Menu Zavřít

Karl Lagerfeld

22. 7. 2009
Autor: Euro.cz

Nepravděpodobný narcis

Servítky si rozhodně nebere. „Chanel je instituce - a o instituci se musíte starat jako o děvku. Teprve potom z ní můžete něco získat,“ vyjádřil se v britských Timesech Karl Lagerfeld, umělecký ředitel Chanelu, který do módního domu nastoupil dvanáct let po smrti zakladatelky.
„Nechci stále něco znovu a znovu opakovat. Chci dělat jen to, co jsem ještě nevyzkoušel. Není žádné znovu. Je jenom budoucnost. Nenávidím minulost, zvláště svou vlastní,“ říká Lagerfeld, který měl navázat na Coco Chanel, zachovat styl značky, ale zároveň ji omladit. „Značka Chanel vždy znamenala eleganci, její identita byla křišťálově čistá.“
Modely Lagerfelda pro Chanel jsou provokativní a zároveň smyslné. Módní kritici připojují: originální, extravagantní, ale přesto velmi ženské. „Na povrchu to vypadá jakoby nic. Ale časem vidíte tu hloubku. To je to, co dělá z Karla výjimečného postmodernistu,“ konstatovala pro New York Times editorka a kamarádka Lagerfelda Ingrid Sischyová.

Objevil jsem slabinu.
Karl Lagerfeld neovlivňuje jen styl Chanelu, jeho aktivity se promítají i v tom, jak si vede firma, která je v rukou Alaina a Gerarda Wertheimerových, v řeči čísel. Někteří ekonomové označují Chanel za nejhodnotnější značku v módním průmyslu. Přesné údaje o tom ale chybějí. Loni odhadl časopis Portfolio její cenu mezi 5,6 miliardy až osmi miliardami liber. Velkou zásluhu na tom má právě Lagerfeld.
Podobně jako zakladatelka domu Coco Chanel také Karl se snaží o to, aby se ženy v oblečení cítily pohodlně a důstojně. Lagrfeld zachoval klasický propracovaný styl. A tak tvídové a žerzejové šaty a kostýmy i nadále zůstaly nejpopulárnějšími a nejnapodobovanějšími kusy značky Chanel. K původním modelům od Coco Chanel přistupuje s respektem, ale i s určitou dávkou neuctivosti. Je totiž přesvědčen, že „klasiku musíte stále modernizovat, protože když někdo tvrdí, že má rád klasiku, a ukážete mu něco starého dvacet let, řekne, že se mu to nelíbí. Klasika je jen pomalá evoluce.“
Lagerfeldovy modely pro Chanel sice navazují na minulost značky, nikdy však nejsou nostalgické, předvídají budoucí trendy, ale ne tolik, aby byly komplikované a nenositelné. Lagerfeld je přesvědčen, že objevil slabinu práce Coco Chanel, jejímž důsledkem byl útlum zájmu o značku na konci 60. let. „To, co bylo nemoderní, byly délky sukní ke kolenům.“
Na rozdíl od Coco Chanel, která chtěla, aby kolena zůstala cudně zahalena, Lagerfeld je odhalil, navrhuje minisukně i maxi délky. A obojí se stalo hitem. „Ženy nosily minisukně a vysoké podpatky a vypadaly agresivně, jako kdyby se ocitly v Dallasu,“ říká maje na mysli televizní seriál. „Myslel jsem si, že něco jemnějšího by nebylo špatné. Souhlasíte?“ Aby prodloužené délky omladil, zúžil ramena a rukávy. „To dělal Dior před čtyřiceti lety.“ A nebyl sám. Jenže ostatní návrháři doplnili dlouhé sukně kabáty či blůzami s širokými rameny a objemnými rukávy.

