ZPOPLATNĚNÍ DÁLNICV prvních minutách nového roku se Česká republika připojila k zemím, které mají výkonově zpoplatněné dálnice a některé další komunikace. Povinnost platit elektronické mýtné se zatím týká pouze vozidel o hmotnosti nad 12 tun, tedy zejména kamionů a některých autobusů.
ZPOPLATNĚNÍ DÁLNIC V prvních minutách nového roku se Česká republika připojila k zemím, které mají výkonově zpoplatněné dálnice a některé další komunikace. Povinnost platit elektronické mýtné se zatím týká pouze vozidel o hmotnosti nad 12 tun, tedy zejména kamionů a některých autobusů. S elektronickým mýtem to v posledních týdnech vypadá jako na houpačce. Firma Kapsch sice do konce listopadu vybudovala všechny potřebné mýtné brány, když ale požádala ministerstvo dopravy o povolení ke startu testovacího provozu, začaly se nad celým projektem stahovat černé mraky. Ministerstvo v čele s Alešem Řebíčkem (ODS) zveřejnilo totiž dodatek ke smlouvě podepsaný jeho předchůdcem Milanem Šimonovským (KDU-ČSL). Dodatek byl pro stát údajně nevýhodný a ministerstvo podmínilo souhlas se spuštěním zkušebního provozu jeho změnou. „Byla to tvrdá bitva hodná hráčů pokeru,“ hodnotí výsledek jednání náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. ZÁVADY ODNESE KAPSCH
Nový dodatek smlouvy počítá s tím, že firma Kapsch zaplatí státu až 14 milionů korun za každý den, kdy nebude systém elektronického mýtného fungovat. Kapsch také musel státu dodat seznam vad a nedodělků, které systém zatím vykazuje, ale které nebrání v provozu. Během dalších 30 dnů po předání systému do rukou státu může firma seznam vad doplňovat.
Rakouská firma také převzala plnou zodpovědnost za provoz náhradních naftových agregátů v místech, kde se nepodařilo včas vybudovat přípojky elektrického proudu. Jasné jsou i finanční sankce za včasné neodstranění všech nedodělávek systému. „Podařilo se nám získat pro stát dostatečné záruky, že systém bude v plném provozu, nebo že ztracené příjmy z nefunkčního mýtného systému budou státu nahrazeny,“ uvedl ministr dopravy Aleš Řebíček.
NAD POKRAČOVÁNÍM OTAZNÍKY
Zpoplatnění 970 kilometrů dálnic a rychlostních silnic se tedy podařilo vyřešit. Začátek druhé etapy, kdy se mýtné má vybírat i na silnicích prvních tříd, je ale v nedohlednu. Tým expertů, který vede profesor ČVUT Petr Moos, totiž doporučil ministrovi, aby v další etapě byla využita satelitní technologie na bázi GPS. „Architekturu systému vybuduje tým ČVUT a Kapsch by měl zajistit jeho výstavbu a integraci s mikrovlnným systémem,“ míní náměstek Hodač.
Nejdříve však musí Úřad na ochranu hospodářské soutěže rozhodnout, zda změna technologie není zároveň změnou zadávacích podmínek tendru o mýtné. „Zkušební provoz satelitního systému by mohl být spuštěn nejdříve koncem roku 2007,“ říká Moos. Odpovědi na tyto otázky napoví složení nové vlády. ODS totiž preferuje právě satelitní systém.
DOPRAVCI SI STĚŽUJÍ NA CHAOS
Podle sdružení autodopravců Česmad Bohemia se situace kolem mýta vyjasnila velmi pozdě, což zkomplikovalo uzavírání kontraktů se zákazníky na příští rok. „Nicméně předpokládáme, že pokud jednotky jsou na distribučních místech, tak se jimi jednotlivé dopravní firmy vybaví včas,“ tvrdí mluvčí autodopravců Martin Felix. Dopravcům se stále nelíbí kauce 1550 korun za jednotku. Například v sousedním Rakousku za totožné zařízení zaplatí pouze pět eur (přibližně 145 korun).
Zprostředkovaně prý nejistota postihuje i klienty z průmyslu a obchodu. Ti dlouho nevěděli, od kdy budou muset promítnout zvýšené náklady za dopravu do cen svého zboží. Někteří dopravci si také stěžovali na obtížnou dostupnost palubních jednotek.
BEZ JEDNOTKY NA DÁLNICI NELEZ Podle informací ministerstva dopravy řada dopravců vyčkávala s pořízením palubní jednotky do vozidel podléhajících novému způsobu zpoplatnění kvůli nejasnostem kolem spuštění systému. „Zákonná povinnost mít od 1. ledna 2007 ve vozidle s mýtnou povinností palubní jednotku platí bez ohledu na jakákoliv vyjednávání ministerstva s dodavatelem o detailech výstavby,“ zdůrazňuje mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková. „Lidé mají ve zvyku nechávat si vše na poslední chvíli, pak se ale nemusí vyhnout frontám a čekáním,“ tvrdí generální ředitel Kapsch Telematic Services Karel Feix. Jízda bez potřebné palubní jednotky se rozhodně nevyplatí. Kapsch tvrdí, že kontrolní systém zaznamená každé vozidlo, jehož řidič nebude plnit své povinnosti. Provinilci pak hrozí pokuta až půl milionu korun. PALUBNÍ JEDNOTKY NEJEN U BENZINEK Základem systému elektronického mýta jsou jednak mýtné brány, které budou registrovat projíždějící vozidla, a dále palubní jednotky umístěné v samotném vozidle. Poplatník si může obstarat tuto jednotku ještě před spuštěním systému. Od října jsou řidičům a majitelům dopravních firem k dispozici kontaktní a distribuční místa („premid pointy“) ve všech krajských městech České republiky. Pro obsluhu řidičů přímo na komunikacích budou distribuční místa především na čerpacích stanicích podél nebo v těsné blízkosti zpoplatněných komunikací. Zahraniční řidiči si budou moci palubní jednotku pronajmout poblíž hraničních přechodů. „Celkem bude v první fázi k dispozici kolem 200 distribučních míst,“ říká Feix. MIKROVLNA ZAPÍPÁ
Český elektronický mýtný systém pracuje na bázi mikrovlnné technologie bez vlivu na životní prostředí. Mýtné je odečteno při průjezdu vozidla pod mýtnou stanicí (bránou). O předpisu mýta se řidič dozví díky akustickému signálu palubní jednotky. Vozidlo přitom může jet v libovolném jízdním pruhu, nemusí snižovat rychlost jízdy ani zastavovat.
