Menu Zavřít

Kapsch může plnit smlouvu na mýto, ÚOHS zamítl rozklad SkyTollu

6. 3. 2017
Autor: Jan Rash/Euro

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl rozklad společnosti SkyToll, firma Kapsch tak může plnit smlouvu s ministerstvem dopravy na další provoz mýtného systému v Česku. Stížnost slovenského výběrčího mýta zamítl ÚOHS již v prvoinstančním rozhodnutí vloni v listopadu, v závěru minulého týdne pak předseda úřadu Petr Rafaj zamítl i následný rozklad.

Firma SkyToll požadovala, aby úřad zastavil provoz mýtného systému, který na základě smlouvy s ministerstvem dopravy spravuje společnost Kapsch. Firma si stěžovala, že Kapsch získal zakázku bez řádného tendru.

Úřad už v první instanci argumentoval tím, že na výběru mýta je veřejný zájem a vyhovění SkyTollu, a tudíž zastavení výběru elektronického mýta prostřednictvím společnosti Kapsch, by Česko poškodilo. SkyToll zamítnutí rozkladu ze strany ÚOHS potvrdil, odmítl jej ale jakkoliv komentovat.

SkyToll dlouhodobě usiluje o zakázku na výběr mýta v České republice. Podání SkyTollu nebylo jedinou stížností na postup ministerstva. ÚOHS už dříve řešil podobnou stížnost, kterou podalo hnutí Starostové a nezávislí. Uzavření smlouvy za více než pět miliard korun bez výběrového řízení úřad v rozhodnutí označil za nezákonné a ministerstvo dopravy potrestal milionovou pokutou.


Přečtěte si exkluzivní rozhovor s šéfem SkyTollu:

Matej Okáli: České mýto je drahé

Nikdy jsme neříkali, že ten systém chceme měnit. Jen, že provoz může být levnější, říká Matej Okáli ze SkyTollu.

Předseda představenstva SkyTollu Mateje Okáli už dříve označil pokutu pro ministerstvo za nedostatečnou, a obrátil se proto na Evropskou komisi. Pokud by firma nevyužila všechny dostupné prostředky, je přesvědčen, že ministerstvu dopravy by nic nebránilo v tom, aby ani po třech letech nevypsal na správu mýta veřejnou soutěž.

MM25_AI

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Od roku 2019 ministerstvo dopravy počítá s rozšířením zpoplatnění sítě silnic první třídy o 900 kilometrů z nynějších zhruba 230 kilometrů. Za deset let se na mýtném v Česku vybralo 77,5 miliardy korun, za loňský rok 9,89 miliardy korun.

Dále čtěte:

O české mýto a výběr drážního regulátora se začal zajímat Brusel

Antimonopolní úřad zamítl stížnost SkyTollu na smlouvu s Kapschem

Stát kvůli mýtné smlouvě přichází o vlastnická práva k softwaru, tvrdí SkyToll


  • Našli jste v článku chybu?