiřují svou výrobu a logicky požadují prostor blízko jejich výrobnímu závodu. Dobrým příkladem jsou Kvasiny, kde je velmi silná poptávka ze strany automobilových společností.
* Můžete porovnat náš vývoj s dalšími zeměmi?
Trend internetového nakupování je celosvětový fenomén a ovlivňuje industriální poptávku i v ostatních zemích. Co dělá ale Českou republiku odlišnou, je její umístění v Evropě, díky kterému je považována za centrum distribuce pro maloobchod, logistiku a internetové firmy. Na druhé straně Česko neustále soutěží se sousedními zeměmi o získání přízně klíčových investorů.
* Je tedy pro Česko těžké získat nové investory? Je ztráta Amazonu prohrou?
Než se zahraniční firmy rozhodnou vstoupit na trh střední a východní Evropy, podrobí danou oblast analýze jednotlivých faktorů, jakými jsou pracovní síla, politické klima a podpora, právní prostředí, budování obchodu a dostupnost nemovitostí. V Čechách je mnoho lokalit, které v těchto směrech mají co vylepšovat. Právě politické klima a podporu považuji u Amazonu za selhání, které může mít dopad na další potenciální investory v České republice.
* Patří tedy regionální oblasti mezi atraktivní?
Určitě za zmínku stojí Plzeňský kraj, který je atraktivní díky své vzdálenosti k německým hranicím. Logistické společnosti mají blízko k německému trhu a němečtí výrobci naopak chtějí ušetřit náklady. Brněnský kraj je zase tradičně vyhledáván pro své technické zázemí s logistikou po celém moravském regionu a v Ostravském kraji velmi záleží na tom, jak se bude vyvíjet nadále expanze společnosti Hyundai.
* Dokážete předpovědět další vývoj?
V příštích letech můžeme určitě očekávat růst díky zmiňovaným faktorům a díky pozici České republiky ve střední Evropě. Dlouhodobý vzestup automobilového průmyslu nemůže nikdo zaručit. Lze ale předpokládat, že v příštích 20 letech české mzdy zůstanou nižší než v sousedním Německu a Česko bude i nadále přitahovat německé výrobní společnosti v automobilovém průmyslu i mimo něj. l
•
O autorovi| Hana Boříková, borikova@mf.cz