Mýto bude placeno čistě automaticky, bez nutnosti zásahu řidiče. Na tento způsob výběru tedy nemají vliv například ani částečné dopravní uzávěry, kdy je doprava svedena do jednoho pruhu. Řidič si bude moci před jízdou palubní jednotku „dobít“ na distribučních místech. Nebo, pokud bude mít smlouvu s provozovatelem systému, může za mýtné platit až po projetí placeného úseku. Palubní jednotka pak bude v případě předplacení sama odečítat peníze za ujeté kilometry či registrovat ujetou vzdálenost pro následné vyúčtování.
PODVODNÍKY ODHALÍ KONTROLY Řádný odvod mýtného a možnost zkontrolovat správně odvedené mýtné zajistí na síti zpoplatněných vybraných komunikací stacionární, přenosná a mobilní kontrolní zařízení. „Kontrolní systém bude v provozu 24 hodin denně. Automaticky identifikuje všechna vozidla, u nichž odečet mýtného neproběhl či proběhl jen částečně,“ podotýká Feix. V případě vzniku nesrovnalosti bude ihned automaticky informována mobilní kontrola, tedy pracovníci Generálního ředitelství cel. Ti mají ze zákona oprávnění zastavovat vozidla označená mýtným systémem, ověřit nesrovnalosti a v případě jejich potvrzení požadovat pokutu nebo zahájit správní řízení. Případně mohou vyměřit dodatečné, citelně vysoké mýtné nebo vozidlo odstavit. Řidiči tak prý v případě nesrovnalostí musí počítat s významným zdržením a komplikacemi. OBJÍŽDĚT SE PRÝ NEBUDE Důležitou otázkou, kterou si často pokládají zejména starostové měst a obcí v okolí zpoplatněných úseků, je to, zda nebudou řidiči nákladních vozidel placené úseky objíždět. Podle zástupců firmy Kapsch i samotných dopravců tento nešvar rozhodně v masové míře nehrozí. Dnešní tranzitní doprava totiž jezdí striktně na čas, což je dáno velkou konkurencí dopravců. „Nutnost maximálního využití automobilů s minimálními prostoji rozhoduje o přežití firem. Zpoždění, způsobené jízdou po okresních silnicích, je vážnou nevýhodou převyšující úspory za nezaplacené mýtné,“ míní Feix. Platí to zejména v případě zboží podléhajícího rychlé zkáze. Pokud k objíždění placených úseků skutečně dojde, dá se to prý řešit jako v sousedním Rakousku, tedy zákazem vjezdů pro nákladní vozidla na úseky silnic nižších tříd. DOPRAVA ZDRAŽÍ Provozovatelé nákladních aut a autobusů o hmotnosti nad 12 tun zaplatí letos elektronické mýtné v průměru 4,05 koruny za kilometr. Sazba se bude lišit podle toho, zda vozidlo pojede ve dne, nebo v noci. Dále též podle počtu náprav a plnění emisních limitů. V praxi tak řidiči zpoplatněných aut zaplatí za jízdu po dálnici od 1,30 do 5,40 koruny za kilometr. Podle sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia dopravci nemohou mýtné zahrnout do nákladů a musejí proto dopravu zdražit. PROBLÉMY S MÝTEM
Výběrové řízení Tendr vyhlásilo ministerstvo dopravy koncem června 2005. Přihlásily se nakonec čtyři firmy, tři z nich ale ministerstvo vyřadilo s tím, že nesplnily zadání. Vítězem se koncem listopadu 2005 stal rakouský Kapsch s druhou nejvyšší nabídkou. Za vybudování a deset let provozování systému firma získá 22 miliard korun. Protesty neúspěšných uchazečů Autostrade a konsorcium Mytia se obrátily na antimonopolní úřad. Ten opakovaně potvrdil vítězství Kapsche. Vyřazené firmy se ale obrátily na české soudy a Autostrade také na Evropskou komisi. Potíže se stavbou Kvůli zpoždění s podepsáním smlouvy bylo o půl roku odloženo zavedení mýtného na silnicích první třídy. Kapsch také nezískal u všech mýtných bran potřebná stavební povolení k zavedení elektřiny a brány budou muset být dočasně napájeny elektřinou z připojených dieselových agregátů. Kauza kolem dodatku smlouvy**
V listopadu 2006 ministerstvo dopravy zveřejnilo nevýhodný dodatek smlouvy s firmou Kapsch, ve kterém se stát zavázal podílet se finančně na provozu systému. To by výrazně snížilo výnosy z provozu systému. Ministr Aleš Řebíček vyjednal nový dodatek.