ANTIVIRY Zatímco tradiční americké antivirové společnosti jako Symantec a McAfee (Intel Security) na tuzemském trhu postupně rok od roku omezují své aktivity (dochází zejména k redukci poboček, omezení propagace a podobně), ruská firma Kaspersky Lab naopak své aktivity v Česku stupňuje. Ne snad, že by zde chtěla vybudovat velkou centrálu či výzkumné oddělení, ale snaží se navýšit svůj tržní podíl. Kaspersky se chce stát nejvýznamnějším světovým hráčem a k tomu potřebuje ovládnout jednotlivé trhy.
„Českou republiku vidíme stále jako velikou příležitost,“ řekl týdeníku Euro šéf globálního obchodu společnosti Kaspersky Lab Garry Kondakov. „Na českém trhu jsme začali od nuly a kvůli tradiční konkurenci firem jako AVG, Avast či ESET je to poměrně těžké, už ale vidíme zajímavé pozitivní výsledky.“ Kaspersky v Česku v posledním roce dokázal vyrůst o zhruba sto procent a získal několik významných zákazníků, mezi nimi třeba Českou televizi, Pražskou energetiku, Českou poštu, ČVUT a další. Jde o firemní segment, kde Kaspersky vzhledem k rostoucím počtům útoků vidí největší příležitost a největší ochotu utrácet.
Antivirové společnosti se nyní také snaží co nejrychleji obsadit trh s mobilní bezpečností. U té sice ještě není jasné, jak ve finále bude vypadat, jde o relativně malou oblast, strategií je ale zabrat co nejvíce a z toho v budoucnu těžit. „V současné době je to o budování tržního podílu,“ tvrdí Kondakov, čímž v podstatě potvrzuje slova svých konkurentů.
Antiviroví hráči nyní jednají například se všemi zdejšími mobilními operátory, kteří by mohli představovat zajímavé odbytiště pro mobilní antiviry. Operátoři do budoucna mají zájem dodávat na chytrých telefonech a tabletech tyto nástroje předinstalované. Argumentují samozřejmě vyšším zabezpečením pro uživatele (čím více informací se mobilům svěřuje, tím více jsou pro útočníky zajímavé), jde ale samozřejmě také o provize za prodané licence. V podstatě by tak mohl nastoupit model známý z osobních počítačů, které jsou po koupi plné předinstalovaných aplikací.