Bílá bavlna.
Karl využívá nápadného loga CC stejně jako Coco Chanel, pracuje se zlatými řetězy a s perlami. Paletu oblečení rozšiřuje nejen o mini a maxi sukně, ale také o sexy šortky a vysoké šněrovací boty. „Skutečné změny v módním průmyslu se nemohou dít každý den. To bychom všichni skončili v blázinci,“ míní návrhář, jenž navrhuje modely v netradičních barvách a zpracované i z takových z materiálů, jako je denim a kůže. „Nic nemám raději než bílou bavlnu. Pro mě je nejdůležitější, aby vše bylo přikryto bílou, což je výraz dokonalosti a čistoty. Ale život není dokonalý. Můžete na tom jen pracovat. Hodně jsem se snažil a jsem docela úspěšný,“ myslí si Lagerfeld. Móda je podle Lagerfelda jako hudba. „Proč kombinací tří not vznikne nezapomenutelná melodie nebo proč určitý styl šatů přetrvává roky, je tajemstvím.“
Lagerfeld žije po většinu roku v Monaku. „Můžu se tam procházet po ulicích, aniž by mě oslovovali turisté. Ve zbytku světa se mnou lidé chtějí mluvit, chtějí mě následovat,“ vysvětluje. „Nikdy jsem nechtěl impérium, které by neslo mé jméno, jako má například Armani. Nemohu ale přejít ani ulici bez povšimnutí. To znamená, že jsem asi pracoval až příliš,“ tvrdí. „Ale je to zábavné,“ dodává návrhář, který budí kontroverzní reakce.
Vezměme si například kožešiny. Na rozdíl od mnoha jiných návrhářů nemá problém vytvářet luxusní modely právě z tohoto materiálu. „Je dětinské vůbec diskutovat o nošení kožešin ve světě, kde je normální jíst zvířata,“ říká Lagerfeld. Dodává ale, že zvířata musejí být zabíjena „hezky“. Mluvčí People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) nazval Lagerfelda dinosaurem, který má popletená fakta. „Karl Lagerfeld je módním dinosaurem, který je mimo stejnou měrou, jako jsou nemoderní jeho kožešiny,“ znělo prohlášení sdružení. Na módní akci pořádané v Lincolnově Centru v New Yorku v roce 2001 se Lagerfeld stal spolu s Calvinem Kleinem terčem dortového útoku členů organizace PETA, protestujících proti nošení pravých kožichů.

