Že k dívkám patří růžová a ke klukům modrá, je v Česku stále ještě poměrně rozšířená představa o tom, co dětem sluší. Podle spolumajitelky hračkářské sítě Sparkys Katharine Butlerové ale už ve světě takovéto rozdělování přestává fungovat.
Hračky jsou velice globální byznys. Každý trh má ovšem svá specifika a jemu vlastní produkty. V Česku je například extrémně silná postava Krtečka. A přestože hračky s touto postavičkou nemusí být nutně vyrobené v České republice, jejich povaha je česká. Přímo v Česku vznikají zajímavé výrobky typu dřevěných hraček, Igráčka nebo stavebnice Merkur.
* E15: Jsou české hračky konkurenceschopné s těmi zahraničními?
* E15: Jaký podíl na trhu mají tuzemské hračky?
Poptávka českých zákazníků je bohužel stále velmi mezinárodní. Hračky vyrobené v zahraničí tvoří přibližně devadesát procent českého trhu.
* E15: Vyskytl se v poslední době na trhu s hračkami nějaký nový trend?
Celosvětově je vidět posun proti genderově vymezeným hračkám. Zvláště proti růžové pro holky a modré pro kluky. Pravda je, že rozdělení těchto barev je relativně nový koncept. Růžová nikdy nebyla něčím specificky holčičím. Například v devatenáctém století byla růžová barva váženou součástí pánských obleků. A navíc si nemyslím, že dělat z holek růžové princezny, je připravuje dobře na životní realitu.
* E15: V České republice se ale zdá, že rozdělení barev podle pohlaví je stále v kurzu.
Na českém trhu je stále jasná separace hraček pro holky a kluky. A nepozorujeme, že by zákazníci požadovali změnu. Například ve Velké Británii už minimálně v části velkých obchodů nenajdete rozdělené chlapecké a dívčí sekce.
Čtěte také: