Chtít snížit emise a zároveň zvýšit dopravu zní jako protimluv.
Letecký průmysl přivádí na svět nejvyspělejší technologie, ze kterých následně žije celé strojírenství a dal-
ší hospodářská odvětví. Česká republika má v tomto prestižním oboru dlouholetou tradici a byla by velká škoda o ni přijít. Domácí letecký sektor však byl v ohrožení po rozpadu východních trhů a zpac-
kaných privatizacích ve vlastních řadách. Naštěstí se nyní zdá, že se blýská na lepší časy a aviatika vzlétá z popela jako bájný Fénix.
Mě však nyní zaujal jiný aspekt, a to chystaná ambiciózní nová strategie rozvoje leteckého průmyslu v Evropské unii a z ní vycházející domácí koncepce „až do roku 2025“. Nezávislé studie totiž dokládají, že letadla patří k nejhorším znečišťovatelům ovzduší, co se týče skleníkových plynů a mají lví podíl na globálních změnách klimatu. Létat se nepřestane, ať se snaží železniční či autobusová doprava zkracovat cestovní dobu a zvyšovat komfort jízdy a konkurovat tak letadlům alespoň na kratších vzdálenostech. Například z Prahy do Vídně může být nyní výhodnější cestovat vlakem než letadlem, připočteme-li čas strávený na letištích a dopravu ze vzdálených terminálů do centra. Na delších trasách však letadla budou nadále vítězit.
Z tohoto úhlu pohledu je jistě chvályhodné, že producenti se bijí v prsa a hlásají radikální snížení spotřeby paliva a emisí oxidu uhličitého a rovněž hlučnosti a nehod. Je to však možné, jestliže jedním dechem před-
vídají trojnásobné zvýšení počtu letů? Domnívám se, že jde o těžko splnitelné sliby, jak to ostatně u takto časově velkorysých vizí bývá.
Unie plánuje letecký průmysl obdarovat štědrými dotacemi, doufejme tedy, že tyto peníze půjdou na „ekologizaci“ dopravy a nikoli na záchranu krachujících společností, které smetla hrozba terorizmu a strach lidí z létání.
Evropská unie po nich také žádá ne méně, než zabránit jakémukoli únosu letadla. Ať se již aviatický průmysl vydá tím či oním směrem, perspektivu má zajištěnu. A buďme rádi, protože náš průkopník Jan Kašpar, který letectví obětoval celý život, by nám to dozajista neodpustil.