Lepší hubený než tlustý.
Kritiku si vysloužil i za to, že jeho modely nosí ženy, které oblékají velikost nula, tedy nejmenší možný rozměr. „Myslím, že ve Francii žije méně než jedno procento lidí, kteří jsou příliš vyhublí. Ale je tam skoro třicet procent mladých lidí, kteří jsou obézní. Takže starejme se o miliony obézních, než budeme hovořit o zbylých procentech,“ říká Lagerfeld. Sám o tom musí něco vědět. V roce 2002 prošel drastickou dietou a během třinácti měsíců se mu podařilo zhubnout čtyřicet kilo. Nesouhlasné ohlasy na sebe nenechaly dlouho čekat. Členové sdružení Beating Eating Disorders považují Lagerfeldův komentář za „velice smutnou reflexi“.
Tím výčet Lagergfeldových extempore zdaleka nekončí. Například na začátku 90. let oslovil několik striptérek a italskou pornohvězdu Moanu Pozzi, aby se zúčastnily jeho přehlídky. Anna Wintourová, americká šéfredaktorka časopisu Vogue, během této přehlídky vstala a odešla. Ale na prohřešek brzy zapomněla. Nejznámější módní editorka, hlavní hrdinka filmu Ďábel nosí Pradu, v módním průmyslu přezdívaná jako nukleární Wintourová, patří totiž mezi Karlovy blízké přátele. „Lidé si myslí, že Anna je ledově chladná. Já ji znám přes třicet let, a ve skutečnosti není vůbec ledovou kamarádkou,“ tvrdí návrhář. Mezi jeho další přítelkyně se řadí i Victorie Beckhamová. „Myslím, že je zábavná. Má smysl pro humor,“ vysvětluje Lagerfeld, který se sice obklopuje celebritami, ale žije sám. V roce 1989 zemřel Jacques de Bascher, jehož Lagerfeld označoval za svou životní lásku.
Karl pochází z bohaté rodiny, jeho otec vlastnil v Hamburku továrnu na výrobu kondenzovaného mléka. Nikdo vlastně neví, kdy se narodil. S největší pravděpodobností 10. září 1933. Toto datum stojí v jeho rodném listě. On sám ale uvádí, že se narodil až o pět let později. Německé matriky nejsou veřejně přístupné, německý deník Bild am Sonntag nicméně zveřejnil rozhovory s jeho třídním učitelem a spolužáky, kteří potvrdili dřívější datum.
V roce 1952 se Karl, který si původní příjmení Lagerfeldt změnil na Lagerfeld, protože prý zní více obchodně, přestěhoval do Paříže. Jeho kariéra odstartovala vítězstvím v soutěži v roce 1954, kde byl oceněn za model vlněného kabátku. Mimochodem ve stejném klání uspěl i Yves Saint Laurent, který si odnesl cenu za návrh šatů. Pár let po svém vítězství řekl Lagerfeld reportérovi: „Vyhrál jsem v kategorii kabátů, ale popravdě mám navrhování kabátů rád nejmíň ze všeho. To, co opravdu miluji, je navrhování malých černých šatů.“ Jenže v této kategorii zvítězil Yves Saint Laurent. „Yves tehdy pracoval pro Dior. Ostatní mladí lidé, které jsem znal, pracovali pro Balenciagu a mysleli si o něm, že je to bůh. Na mě ale žádný velký dojem neudělal,“ vzpomínal před lety Lagerfeld.

Předpovědi věštkyně.
Ocenění v soutěži zahájilo ‚Lagerfeldovo působení ve světě luxusu. Nejprve nastoupil u Pierra Balmaina, po dvou letech se přesunul do House of Patou. Pro Patoua navrhl dvě kolekce haute couture, ale velký ohlas nesklidily. Naopak, objevila se kritika a Lagerfeld na čas opustil módní průmysl. „Přestalo mě to tam bavit, a tak jsem odešel a zkusil zase studovat, ale nebylo to ono, takže jsem následující dva roky strávil hlavně na plážích – myslím, že jsem tam studoval celý život.“ V Paříži se setkal s Madame Zereakian, což byla turecká věštkyně Christiana Diora. Lagerfeld později řekl: „Předpověděla mi, že uspěju ve světě módy a parfémů.“ A nespletla se. Následovala práce pro módní dům Krizia, Chloe, Fendi. V roce 1975 uvedl na trh vlastní značku Parfums Lagerfeld. Za kolekci haute couture u Chanelu převzal odpovědnost v roce 1983. V současné době pracuje kromě Chanelu pro vlastní značku a pro italskou luxusní firmu Fendi.
Názory Lagerfelda hodně ovlivnili rodiče, zvláště jeho matka. Lagerfeld na sebe prozradil, že chodí spát tak upravený, jako kdyby měl vyjít ven. „Když jsem byl malý, moje matka mi říkala, že kdykoli v noci se mohu probrat a budu smrtelně nemocen, proto musím být vždy upravený,“ vzpomíná Lagerfeld. Karl svou matku obdivuje. Přestože když bylo Karlovi šest let, mu řekla, ať mluví rychleji, protože ji nudí. „Měla pravdu, bylo správné, že to řekla. Někteří lidé si myslí, že to zní tvrdě, ale já si to nemyslím. Potřeboval jsem to.“ V domácnosti Lagerfeldů se rodinní příslušníci nestrojili jen k večeři, ale i k snídani. „Pamatuji si na jeden den, kdy můj téměř devadesátiletý otec, který byl o dvacet let starší než moje matka, přišel na snídani a měl na sobě župan a šátek kolem krku. Matka se ho zeptala: Proč to nosíš? Chceš odejít do domova důchodců? Nemohu akceptovat lidi, kteří vypadají takto.“ Lagerfeld je přesvědčen, že postoj matky by naprosto v pořádku. „Myslím, že to bylo správné. Disciplína se musí upevňovat s věkem. Nenávidím líné a nepořádné lidi.“

