JAN VETYŠKA, ŘEDITEL ASOCIACE PRO ELEKTRONICKOU KOMERCI:„Do budoucna bude těžké rozlišit kamenného prodejce od internetového,“ tvrdí ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.* Budou internetové obchody neustále přibývat? Jak podle vás dopadnou kamenné obchody?
JAN VETYŠKA, ŘEDITEL ASOCIACE PRO ELEKTRONICKOU KOMERCI:
„Do budoucna bude těžké rozlišit kamenného prodejce od internetového,“ tvrdí ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
* Budou internetové obchody neustále přibývat?
Jak podle vás dopadnou kamenné obchody? V některých oblastech bych tipoval, že se počet kamenných obchodů rapidně sníží, například v oblasti hudebních nosičů tento trend sledujeme již nyní. Že by ovšem kamenné prodejny v nějakém oboru úplně vymizely, to si nemyslím. Samotní internetoví prodejci také zakládají vlastní kamenné prodejny. Spíše se dá říci, že se nebude dát rozlišit, jestli se jedná o kamenného prodejce nebo internetového. Ostatně v oblasti výpočetní techniky tomu již tak je a v prodeji spotřební elektroniky tento trend taktéž sledujeme.
* Mohou podle vás kamenné obchody do budoucna obstát bez internetového prodeje?
Ve většině oblastí nikoliv. Myslím, že především v prodeji knih, hudby, výpočetní techniky, spotřební elektroniky, domácích spotřebičů či luxusního zboží bude existence elektronického obchodu naprostou nutností. Odhaduji, že velmi efektivně budou fungovat obchodníci, kteří optimálně využijí obou prodejních kanálů.
* Myslíte, že postupem času dojde na všechny druhy zboží, tedy například i na potraviny, které se v současné chvíli na internetu téměř neprodávají?
Já osobně si myslím, že dříve či později dojde i na potraviny. S napětím očekávám, kdo z velkých řetězců s tím začne, či naopak jestli se na trhu objeví nějaký nový hráč s tímto revolučním přístupem. Kromě pečiva a masných výrobků mne nenapadá oblast, kde by v budoucnu nemohl mít internet významný podíl na objemu prodeje potravin.
* Jaká je v České republice úroveň internetových obchodů? Došlo v této souvislosti v posledních letech k nějakému vývoji?
Obzvláště velcí obchodníci se mohou se západními poměřovat jako rovný s rovným. Je pozitivní, že mezi sebou nesoutěží pouze cenou, ale primárně se snaží zlepšovat kvalitu služeb a tím k sobě přilákat zákazníky .
* Potýkají se čeští internetoví prodejci s nějakými zásadními problémy?
Obrovský problém jsme pozorovali o Vánocích, kdy selhávala logistika. Například Česká pošta absolutně nestíhala vyřizovat veškeré zásilky tak, jak bychom si představovali. Předpokládáme, že nebyla připravena na vánoční období na sto procent.