Čeká se rozšíření sortimentu i vyšší efektivita prodeje
Při hodnocení dopadů rozvoje elektronického obchodu na maloobchodní prodej se obvykle vychází z rozdílných předpokladů jednotlivých druhů zboží pro prodej on-line. Pro ten je nejvíce vhodné zboží, které lze prodávat, distribuovat i spotřebovat v nehmotné digitální podobě (například hudební a filmové nahrávky, software nebo knihy). V případě tradičního sortimentu, včetně nehmotného zboží vázaného na fyzický nosič (papír, kompaktní disk, VHS nebo DVD), se vzhledem ke způsobu distribuce pro prodej na dálku hodí především trvanlivé zboží vyšší ceny. Kvůli omezeným možnostem prohlídky a vyzkoušení zboží je tento druh prodeje vhodný zejména pro standardní (typové) zboží, u něhož se jednotlivé kusy vzájemně nikterak neodlišují (například kvalitou, velikostí nebo střihem).
K zásadním změnám dojde vlivem rozvoje elektronického obchodu nejprve v prodeji zboží v digitální podobě. Teprve poté lze podobné změny očekávat v oblastech prodeje tradičního zboží s dobrými předpoklady pro prodej on-line, to znamená elektroniky, bílého zboží, kosmetiky, nábytku, optických přístrojů, hodinek a klenotů nebo vybavení pro sport a volný čas. V případě sortimentu méně vhodného pro prodej na dálku, například potravin a dalšího zboží denní spotřeby, oděvů, obuvi a koženého zboží nebo drobných domácích, kancelářských a školních potřeb získá elektronický obchod širší uplatnění pouze v úzkých segmentech specializovaného sortimentu, který není pro většinu „kamenných“ maloobchodníků zajímavý.
Očekávané proměny.
V případě zboží v digitální podobě je při on-line prodeji efektivnější nejenom samotný prodej, ale i následná logistika. Například stažení hudebních nahrávek z internetu je nesrovnatelně rychlejší i levnější než jejich záznam na kompaktní disk a zaslání na dobírku, případně distribuce prostřednictvím běžné maloobchodní sítě. Předpoklady tohoto zboží jsou tak pro elektronický obchod takřka ideální. Jeho rozšíření však brzdí problémy s ochranou autorských práv a nedostatečná bezpečnost elektronických plateb.
V případě hmotného zboží s dobrými předpoklady pro prodej na dálku jsou úspory on-line prodejců dosažené odstraněním tradičního maloobchodního článku na konci dodavatelského řetězce (úspory nákladů na pracovní síly, zásoby, prodejní plochy, energie, administrativu a výdělku maloobchodníka) zpravidla dostatečné na to, aby vyvážily nižší efektivnost logistiky v podobě rozvozu zboží jednotlivým zákazníkům. Celková cena tohoto zboží je tak při prodeji na dálku často stále ještě nižší než v běžných obchodech. To je pro zákazníky společně s širokou nabídkou internetových obchodů a úsporou času stráveného nakupováním hlavním lákadlem, pro než jsou ochotni podstoupit rizika a nevýhody, které mohou být s on-line nákupem spojené.
Změna kamenných prodejen.
Za těchto podmínek se nelze příliš divit, pokud již i někteří „kamenní“ obchodníci v promočních letácích propagují vedle seznamu svých tradičních prodejen nebo obchodních partnerů také možnost nákupu prostřednictvím internetu, jako například firma ProTec cs. Ta zákazníkům při objednání zboží přes internet dokonce nabízí pětiprocentní slevu. Možnost nákupu prostřednictvím on-line však již není ojedinělá ani u obvykle dost konzervativních tradičních obchodních firem. O tom svědčí například možnost objednávky zboží na internetu a jeho dodání na dobírku, kterou propaguje firma Baťa.
S růstem podílu prodeje prostřednictvím internetu se bude zmenšovat nejenom prodejní a skladová plocha, ale také počet zaměstnanců kamenných prodejen. Dnešní kamenné prodejny se budou s dalším rozvojem on-line prodeje velmi pravděpodobně postupně měnit v prezentační, reklamační a servisní centra. Ta umožní tradičním obchodníkům eliminovat některé nevýhody, které jsou s prodejem prostřednictvím internetu spojené (například obavy zákazníka z problémů při reklamacích). Těžiště maloobchodního podnikání se díky těmto změnám posune od provozování kamenných prodejen více k marketingu a logistice.
Budoucnost.
Rozvoj elektronického obchodování v oblasti maloobchodního prodeje přináší možnost dalšího rozšíření sortimentu a u vybraného sortimentu i poklesu cen vlivem dalšího zvyšování efektivity prodeje. Na rozdíl od rozvoje supermarketů, hypermarketů a obchodních center to však zpravidla není za cenu zvyšování docházkové vzdálenosti a přesunu části úkonů (manipulace se zbožím) na zákazníka.
Tempo těchto změn se bude odvíjet především od růstu důvěryhodnosti on-line prodeje a dalšího rozvoje technologií (například videokonferencí nebo virtuální reality). Budoucí rozvoj elektronického obchodování v prostředí rozvíjející se globální informační společnosti rovněž závisí na řešení řady složitých problémů, například zvýšení nedostatečné bezpečnosti elektronických plateb nebo zajištění ochrany duševního vlastnictví.