Brýle zdvořilosti.
Karl kromě módy miluje fotografii. Během tiskových konferencí často pořizuje fotografie sama sebe. Autor jeho životopisu Arnaud Maillard o Lagerfeldovi tvrdí, že je to neuvěřitelný narcis. „Obklopuje se něčím, co je srovnatelné s královským dvorem. Nikdo si nedovolí s ním nesouhlasit. Všude, kam jde, je připravena pepsicola v křišťálové sklenici a každých třicet minut je obměňována. Je to jako v 18. století,“ tvrdí Maillard.
Vystupování Lagerfelda odpovídá i jeho vzezření. Na veřejnosti se objevuje s vějířem, platinově bílé vlasy si češe do dlouhého copu, z jeho pudrově bledé tváře vystupují černé sluneční brýle. Ty prý nosí proto, že je zdvořilý. „Lidé vypadají hezčí přes skla brýlí. Tmavé brýle vám pomohou vidět dokonalý svět, aniž byste byli sami viděni,“ vysvětluje Lagerfeld, který hovoří plynně německy, francouzsky, anglicky a italsky. Přátelé o něm tvrdí, že má encyklopedické znalosti z nejrůznějších oborů od německé literatury 19. století až po současnou hudební scénu. Zejména literatura je jeho láskou. Vydává knihy, v Paříži provozuje knihkupectví. Je uznávaným znalcem starožitností.
Lagerfeld, přestože patří mezi nejvýraznější současné postavy módního průmyslu, nemá ambice vlastnit módní impérium. „Chtěl jsem si udržet určitou svobodu. Nechtěl jsem být podnikatelem, chodit na schůzky a vymýšlet marketing. Jenom pracuji. Mám pocit – a nemusí to odpovídat skutečnosti – naprosté svobody. To je můj největší luxus.“ V poslední době se v amerických médiích rozšířily spekulace, že Lagerfeld se chystá odejít do důchodu. Tuto informaci ale on sám razantně popírá. „Na to zapomeňte. Zemřu v práci,“ řekl. A navíc rodina Wertheimerových, která Chanel vlastní, zveřejnila, že pokud by Lagerfeld odešel, módní dům by prodala. A to jim nemůže udělat.

Příběh Karla Lagerfelda

bitcoin_skoleni

1955 Lagerfeld zvítězil v soutěži o nejlepší návrh kabátu a získal místo u Pierra Balmaina.
1965 začal spolupracovat se značkou Chloé
1965 začal navrhovat pro Fendi
1975 založil vlastní značku Parfums Lagerfeld
1982 Karl převzal odpovědnost za kolekce haute couture v Chanel
1987 Karl Lagerfeld dostal Zlatý náprstek, což je nejvyšší ocenění v módním průmyslu za nejlepší kolekci v daném roce. Lagerfeld nyní připravuje ročně více než dvacet kolekcí.
Konec 80. let Lagerfeld navrhuje porcelán pro německého producenta Hutchenrehter
2004 navrhuje některé modely pro světové turné Madonny
2004 navrhuje dámské i pánské modely pro švédskou oděvní značku H&M, za dva dny bylo téměř všechno zboží vyprodáno.
2004 francouzská pošta vybrala dva Lagerfeldovy návrhy známek s vyobrazením parfému Chanel No. 5
2006 Lagerfeld podepisuje smlouvu s Dubai Infinity Holdings (DIH), na jejímž základě navrhne limitované množství vil na umělých ostrovech The World

  • Našli jste v článku chybu?